SI-HR-PROMJENE-Vlada-Izbori SL 20.XI.-DELO-MALO KRUHA-PUNO IGARA SLOVENIJADELO20. XI. 1999.Malo kruha, puno igara"Vratar hrvatske nogometne reprezentacije Dražen Ladić prije lanjskog je svjetskog prvenstva odlučio da više neće braniti
za izabranu državnu vrstu. Svoju je odluku priopćio selektoru Miroslavu 'Ćiri' Blaževiću. No Ćiro je stari lisac i kad Ladića nije sam mogao nagovoriti da promijeni odluku, nazvao je telefonom Tuđmana i iznenađenom Ladiću gurnuo slušalicu u ruku: 'Sam reci Predsjedniku da više ne ćeš braniti za Hrvatsku!' Ladić je nekoliko minuta razgovarao s Tuđmanom, odnosno slušao njegov monolog i na kraju popustio.Takav je (bio) u Hrvatskoj autoritet čovjeka koji je osim nogometne sastavljao i tenisku reprezentaciju za Davis cup. A sve skupa (na žalost) nije ostalo samo na športu. Dr. Franjo Tuđman i njegov pokret HDZ su krajem osamdesetih i početkom devedesetih doista pridonijeli lavlji dio u uspostavljanju neovisne i suverene hrvatske države, ali su istodobno glavni krivci što je proces demokratizacije u susjednoj državi ostao na pola puta. Vlasnički monopol jedne stranke doveo je do strogo stranačko i nepotistički
SLOVENIJA
DELO
20. XI. 1999.
Malo kruha, puno igara
"Vratar hrvatske nogometne reprezentacije Dražen Ladić prije
lanjskog je svjetskog prvenstva odlučio da više neće braniti za
izabranu državnu vrstu. Svoju je odluku priopćio selektoru
Miroslavu 'Ćiri' Blaževiću. No Ćiro je stari lisac i kad Ladića nije
sam mogao nagovoriti da promijeni odluku, nazvao je telefonom
Tuđmana i iznenađenom Ladiću gurnuo slušalicu u ruku: 'Sam reci
Predsjedniku da više ne ćeš braniti za Hrvatsku!' Ladić je nekoliko
minuta razgovarao s Tuđmanom, odnosno slušao njegov monolog i na
kraju popustio.
Takav je (bio) u Hrvatskoj autoritet čovjeka koji je osim nogometne
sastavljao i tenisku reprezentaciju za Davis cup. A sve skupa (na
žalost) nije ostalo samo na športu. Dr. Franjo Tuđman i njegov
pokret HDZ su krajem osamdesetih i početkom devedesetih doista
pridonijeli lavlji dio u uspostavljanju neovisne i suverene
hrvatske države, ali su istodobno glavni krivci što je proces
demokratizacije u susjednoj državi ostao na pola puta. Vlasnički
monopol jedne stranke doveo je do strogo stranačko i nepotistički
izvedene privatizacije gospodarstva s pljenidbom narodne imovine i
velikim povlasticama vladajuće elite na čelu s Predsjednikovom
obitelji.
Tuđmanova Hrvatska je doduše (barem formalno) prihvatila temeljne
postulate zapadne civilizacije, no baš je režim sam s prilično
nesretnim polupredsjedničkim sustavom već uskoro postao glavna
zapreka preobrazbi u suvremeno europsko društvo. Vlast je medije po
brzom postupku stisnula u čelični obruč, izbori su doduše bili
slobodni, ali ne i pošteni, institucije civilnoga društva su bile i
ostale slabe, a Hrvatska puno teškoća ima i s uspostavljanjem
vladavine prava i poštivanjem ljudskih prava.
