US-HR-MINISTARSTVA-Vlada-Promet-Gospodarstvo/poslovanje/financije VOA 16. XI. ZAGOREC U US KUPIO RADARE GLAS AMERIKE - VOA16. XI. 1999.Izaslanstvo Ministarstva obrane RH pregovaralo s tvrtkom Lockhead-Martin o isporuci radarskoga
sustava za kontrolu zračnog prometa. Prilog Bojana Klime.U posjetu Sjedinjenim Državama nalazi se izaslanstvo Ministarstva obrane Republike Hrvatske, na čelu s generalom Vladimirom Zagorcem, pomoćnikom ministra obrane za opremanje i nabavu. Djelatnici Ministarstva obrane održali su niz sastanaka sa svojim kolegama iz Pentagona, većinom stručnjacima za logistiku, nabavu i proizvodnju vojne opreme, a susreli su se i s predstavnicima američke tvrtke Lockhead-Martin, od koje će Hrvatska kupiti radarske i senzorske sustava za kontrolu zračnog prometa. Neposredno pred povratak u Hrvatsku, general Zagorec je održao konferenciju za tisak u hrvatskom veleposlanstvu u Washingtonu. Hrvatsko vojno izaslanstvo je sa svojim američkim poslovnim partnerima raspravilo rokove isporuke, dogovoren je sustav obuke za ljude koji će upravljati i održavati radare, a dogovoreno je osnivanje američko-hrvatskog tima koji bi proučio mogućnost zajedničke proizvodnje, odnosno kako se general Zagorec izrazio - 'kooperantskog, partnerskog odnosa između Lockhead-Martina i
GLAS AMERIKE - VOA
16. XI. 1999.
Izaslanstvo Ministarstva obrane RH pregovaralo s tvrtkom Lockhead-
Martin o isporuci radarskoga sustava za kontrolu zračnog prometa.
Prilog Bojana Klime.
U posjetu Sjedinjenim Državama nalazi se izaslanstvo Ministarstva
obrane Republike Hrvatske, na čelu s generalom Vladimirom
Zagorcem, pomoćnikom ministra obrane za opremanje i nabavu.
Djelatnici Ministarstva obrane održali su niz sastanaka sa svojim
kolegama iz Pentagona, većinom stručnjacima za logistiku, nabavu i
proizvodnju vojne opreme, a susreli su se i s predstavnicima
američke tvrtke Lockhead-Martin, od koje će Hrvatska kupiti
radarske i senzorske sustava za kontrolu zračnog prometa.
Neposredno pred povratak u Hrvatsku, general Zagorec je održao
konferenciju za tisak u hrvatskom veleposlanstvu u Washingtonu.
Hrvatsko vojno izaslanstvo je sa svojim američkim poslovnim
partnerima raspravilo rokove isporuke, dogovoren je sustav obuke
za ljude koji će upravljati i održavati radare, a dogovoreno je
osnivanje američko-hrvatskog tima koji bi proučio mogućnost
zajedničke proizvodnje, odnosno kako se general Zagorec izrazio -
'kooperantskog, partnerskog odnosa između Lockhead-Martina i
hrvatskih tvrtki u vojnoj proizvodnji'.
Što bi hrvatska vojna industrija mogla proizvoditi kao kooperant
Lockhead-Martina, upitali smo gospodina Zagorca.
= Ako pričamo o Lockhead-Martinu, sigurno da postoje elektronski
sklopovi koji se mogu raditi, i u okviru RIZ-a i u okviru Pomorskog
centra za elektroniku, koji je vrlo kvalitetan i koji je bio jedan
od vodećih u zemljama istočne Europe, prema tome ima velikog
iskustva. Čak su radili na sustavu RBS, švedskom raketnom sustavu,
tako da oni imaju izuzetno veliko iskustvo, čak i sa zapadnim
proizvodima. A u plinskim turbinama, postoji mogućnost jer su
Plinske turbine Karlovac nekada radile, u bivšoj državi pod nazivom
Jugoturbina, za engleske kompanije na motorima za Rolls Royce,
proizvodile su lopatice turbine za Rolls Royceove motore za avione,
smatra general Zagorec.
Radarsko-senzorski sustav za kontrolu zračnog prometa, naručen od
Lockhead-Martina, Hrvatsku će stajati 94 milijuna dolara. Radi se o
zajmu na sedam godina, koji će Hrvatska isplatiti u pet rata. Sustav
se sastoji od pet dijelova, koji će biti razmješteni na pet
hrvatskih zračnih luka.
= Te radare ne koristi samo vojska, nego koristi cjelokupnom
zračnom prometu. Ne znam da li smijem reći, kad bi gledali globalno,
možda bi veći teret kupovine tog radara trebalo podnijeti
Ministarstvo prometa i veza, ali to je tako dogovoreno na nivou
vlade, opet će taj sustav koristiti cijeloj državi. Uzmimo da nije
bitno s čijeg proračuna ide, ali nama je važno, ide iz vojnog
proračuna. Ali vlada je dala garanciju za taj kredit, prema tome
koristit će svima. Pokrivati će cijeli sustav aerodroma u
Hrvatskoj, i automatski se povezujemo, s vojne strane, s NATO
komponentom. Znači radar je kompatibilan s njihovim sustavima. S
druge strane ovaj sistem podliježe svim normama Europske unije za
standarde zračnog prometa, rekao je gospodin Zagorec.
Po čemu je novi radarski sustav bolji od prijašnjeg?
= Bolji je zato što se lakše tehnički održava, puno je jeftiniji, za
razliku od sustava istočne proizvodnje, koji su se do sada
koristili. Tih pet sustava, odnosno jedinica, zadovoljava potrebe
čitave zemlje, za razliku od istočnih sustava koji su naslijeđeni
od bivše Jugoslavije. Osim toga, ovi stariji sustavi su mogli
nadgledati samo jedno usko područje i bilo ih je jako teško uvezati,
umrežiti u jedan sustav. Nisi bili toliko kompatibilni, rekao je
general Vladimir Zagorec, pomoćnik hrvatskog ministra obrane.
(VOA)