E-GOSPODARSTVO-POLITIKA-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije AU 2.XI.PR:NEOLIBERALIZAM-TRANZICIJA AUSTRIJADIE PRESSE2. XI. 1999.Deset godina nakon preokreta: grijesi reformatora"Činilo se da je mjesto zasjedanja poruka samo po
sebi: naime, članovi liberalnoga Mont Paleri Society okupili su se na ovogodišnjem europskom regionalnom sastanku u Potsdamu, a ne u Berlinu kako bi raspravljali o tijeku i rezultatima deset godina postkomunističkih transformacija sustava.Potsdam je glavni grad savezne njemačke zemlje Brandenburg u kojoj premijersku dužnost obavlja političar SPD-a Manfred Stolpe, čovjek koji se godinama bori protiv javno istaknute optužbe za suradnju sa službom državne sigurnosti bivšeg DDR-a. Da nije bilo Stolpea, PDS, nasljednica SED-a (komunistička stranka u bivšem DDR-u - op. prev.) vjerojatno bi imala još bolju berbu na izborima, održanima prije tri tjedna.Nostalgija za vremenima prije preokreta i zastrašujuće jačanje ekstremnog ljevičarskog i desničarskog biračkog potencijala pripadaju aspektima postkomunističkog otrježnjenja, koji su uslijedili nakon godina entuzijazma i promjene sustava. Simptomi krize očituju se na različite načine.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
2. XI. 1999.
Deset godina nakon preokreta: grijesi reformatora
"Činilo se da je mjesto zasjedanja poruka samo po sebi: naime,
članovi liberalnoga Mont Paleri Society okupili su se na
ovogodišnjem europskom regionalnom sastanku u Potsdamu, a ne u
Berlinu kako bi raspravljali o tijeku i rezultatima deset godina
postkomunističkih transformacija sustava.
Potsdam je glavni grad savezne njemačke zemlje Brandenburg u kojoj
premijersku dužnost obavlja političar SPD-a Manfred Stolpe, čovjek
koji se godinama bori protiv javno istaknute optužbe za suradnju sa
službom državne sigurnosti bivšeg DDR-a. Da nije bilo Stolpea, PDS,
nasljednica SED-a (komunistička stranka u bivšem DDR-u - op. prev.)
vjerojatno bi imala još bolju berbu na izborima, održanima prije
tri tjedna.
Nostalgija za vremenima prije preokreta i zastrašujuće jačanje
ekstremnog ljevičarskog i desničarskog biračkog potencijala
pripadaju aspektima postkomunističkog otrježnjenja, koji su
uslijedili nakon godina entuzijazma i promjene sustava. Simptomi
krize očituju se na različite načine.
U Rusiji i ostalim nasljednicama Sovjetskoga Saveza etabilirala se
neka vrsta anakrono-kapitalističkog mafijaškog režima. Nakon
deset godina žrtava i oskudice, u nekadašnjoj 'međueuropi', dakle u
zemljama na potezu od Baltika do Jadrana, šire se sumnje u
ispravnost izabranog puta.
Jesu li liberalni reformatori zakazali? Po mišljenju Mont Palerin
Societi, koje je nakon Drugoga svjetskog rata osnovao austrijski
stručnjak za nacionalnu ekonomiju Friedrich August von Hayek, to je
pitanje sve drugo samo ne čisto akademske prirode. Napokon, u Pragu
i Budimpešti, Varšavi i Moskvi angažirali su se gospodarski
reformatori, koji su se eksplicitno orijentirali po klasičnom
liberalizmu i posebno po Hayeku.
Povremeno se nametao dojam da teorija i praksa gospodarskog
liberalizma daleko bolje pristaju postkomunističkim
transformacijskim zemljama nego razvijenim tržišno-privrednim
društvima u Europskoj uniji, u kojima prevladavaju dirigistički
koncepti. No, pitanje jesu li Hayekovi učenici bili uspješni ili
nisu, posebno je važno upravo za Mont Palegrin Society. Napokon,
ono je podjednako važno kao i pitanje je li liberalizam na istoku
zakazao.
Prigovor - uvriježen i u Austriji - glasi: brza destrukcija planske
privrede i etabliranje tržišnog sustava privrede, koje su
zagovarali reformski političari, previše su opteretili, šokirali i
trajno traumatizirali istočnoeuropska društva; reformatori nisu
dovoljno uzeli u obzir socijalne posljedice ekonomskoga preokreta
te zato gotovo sve negativne pojave u transformacijskih društvima
idu na račun 'neoliberalizma': riječ je o političkoj
radikalizaciji, porastu kriminala, socijalnoj polarizaciji
bogatih i siromašnih, deficitima u obrazovanju i znanosti, odlivu
kapitala, pravnoj nesigurnosti... 'Neoliberalizam' dosad nije
proglašen odgovornim samo za potrese i za poplave.
