GB-HR-EU-POTKUPLJIVANJE-Vlada-Gospodarstvo/poslovanje/financije BBC 8.XI.ISTRAŽIVANJE O MITU I KORUPCIJI BRITANSKI RADIO - BBC8. XI. 1999.Deset godina gospodarskih i političkih reforma u istočnoj Europi otvorilo je prostor i za neke
nepoželjne aspekte kapitalizma, od kojih je jedan korupcija. Barem su tako pokazali rezultati istraživanja koja je među bivšim komunističkim zemljama provela Europska banka za obnovu i razvoj. No unatoč brojnim korupcijskim škandalima koji su potresali Hrvatsku prošle godine, u odnosu na druge istočnoeuropske zemlje ona, barem se tako čini iz ovog izvješća, i nije tako loše prošla. O tome prilog pripremila Snježana Kobeščak."Godišnje izvješće o tranziciji Europske banke za obnovu i razvoj u kojemu se procjenjuje koliko su daleko zemlje u tranziciji otišle otkako su počele političke reforme u bivšem komunističkom carstvu, pokazalo je da se kao jedan od nasljednika izravne državne kontrole nad gospodarstvom pojavilo - podmićivanje. Slučajevi podmićivanja češći su u zemljama bivšega Sovjetskog Saveza od srednjoistočnih europskih zemalja. No u Hrvatskoj će mnoge iznenaditi otkriće da od 20 zemalja u kojima je istraživanje provedeno, hrvatska poduzeća troše najmanje od svog godišnjeg prihoda na mito. Hrvatska poduzeća na to troše 2,1 posto svojih prihoda, za razliku od najviših 8,1
BRITANSKI RADIO - BBC
8. XI. 1999.
Deset godina gospodarskih i političkih reforma u istočnoj Europi
otvorilo je prostor i za neke nepoželjne aspekte kapitalizma, od
kojih je jedan korupcija. Barem su tako pokazali rezultati
istraživanja koja je među bivšim komunističkim zemljama provela
Europska banka za obnovu i razvoj. No unatoč brojnim korupcijskim
škandalima koji su potresali Hrvatsku prošle godine, u odnosu na
druge istočnoeuropske zemlje ona, barem se tako čini iz ovog
izvješća, i nije tako loše prošla. O tome prilog pripremila
Snježana Kobeščak.
"Godišnje izvješće o tranziciji Europske banke za obnovu i razvoj u
kojemu se procjenjuje koliko su daleko zemlje u tranziciji otišle
otkako su počele političke reforme u bivšem komunističkom carstvu,
pokazalo je da se kao jedan od nasljednika izravne državne kontrole
nad gospodarstvom pojavilo - podmićivanje. Slučajevi podmićivanja
češći su u zemljama bivšega Sovjetskog Saveza od srednjoistočnih
europskih zemalja. No u Hrvatskoj će mnoge iznenaditi otkriće da od
20 zemalja u kojima je istraživanje provedeno, hrvatska poduzeća
troše najmanje od svog godišnjeg prihoda na mito. Hrvatska poduzeća
na to troše 2,1 posto svojih prihoda, za razliku od najviših 8,1
posto u Gruziji, ili 3,4 posto u Sloveniji. Martin Reiser koji je
sudjelovao u istraživanju objašnjava kako je ono provedeno:
= Ove smo rezultate dobili ispitivanjem 3 tisuće poduzeća koja su
registrirana u tim zemljama. Znači ne govorimo o stranim ulagačima
već o domaćim poduzećima od kojih u nekima ima stranoga kapitala.
Pitali smo ih niz pitanja u svezi s njihovim odnosom s vladama u tim
zemljama. Jedno od pitanja je bilo - navedite koliko se novca troši
na potkupljivanje vladinih dužnosnika kad se radi o uspješnoj
prodaji vaših proizvoda. Drugo je recimo bilo - koliko često se od
pojedinih tvrtki traži da potkupljuju ili koliko često oni sami
potkupljuju.
