GB-HR-GOSPODARSTVO-Vlada-Politika BBC 14. XI. IVANKOVIĆ O KORUPCIJI BRITANSKI RADIO - BBC14. XI. 1999.Europska banka za obnovu i razvoj objavila je prije nekoliko dana rezultate istraživanja o stanju u gospodarstvima tranzicijskih
zemalja. Jedan od aspekta istraživanja bila je i nužnost podmićivanja vladinih službenika kako bi privatne tvrtke mogle bolje poslovati. U Hrvatskoj, prema tom istraživanju, tvrtke na mito troše najmanje od svog prihoda u usporedbi s ostalim zemljama u tranziciji. To, međutim, ne znači da u Hrvatskoj ima malo korupcije. Prema jednom drugom istraživanju, međunarodne organizacije Transparency International, koje se bavilo isključivo raširenošću korupcije, Hrvatska je od 99 zemalja na prilično zabrinjavajućem 74. mjestu, s indeksom korupcije 2,7. Na toj ljestvici indeks 10 označio je niski stupanj, a indeks 1 vrlo visoki stupanja korupcije. Tim je povodom Snježana Kobeščak razgovarala s urednikom zagrebačkog financijskog lista 'Banka' Željkom Ivankovićem. Evo njegove ocjene koliko je korupcija ukorijenjena u hrvatskom društvu. = To su zapravo dva pitanja. Jedno se odnosi na političare, a drugo na društvo. Naravno, najatraktivnije je govoriti o političarima i o njihovoj eventualnoj korumpiranosti. Problem je u tome što
BRITANSKI RADIO - BBC
14. XI. 1999.
Europska banka za obnovu i razvoj objavila je prije nekoliko dana
rezultate istraživanja o stanju u gospodarstvima tranzicijskih
zemalja. Jedan od aspekta istraživanja bila je i nužnost
podmićivanja vladinih službenika kako bi privatne tvrtke mogle
bolje poslovati. U Hrvatskoj, prema tom istraživanju, tvrtke na
mito troše najmanje od svog prihoda u usporedbi s ostalim zemljama u
tranziciji. To, međutim, ne znači da u Hrvatskoj ima malo
korupcije. Prema jednom drugom istraživanju, međunarodne
organizacije Transparency International, koje se bavilo
isključivo raširenošću korupcije, Hrvatska je od 99 zemalja na
prilično zabrinjavajućem 74. mjestu, s indeksom korupcije 2,7. Na
toj ljestvici indeks 10 označio je niski stupanj, a indeks 1 vrlo
visoki stupanja korupcije. Tim je povodom Snježana Kobeščak
razgovarala s urednikom zagrebačkog financijskog lista 'Banka'
Željkom Ivankovićem. Evo njegove ocjene koliko je korupcija
ukorijenjena u hrvatskom društvu.
= To su zapravo dva pitanja. Jedno se odnosi na političare, a drugo
na društvo. Naravno, najatraktivnije je govoriti o političarima i o
njihovoj eventualnoj korumpiranosti. Problem je u tome što
hrvatski političari, barem prije nekoliko godina, kakve su izjave
davali i kakvu su praksu imali, i to političari na vlasti, mislili
su da na neke stvari imaju veća prava nego drugi ljudi. Tu je
legendaran bio Ivan Milas, koji je inače u mnogo čemu drugom znao se
izraziti dobro za dugogodišnje citiranje poslije toga. On je, kako
ga je citirao prof. Kregar s Pravnog fakulteta koji je inače
istraživač korupcije kao društvenog fenomena u Hrvatskoj. Naime,
Milas je izjavio: 'Sad smo mi na redu da se bogatimo'. To pokazuje da
su hrvatski političari, pogotovo HDZ kada je osvojio vlast '90.
godine, bio uvjeren da na neke stvari ima pravo. To pravo su oni na
neki način i institucionalizirali. Naime, oni imaju pravo bogatiti
se, a da bi se to omogućilo, onda su dobili u pretvorbi i
privatizaciji, oni koji su bili u zatvoru i oni koji su bili u
emigraciji, dobili su veća prava u privatizaciji bivšega
društvenog ili državnog ili općeg hrvatskog zajedničkog
vlasništva. Ako su si dakle zakonito dopustili, omogućili da se
obogate, onda je prilično prirodno i logično očekivati da su oni
mislili da imaju neka prava i izvaninstitucionalna. Na pr.
zapošljavanje svojih prijatelja, sklapanje poslova sa svojim
prijateljima, zapošljavanje ljudi iz svog kraja itd., to je jedan
dio cijele te priče.
E sad po društvu. Serija istraživanja je pokazivala da je i
tolerancija hrvatskog društva, naroda, puka, običnih ljudi, prema
tom fenomenu većih prava političara, odnosno korupcije, odnosno
izvaninstitucionalnog djelovanja, da je tolerancija vrlo visoka,
viša nego u bilo kojoj drugoj usporedivoj tranzicijskoj zemlji. Kad
kažem usporedivoj, to su onda Mađarska, Češka, Poljska,
Slovenija.
- Kada ste spominjali zemlje u tranziciji, raširenost sive
ekonomije je jako prisutna u Hrvatskoj. Je li to naslijeđe starog
socijalističkog sustava, u kojem je samo na taj način moglo
postojati tržišno gospodarstvo ili su razlozi negdje drugdje?