Na neki se način u usporedbi s komunističkim vremenima nije baš puno
promijenilo. Članstvo i djelovanje u vladajućoj stranci još je
uvijek - osim iznimno - uvjet za uspješno društveno i poslovno
djelovanje te za ulazak u elitu koja se bez srama bogati, dok su
mnoštva sve siromašnija. U državi s približno pola prosječnog
slovenskog životnog standarda, ministri, visoki državni
službenici, suci te dakako predsjednik države, imaju plaće koje su
i u apsolutnim iznosima više od slovenskih. Direktori velikih
hrvatskih javnih poduzeća se za plaću predsjednika uprave
Slovenskog razvojnog društva Topića, koja je ljetos toliko
uzburkala slovensku javnost, ne bi ni potrudili doći na posao. S
druge strane su plaće neposvećenih i mirovine prilično niže nego u
Sloveniji i još ih ne dobivaju redovito.
Hrvatima su neke stvari još i dobro ispale, s obzirom na to da je
neko vrijeme izgledalo da Tuđman ide samo iz manje u veću zabludu. U
prijelomno doba 1991. Hrvatska je Sloveniji okrenula leđa, no
unatoč tomu nije izbjegla kombinirani napad srpskih paravojnih
jedinica i JNA. Tuđman je slovenskom vodstvu predbacio dogovor sa
Srbijom, a zapravo je on bio taj koji se sastao s Miloševićem i s
njim dijelio Bosnu i Hercegovinu. Unatoč tomu Hrvatska je uspjela
postupno uspostaviti nadzor nad svojim cjelokupnim avnojskim
područjem, ponajprije zbog izrazite potpore SAD-a u razdoblju od
1992. do 1995. U biti je baš nevjerojatno kako je jako međunarodna
zajednica žmirila na oba oka za hrvatskog čišćenja krajine 1995.
godine.
Najteža pogrješka Tuđmanove politike nedvojbeno je nepoštivanje
teritorijalne cjelovitosti BiH i tvrdoglavo ustrajanje na
hrvatskom entitetu u Hercegovini. Ulovljen u interese
hercegovačkog lobija koji mu je pomogao doći na vlast i slijepo
uvjeren u dogovor s Miloševićem, Tuđman je previdio da baš
Hercegovina vuče Hrvatsku natrag na Balkan, čemu se, barem
retorički, ipak jako protivio. Uz kvazidemokratsko nepoštivanje
izbornih rezultata i neprimjeren odnos prema hrvatskim Srbima i
drugim manjinama - zajedno s brisanjem slovenske manjine iz
hrvatskog ustava - upravo je Hercegovina bila ona točka gdje se
najviše smanjivala međunarodna vjerodostojnost Hrvatske, zbog
čega je članstvo u euroatlantskim institucijama sve dalje, a država
se nekoliko puta našla čak na rubu međunarodnih sankcija, zadnji
put zbog odugovlačnja izručenja navodnog ratnog zločinca Mladena
Naletilića Tute haaškomu sudu.
Ako će Hrvatskom i dalje vladati HDZ, gotovo da ne može biti
drukčije nego da će naša južna susjeda i dalje koračati u obratnom
smjeru od prevladavajućeg europskog trenda i tako propustiti
najmanje jedan, možda i dva naraštaja. No ako na skorim izborima
ipak pobijedi oporba, Hrvatska ima bar malu mogućnost da se polako
ipak počne približavati suvremenoj Europi. Malu zato što HDZ-u više
nije stalo toliko do formalne vlasti - iako joj ona godi - nego
ponajprije do očuvanja kapitalsko-poslovnih povlastica koje se
temelje na nepotizmu i korupciji. Pravo hrvatsko pitanje dakle nije
hoće li HDZ izgubiti vlast, nego hoće li biti moguće njezinoj
političko-ekonomskoj eliti oduzeti nezaslužene i neopravdane
povlastice.
Zanimljivo je pitanje bi li i Slovenija išla hrvatskim putom da se
umjesto krhkog Demosa na izborima 1990. preživjelim komunistima i
njihovim omladincima odupro neki pokret sličan HDZ-u i pobijedio
sličnom većinom kao u Hrvatskoj. Društvenoekonomski nastavci bili
su slični, no posve istim putem Slovenija vjerojatno ne bi išla.