Prema rezultatima koji su dobiveni, manje tvrtke posebno su
podložne tome, dok je kod većih podmićivanje nešto rjeđe. U
siromašnijim zemljama mito se daje češće, ali i neke od naprednih
srednjoeuropskih zemalja prilično su tome sklone, kao primjerice
Poljska, Mađarska i Češka, u kojima su tvrtke u anketama
jednostavno priznale: 'Da, mi podmićujemo'.
= To je istina, ali anketa je tako sastavljena da se tvrtke ne osjete
ugroženima. Pitanja su postavljena općenito, primjerice glasila
su: Bi li tvrtke iz vaših privrednih grana potkupljivale.
Nismo ih pitali izravno podmićujete ili ne, jer onda teško da bismo
dobili poštene odgovore.
Autor istraživanja također tvrdi da je visok postotak podmićivanja
pokazao da je nekadašnje otvoreno upletanje države u odluke
privrednih tvrtka sada zamijenjeno drugim, sofisticiranijim
načinom interveniranja. Isto tako ispitanici su odgovarali i na
pitanja koliko se država upleće u njihova poslovanja. Zanimljivo je
da visoka razina državnog upletanja zabilježena i u prilično
naprednim zemljama poput Mađarske. No kada napredne vlade
interveniraju, onda to čine uglavnom samo u slučajevima kada se
radi o kontroli stope nezaposlenosti ili određivanju plaća, kao što
to čini, na primjer, Slovenija. Kada se radi o vladinim
intervencijama u odnosu na druge zemlje, u Hrvatskoj se to događa
relativno rjeđe. Možda rjeđe, ali samo u odnosu na druge zemlje,
ističe urednica poslovnog priloga u zagrebačkom 'Jutarnjem listu'
Branka Stipić.
= U Hrvatskoj je razina utjecaja vlade na poslovanje tvrtka
izuzetno velika. Ona se možda ne manifestira toliko kroz neke
službene odluke i opet ne javno, koliko je ona latentno prisutna na
svakom koraku. Primjer, kao što je poznato, u Hrvatskoj vlada
golema nelikvidnost u poduzećima, nenaplaćena potraživanja su
dosegla 25-26 milijarda kuna trenutno, a većina dužnika su državne
institucije, poduzeća u državnom vlasništvu. Samim time postaje
potpuno jasno da ako neko privatno poduzeće, koje je obavljalo
poslove s državnim poduzećem ili nekom državnom institucijom ili
ministarstvom, želi naplatiti dugove od tog ministarstva, da
jednostavno jedna državna odluka može bitno utjecati na sudbinu tog
poduzeća. Naime, država vrlo jednostavno može odlučiti hoće li ili
ne tom poduzeću platiti svoj dug. I samim time to poduzeće može
poslovati uspješno ili može biti pred bankrotom.
No kako ističu u Europskoj banci za obnovu i razvoj, njihovo se
istraživanje nije bavilo samo korupcijom i podmićivanjem već je
pokušalo prikazati cijelu atmosferu koja u pojedinim bivšim
komunističkim zemljama očekuje ulagače i kaže da ih u Hrvatskoj
trenutno više od korupcije muče neki drugi aspekti poslovanja.
Martin Reiser:
= Ovo istraživanje pokušava obuhvatiti sve moguće dimenzije
atmosfere za ulaganje, od kojih su državne intervencije, korupcija
i podmićivanje samo jedna. Ne smije se zanemariti
višedimenzionalnost cijeloga procesa. Na primjer, ono što se za
Hrvatsku čini posebno problematičnim ovom istraživanju jesu
financije, porezi i zakoni.
Mora se istaknuti da se ovo istraživanje temelji na dojmovima koje
imaju domaće tvrtke u istočnoeuropskim zemljama, a ne na nekim
službenim podacima. Dojmovi naravno mogu varati, ali u Europskoj
banci za obnovu i razvoj tvrde da su vodili računa kad su birali
tvrtke koje su ispitivali, da bi one, što je moguće više, bile
reprezentativni uzorak općeg stanja u gospodarstvu pojedine
zemlje.
(BBC)