= Sigurno je da je to dijelom naslijeđe staroga socijalističkog
sustava. Međutim, kad spominjete tranzicijske zemlje, usporedive
tranzicijske zemlje, prema istraživanju, u svakoj od njih je u
domaćem bruto proizvodu siva ekonomija prisutna s manjim postotkom
nego u Hrvatskoj. Znanstveno istraživanje obavljeno posljednje u
Hrvatskoj govori o nekih 25 posto udjela sive ekonomije u domaćem
bruto proizvodu, ali to je domaći bruto proizvod iz '95. Ja mislim
da se udio sive ekonomije mogao samo povećati, a teže smanjiti u
Hrvatskoj. Dijelom jest to naslijeđe socijalističkog sustava, a
dijelom je zanimljivo zapažanje koje ste Vi rekli, da je siva
ekonomija bio prostor tržišne ekonomije. Kako država u Hrvatskoj,
ili bilo kojoj drugoj zemlji, ali u Hrvatskoj je to prezentno, uzima
sve veći udjel u domaćem bruto proizvodu, kako se razvija
povlašteni položaj određenih poduzetnika, društvenih grupa itd.,
onda oni koji bi poslovali na tržišni način, da tako kažem, bježe u
sivu zonu. O tome postoji jedan zanimljivi materijal dvojica mladih
istraživača koji govore da korupcija zapravo potiče sivu
ekonomiju. Jer ako netko ima povlašteni pristup, mogućnost uopće da
potplati političara, onda na taj način sve druge potiče da
izvaninsitucionalno razvijaju svoj biznis.
- Mnogi ljudi sumnjaju da su službenici u vladinim institucijama
jako podložni mitu. Možemo li u Hrvatskoj govoriti o
institucionaliziranoj korupciji? Imamo glasine da se u određenim
uredima, na pr. Ured za izdavanje građevinskih dozvola i slično, da
se tamo jednostavno mora potplaćivati službenike.
= Da to se u Hrvatskoj tolerira. To je onaj najveći problem. Naime u
Hrvatskoj su obavljana neka istraživanja usporediva s drugim
tranzicijskim zemljama i pokazalo se da je osjetljivost prema
korupciji vrlo niska kod običnog čovjeka, i čak najniža. Problem je
u tome što se u Hrvatskoj ne smatra da je plava koverta liječniku, da
je potplaćivanje za dobivanje građevne dozvole i za slična mjesta
koja su najčešće institucionalno neuređena ili proceduralno
neuređena, smatra se da to nije ništa strašno, i to ulazi u
'troškove' pothvata o kojem se govori. Naime, to je gotovo
mentalitet u Hrvatskoj, moguće i u nekim drugim zemljama bliskim
Hrvatskoj, koji se ne mijenja i ne smanjuje i ne postoji ni jedna, i
to je ono najgore, nijedna društvena snaga u Hrvatskoj koja ima plan
za rješavanje bilo kojih problema s tim u vezi.
- Mi uglavnom sada govorimo o zemljama u tranziciji. Možemo li
usporediti stanje sa stanjem u kapitalističkim zemljama?
= Uglavnom se ne radi o tome da je podjela na socijalističke i
kapitalističke, odnosno bivše socijalističke i kapitalističke
zemlje. Puno je snažnija podjela, kad je o korupciji riječ, na
bogate i siromašne. Što je zemlja bogatija, da linearno to pokušamo
objasniti, to je osjetljivost na korupciju veća, a onda na taj način
osjetljivost građana, društva. A onda na taj način je i stupanj
korumpiranosti cijelog društva, a onda i države i političara manji.
O tome postoji serija velikih svjetskih istraživanja u koja se i
Hrvatska uklapa. Kako ona stagnira nekoliko godina, tako se ovdje
korupcija de facto razvija.
- Kako se takve stvari mogu otkrivati i sprječavati?
= Ja sam već rekao da u Hrvatskoj nažalost ni jedna od društvenih
snaga ne iznosi nikakav ozbiljan plan borbe protiv takve situacije
koja je politička, ekonomska i pitanje mentaliteta odnosno
naslijeđa, odnosno nekakve tradicije. Iako svi osjećaju da je to
možda glavni element za glasače u ovom trenutku, iako se o tome na
svoj općeniti način određuje i Crkva. Nitko nema suvisli plan o tome
kako se uopće suočiti s tim fenomenom. A stvar je vrlo jednostavna.
Buduća vlast u Hrvatskoj, koja god da bude, morat će se s time
uhvatiti ukoštac, i to na taj način da barem dosad otkrivene afere i
sve buduće, koje budu otkrivene, da raščisti, da ustanovi što jest,
a što nije korupcija, ilegalno, kriminalno djelo. Ono što se dosad
događalo je bilo visoki stupanj tolerancije iz političkih,
društvenih, državnih i pravosudnih struktura prema svakoj
otkrivenoj napodopštini političara, odnosno onih koji su
povlašteni. Dakle, početak je jednostavan. Ono što je već otkriveno
i što bude ubuduće otkriveno u javnosti, a javnost je posljednjih
godina bila dosta aktivna, da se raščisti i po potrebi sankcionira
efikasno i brzo.
(BBC)