Ustanove civilnog društva tu su ipak bile jače, osim toga mi
Slovenci prema vlasti i vladarima ipak imamo manje
strahopoštovanja nego Hrvati.
Ponajprije im ne bismo oprostili bogaćenje i raskoš koji si je
priuštila hrvatska elita s Predsjednikom na čelu. Hrvatski
proračun svake godine potroši nevjerojatne svote novca za Tuđmanov
dopust na Brijunima, gdje prvih dana ugošćuje samo svoje omiljene
športaše i njihove trenere. Posve u stilu svojeg velikog uzora
Tita, samo što je on više od športaša volio zapadne filmske
zvijezde, sa Sofijom Loren na čelu. S druge strane najbolji recept
za prijevremeni svršetak slovenske političke karijere je neka
stambena afera, a slovenski si Predsjednik dopust plaća sam i
privatno vozi Golfa. Dobro, još bi bilo bolje kad bi se vozio
biciklom.
Tuđmanovoj vladavini u Hrvatskoj slovenska strana rado pripisuje
krivnju što se većina bilateralnih otvorenih pitanja koja
opterećuju međudržavne odnose, ne miče s mrtve točke. Hrvatski
Predsjednik nikada nije imao neki poseban sluh za slovenske
argumente (i Sloveniju općenito), njegova zadnja izjava u vezi s
Piranskim zaljevom pokazuje da ključne probleme (više) ni ne
razumije. No temeljni je problem samovoljno hrvatsko tumačenje
relevantnih međunarodnopravnih pravila i slovenskog
nasljeđivanja stečenih prava u nekoć zajedničkom teritorijalnom
moru u doba bivše SFRJ, kako u pogledu Piranskoga zaljeva tako i u
pogledu slovenskoga prava na neposredan izlaz na otvoreno more.
No kad bi Slovenija očekivala da će probleme u razdoblju poslije
Tuđmana lakše riješiti, bila bi nerealna barem u pogledu
najvažnijeg među njima - granice. U razdoblju kad se obje države još
izvlače iz porođajnih muka, ni jedan si vladar ni s ove ni s one
strane granice ne može dopustiti nikakve kompromisne dogovore u
vezi s granicom. Ako Tuđmana naslijede slabiji političari, dogovor
s njima bit će već zbog toga još teži. No ako se s one strane Kupe opet
pojavi neki moćan vladar, što ipak nije vjerojatno, iako se ta
mogućnost ne može isključiti, morat će zaigrati na nacionalističku
kartu. Pitanje granice je stoga vrlo slično začaranom krugu. U
slovensko-hrvatskim odnosima općenito ne treba očekivati bitne
pomake, bez obzira na to tko će u Hrvatskoj pobijediti na izborima.
Dakako, ne bi im koristila još jedna pobjeda HDZ-a. Bilo bi to
otprilike kao da se veselimo izbornom uspjehu Haidera u Austriji
ili Berlusconija u Italiji.
Jedan od hrvatskih časopisa drži da će Hrvatska već preživjeti bez
Tuđmana, no pita se hoće li to moći i HDZ. Pitanje je na mjestu, iako
nije toliko važno. Važnije je hoće li buduća vlast znati presjeći
pupkovinu između političke moći i kapitalskih poslova i oduzeti
povlastice. Hoće li znati stvoriti odnose za dokončanje procesa
demokratizacije, za istinitu vladavinu prava i stvarno poštivanje
ljudskih prava? Hoće li biti sposobna odreći se nadzora nad
medijima? Početak bi već bio kad bi tenis prepustila teniskim a
nogomet nogometnim stručnjacima i kad idući put neka hrvatska
djevojka osvoji teniski turnir za Grand slam, ne bi već drugoga dana
od nje tražili da postane članicom vladajuće stranke" - piše Gorazd
Bohte.