CH-E-INTEGRACIJE-POLITIKA-GOSPODARSTVO-Organizacije/savezi-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Strana pomoć CH 10.XI.NZZ: PAKT ZA STABILNOST-BALKAN ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG10. XI. 1999.Europski koncept za uspostavu mira
na Balkanu"Stabilizacijski sporazum jugoistočne Europe, sklopljen 10. lipnja ove godine na inicijativu Europske unije i pod vodstvom Njemačke, odredio je za svoj cilj uspostavu mira u cijeloj regiji političkim reformama i gospodarskim razvojem. Osnova svih nastojanja jest 'očuvanje multinacionalne i multietničke raznolikosti zemalja u regiji i zaštita manjina'. Stabilizacijski sporazum dugoročni je projekt, usmjeren na regiju kao cjelinu i želi voditi računa o potrebama pripadajućih zemalja. Središnja institucija Sporazuma jest regionalni stol pod predsjedateljstvom posebnog koordinatora Bode Hombacha, kojem su podređena tri radna stola - stol za demokratizaciju i ljudska prva, stol za pitanja vojne sigurnosti i stol za obnovu, gospodarski razvoj i suradnju.Preventivna strategija, temelj Stabilizacijskoga sporazuma, potpuna je novost budući da je do rata na Kosovu, koji je drastično očitovao nestabilnost cijele regije, upozorivši i na moguće posljedice za zapadnu Europu, međunarodna zajednica uglavnom posrtala za događajima u procesu rješavanja krize na području bivše
o/poslovanje/financije-Strana pomoć
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
10. XI. 1999.
Europski koncept za uspostavu mira na Balkanu
"Stabilizacijski sporazum jugoistočne Europe, sklopljen 10.
lipnja ove godine na inicijativu Europske unije i pod vodstvom
Njemačke, odredio je za svoj cilj uspostavu mira u cijeloj regiji
političkim reformama i gospodarskim razvojem. Osnova svih
nastojanja jest 'očuvanje multinacionalne i multietničke
raznolikosti zemalja u regiji i zaštita manjina'. Stabilizacijski
sporazum dugoročni je projekt, usmjeren na regiju kao cjelinu i
želi voditi računa o potrebama pripadajućih zemalja. Središnja
institucija Sporazuma jest regionalni stol pod predsjedateljstvom
posebnog koordinatora Bode Hombacha, kojem su podređena tri radna
stola - stol za demokratizaciju i ljudska prva, stol za pitanja
vojne sigurnosti i stol za obnovu, gospodarski razvoj i suradnju.
Preventivna strategija, temelj Stabilizacijskoga sporazuma,
potpuna je novost budući da je do rata na Kosovu, koji je drastično
očitovao nestabilnost cijele regije, upozorivši i na moguće
posljedice za zapadnu Europu, međunarodna zajednica uglavnom
posrtala za događajima u procesu rješavanja krize na području bivše
Jugoslavije; sve je radila sa zakašnjenjem, a njezini su planovi
ostali tek puke improvizacije. Nakon što bi intervenirala na jednom
mjestu, požar bi izbijao negdje drugdje. Novost je također odnos
koji rascjepkani Balkan unatoč brojnim razlikama tretira kao
jedinstvenu političku i gospodarsku regiju. Osim toga,
Stabilizacijski sporazum prvi put najavljuje svim zemljama
jugoistočne Europe europsku perspektivu, iako je za neke od njih
pristup EU još uvijek stvar daleke budućnosti. Spominje se
sudjelovanje u određenim područjima prije članstva, u obliku
sporazuma o partnerstvu i pridruženom statusu. Doduše, i dalje
ostaje otvoreno je li ta ponuda išta više od pukog mazanja očiju
budući da zemlje izvan EU u dogledno vrijeme vjerojatno neće imati
čak ni priliku za napredak u drugu skupinu kandidata za pristup u
EU, koja danas obuhvaća i balkanske zemlje Rumunjsku i Bugarsku.
No, odlučujuća je okolnost da je Balkan konačno percipiran kao
sastavni dio Europe. Ta se percepcija očituje već u pojmu
'jugoistočna Europa' koji je upotrijebljen umjesto pojma 'Balkan'.