Na konferenciji u Potsdamu, na kojoj sudjeluju i brojni liberalni
ekonomisti i političari iz nekoliko zemalja iz istočnog i
jugoistočnog dijela Europe, formuliran je sasvim drugi odgovor: za
probleme transformacijskih društava nisu odgovorni liberalni
privredno-politički recepti već - naprotiv - činjenica da ti
recepti nisu provedeni u djelo ili je to učinjeno u nedovoljnoj
mjeri.
Primjerice, u Rusiji se 'privatiziralo odozgo' dok je
'privatizacija odozdo', dakle, opća ekspanzija privatnog sektora
osnivanjem novih poduzeća gotovo potpuno izostala zato što ju je
država sustavno priječila, glasila je teza poljskog privrednog
stručnjaka Jana Winieckog.
U Poljskoj koja je neprekidno kritizirana zbog odgode
'privatizacije odozgo', privatni je sektor zbog osnivanja novih
poduzeća dramatično porastao, napominje Winiecki. Primjerice, dok
u Poljskoj na 1000 stanovnika dolazi 59 poduzetnika, u Rusiji taj
omjer iznosi samo 1000 prema šest, napominje on.
Winiecki upozorava da su i promjene stope nezaposlenosti
indikatori (ne)uspjeha tržišno-privredne transformacije: u
uspješnim reformskim državama broj nezaposlenih u početku je jasno
porastao sve dok sve jači novi privredni sektor nije apsorbirao
oslobođenu radnu snagu te je stopa nezaposlenosti pala na
zapadnoeuropsku razinu.
U tranzicijskim društvima bez jasne tržišno-privredne
orijentacije stopa nezaposlenosti u početku raste nešto slabije,
ali se potom tendencija rasta stalno nastavlja. Pozivajući se na
Schumpetera, Winiecki je istaknuo da 'kreativno razaranje' nužno
prethodi stvaralačkom preustrojavanju. No, bilo bi pogrješno
ograničiti političke zadaće u procesu promjene sustava na
stabilizaciju, liberalizaciju i privatizaciju, upozorava
Winiecki. Svi su ti koraci po njegovu mišljenju važni, ali ni u kom
slučaju nisu dovoljni. Naime, preokret ne može uspjeti bez
političke slobode i sigurnosti, bez pravne sigurnosti i vjere u
stabilnost tržišno-privrednog poretka, naglašava Winiecki.
Propusti u procesu uspostave primjerenog zakonskog i
institucionalnog okvira za transformaciju sustava krivci su
također za slom u početku uspješnog češkog modela reforma u drugoj
polovici devedesetih godina. U Potsdamu je s velikom pozornošću
praćeno predavanje Vladimira Dlouhyja, koji je do istupanja iz
češke vlade prije dvije godine obavljao ključne reformsko-politčke
dužnosti: posljednja je bila dužnost ministra Češke Republike za
industriju i trgovinu. Prvi put nakon odlaska s političke pozornice
Dlouhy se očitovao o uzrocima češke krize iz 1997. g.: 'Kada bih
morao imenovati glavnu pogrješku, tada bi to bilo ovo: propustili
smo privatizirati banke'. Posljedice te pogrješke bile su
katastrofalne. Utjecaj države na banke, koje su pak nadzirale
ulagačke fondove u kuponskoj pivatizaciji, blokirao je proces
restrukturiranja poduzeća, rezultirajući na kraju dramatičnim
pogoršanjem gospodarskog položaja samih banaka. Dlouhy razlikuje
tri faze u češkoj promjeni sustava. Prva je trajala od 1990. do
1994. g. i obuhvaćala je potpuno uspješnu implementaciju tržišno-
privrednih reforma. U razdoblju od 1994. do 1997. reformski je žar
splasnuo te je proces privatizacije stao, napomeno je Dlouhy.
Napokon, kriza iz 1997. g. označila je uvod u promjenu načina
razmišljanja, koja je urodila paradoksalnim plodom: sada Zemanova
socijaldemokratska vlada izvodi korak s kojim je Klausova vlada
oklijevala - riječ je o privatizaciji banaka.
Dlouhy, trenutačno angažiran kao savjetnik za ABB i Goldmana
Sachsa, upozorava da Češku ne treba prebrzo brisati s popisa
naprednih transformacijskih država. Češki model možda nije bio
savršen kao što se činilo, ali zasigurno nije bio tako loš kakvim se
danas prikazuje.
U potsdamskim usporedbama bila je zanimljiva okolnost da
postkomunistički razvoj u raznim zemljama jako nalikuje na
privredni ustroj tih zemalja prije komunističkog preuzimanja
vlasti. Primjerice, u Češkoj je između dva rata prevladavao utjecaj
banaka na poduzeća. Incestuozne veze između velikih poduzeća i
političkih vlastodržaca bile su podjednako karakterističke i za
carističku i za Jeljcinovu Rusiju. U tom kontekstu valja spomenuti
i poslovičnu sposobnost Poljske i Mađarske da na nepovoljne
okolnosti i zapreke reagiraju elastično i kreativno. Liberalna
privredna politika osjetno olakšava povratak tih zemalja u Europu,
ali ipak ne može polučiti lagano napuštanje određene kulture,
mentaliteta i povijesti", naglašava na kraju izvješća Karl-Peter
Schwarz.