Dugo vremena uvriježeno i u određenom smislu komotno tumačenje
kriza i ratova na području bivše Jugosalvije kao navodnog povratka
prastarih neprijateljstava, recidiva u 19. stoljeće, zakašnjelog
procesa formiranja nacija, a time i nužne i neizbježne etape na putu
u 'modernu' predstavljalo je i strategiju koja je trebala izolirati
akutna krizna područja na Balkanu od ostatka 'moderne' Europe. To
je tumačenje služilo kao opravdanje za vlastitu pasivnost.
Pitanje o modusu uspostave trajnog mira na Balkanu bilo je također
tema seminara koji je nedavno održan u Dresdenu u organizaciji
njemačke akademije za sigurnosnu politiku. Iako su se sudionici
složili da je novi koncept za Balkan, očitovan u Stabilizacijskom
sporazumu, načelno ispravan, javila su se i brojna prodorna
pitanja. Može li Stabilizacijski sporazum uistinu nešto pokrenuti
ili će ostati tek tigar od papira? On sam sebe definira kao
koordinativno tijelo čiji je cilj upućivanje impulsa, postavljanje
prioriteta i biranje projekata dostojnih potpore. No, on ih ne može
sam provoditi u djelo, a istodobno je i upućen na blagonaklonost
donatora.
Sporazum obuhvaća gotovo 40 članica. Riječ je o pojedinim državama
te o multinacionalnim organizacijama i institucijama - od NATO-a,
EU, Vijeća Europe, OESS-a do Međunarodnoga monetarnog fonda i
Svjetske banke. Stoga je praktičan rad izuzetno težak. Na prvoj
sjednici tri stola, na kojoj su osnovani 'podstolovi' i
povjerenstva, sudjelovalo je 40 do 60 izaslanstava. Ostaje
otvoreno pitanje hoće li biti moguće uspješno uvesti red u kaos
organizacija i njihovih različitih interesa i recepata, koji često
konkuriraju jedni drugima i međusobno se blokiraju, kao što
pokazuje praksa u Bosni i na Kosovu. Svi žele biti prisutni i nadaju
se da će čitav taj projekt i njima donijeti nekakvu korist.
Regija jugoistočne Europe, utvrđivanje čijih granica također pruža
povod za kontroverze, obuhvaća velik broj država različitog
povijesnog razvoja i interesa. Što povezuje, primjerice, Sloveniju
i Kosovo odnosno Albaniju? Što znači nejasan pojam 'stabilnost'?
Sporno je u prvom redu pitanje je li moguća uspostava trajnog mira
na akutnim kriznim područjima na zapadnom dijelu Balkana, dakle u
Bosni i na Kosovu, ako se ustraje na multietničkom konceptu i na
postojećim granicama, ili je pretpostavka za stabilnost što
opsežnija etnička homogenizacija. Neprekidno se govori da su
bosanska konfederacija i koncept multietničkog Kosova
izmišljotine Zapada koje nemaju nikakve veze sa stvarnošću. Je li
etnička podjela sredstvo za rješavanje sukoba?
Koncept etnički definiranih nacionalnih država zastario je i samo
je prouzrokovao ratove, tvrde pristaše multietničkog koncepta.
Osim toga, svaka promjena postojećih granica proizvodi nove
manjine, a time i nova potencijalna žarišta sukoba, napominju oni,
ističući da istinska stabilnost počiva na konsenzusu građana
određene države. Ako ljudi više ne žele zajedno živjeti, tada nema
smisla prisiljavati ih da žive u zajedničkoj državi, glasi argument
zagovornika etničke podjele. Oni pokazuju Bosnu, gdje ni četiri
godine nakon završetka rata ne postoje djelotvorne institucije
jedinstvene države. Ljude i entitete nisu spojile čak ni milijarde
dolara pomoći pri obnovi, upozoravaju zagovornici podjele.
No, je li zaista točno da ljudi koji su stoljećima bili susjedi više
ne mogu zajedno živjeti? Nacionalistički političari u Bosni i
Hercegovini, Srbiji i na Kosovu pokušali su tom formulom opravdati
ratove. Još se i danas služe tim dvojbenim argumentom kada žele
legimirati etničku podjelu - a time i svoju vlast - i zacementirati
status quo. Upravo su političari potpirili mržnju i nahuškali ljude
jedne protiv drugih. Osim toga, nedvojbeno postoje i primjeri
donekle djelotvornog zajedničkog života. Primjerice, makedonski i
crnogorski Albanci uključeni su u odgovornost svojih vlada i
proteklih se godina osjetno poboljšao i položaj turske manjine u
Bugarskoj.
Suprotstavljena mišljenja posebno se žestoko sudaraju oko pitanja
treba li Kosovo postati neovisno. Očito je da povratak u ranije
stanje više nije moguć. Kosovo je na Balkanu poseban slučaj već zato
što su Albanci - koje Beograd drži nacionalnom manjinom - već prije
rata činili gotovo 90 posto stanovništva pokrajine. Doduše,
Stabilizacijski sporazum jugoistočne Europe načelno ustraje na
stavu da Kosovo mora ostati sastavnim dijelom Jugoslavije. Ipak,
mnoge mjere koje je dosad odlučila uvesti prijelazna uprava UN za
Kosovo, a bila ih je i prisiljena uvesti iz gospodarskih razloga,
svode se na odvajanje srpske pokrajine od Beograda. Dakle, čini se
da je na Kosovu koncept Zapada osuđen na propast zbog
nezaustavljive etničke podjele i homogenizacije. Stoga će
politički status pokrajine vjerojatno još dugo ostati neodređen,
što je sve drugo samo ne povoljna pretpostavka za razvoj privrede
(kao što pokazuje i slučaj Bosne).
Treba li se pobuniti protiv takvog razvoja događaja i kakva
sredstva pri tome upotrijebiti? Nije li šutljivo prihvaćanje
etnički definirane nove albanske države signal koji upućuje na
pogrešan smjer? Hoće li neovisnost Kosova uistinu rezultirati
destabilizacijom Balkana, kao što misli Zapad, ili će, upravo
suprotno, tek neovisnost funkcinirati kao pretpostavka za vitalan
novi poredak? Ta su načelna pitanja na seminaru u Dresdenu pružala
puno povoda za svađu. No, tko se prepusti iluziji da može izbjeći
spomenutu dilemu, računajući da bi granice i na Balkanu uskoro
mogle izgubiti važnost i postati propusnije, vjerojatno će
doživjeti još poneko gorko razočaranje.
U raspravi je sporno ostalo i pitanje treba li u Stabilizacijski
sporazum uključiti i Srbiju. EU će tek nakon promjene vlasti u
Beogradu pružiti pomoć pri obnovi, a u međuvremenu će se ograničiti
na humanitarnu pomoć. No, što zapravo znači 'humanitarna pomoć' i
kako pomoći ljudima i istodobno ne ojačati režim? Osim toga, valja
očekivati da će predsjednik Milošević i Socijalistička partija
Srbije još dulje vrijeme ostati na vlasti. Nije moguće isključiti
čak ni mogućnost izborne pobjede sadašnjih vlastodržaca. Po
mišljenju sudionica iz balkanskih zemalja, ljudi nerealno očekuju
od Stabilizacijskoga sporazuma prava čuda - ponajprije brzo
poboljšanje životnog standarda. Stoga bi po njihovu mišljenju
trebalo pokrenuti i projekte koji će kratkoročno osjetno
poboljšati život ljudi.
Odnos Stabilizacijskoga sporazuma prema procesu demokratizacije
utemeljen je na načelu očuvanja postojećih multietničkih država -
ponajprije Jugoslavije i Bosne - kao pretpostavci za uspostavu
vitalnog novog poretka na Balkanu. Sasvim je očito da proces
stvaranja pravne države zahtijeva puno vremena. On obuhvaća
decentralizaciju i regionalizaciju. No, rezultati koje su u
razdoblju od početka raspada bivše Jugoslavije postigle stotine
međunarodnih ustanova i nevladinih udruga u procesu izgradnje
demokratskoga građanskog društva baš i nisu ohrabrujući",
napominje na kraju članka Cyrill Stieger.