E-HR-DIPLOMACIJA-ORGANIZACIJA-POLITIKA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Politika NJ 23.X.NSZ:PERSPEKTIVA ČLANSTVA EU HRV NJEMAČKANORDSEE-ZEITUNG23. X. 1999.Novi obzori za Europu - ne zaboravite Hrvatsku!List objavljuje prilog
umirovljenog njemačkog ministra vanjskih poslova Hansa-Dietricha Genschera o aktualnim modifikacijama koncepta širenja EU na istok."Novo povjerenstvo EU dobro je startalo. Donijelo je dalekovidnu i povijesnu odluku o pokretanju pregovora o pristupu Latvije, Litve, Slovačke, Bugarske i Malte. Time je ispravilo tešku pogrješku prethodnog povjerenstva, koje je uvelo dvorazredni sustav pregovora o pristupu EU. Naime, prethodno povjerenstvo odlučilo je pokrenuti pregovore o pristupu samo s Estonijom, Poljskom, Češkom Republikom, Mađarskom, Slovenijom i Ciprom. Ostale pridružene članice tješene su obećanjima da će biti uključene u pregovore nešto kasnije. Ustrajavanje na toj pogrešnoj odluci dodatno bi povećalo razmak među potencijalnim kandidatima za pristup. Pritom valja napomenuti da paralelni pregovori o pristupu ionako ne podrazumijevaju njihovo istodobno dovršenje. Štoviše, njihovo trajanje i sadržaj ovisit će o stanju u svakoj zemlji-kandidatu. No, nije svejedno je li zemlja već uključena u pregovore o pristupu
NJEMAČKA
NORDSEE-ZEITUNG
23. X. 1999.
Novi obzori za Europu - ne zaboravite Hrvatsku!
List objavljuje prilog umirovljenog njemačkog ministra vanjskih
poslova Hansa-Dietricha Genschera o aktualnim modifikacijama
koncepta širenja EU na istok.
"Novo povjerenstvo EU dobro je startalo. Donijelo je dalekovidnu i
povijesnu odluku o pokretanju pregovora o pristupu Latvije, Litve,
Slovačke, Bugarske i Malte. Time je ispravilo tešku pogrješku
prethodnog povjerenstva, koje je uvelo dvorazredni sustav
pregovora o pristupu EU. Naime, prethodno povjerenstvo odlučilo je
pokrenuti pregovore o pristupu samo s Estonijom, Poljskom, Češkom
Republikom, Mađarskom, Slovenijom i Ciprom. Ostale pridružene
članice tješene su obećanjima da će biti uključene u pregovore
nešto kasnije. Ustrajavanje na toj pogrešnoj odluci dodatno bi
povećalo razmak među potencijalnim kandidatima za pristup. Pritom
valja napomenuti da paralelni pregovori o pristupu ionako ne
podrazumijevaju njihovo istodobno dovršenje. Štoviše, njihovo
trajanje i sadržaj ovisit će o stanju u svakoj zemlji-kandidatu.
No, nije svejedno je li zemlja već uključena u pregovore o pristupu
pa nazire svjetlo na kraju tunela ili je tek tješe neodređenim
obećanjima o datumu pokretanja pregovora. Valja također očitovati
zadovoljstvo činjenicom da su šefovi država i vlada, dakle Europsko
vijeće, na sjednici u Tampereu potvrdili strategiju pristupa, koju
je izradilo novo Povjerenstvo. Time je i Europsko vijeće obavilo
nužnu korekturu. Može se opravdano ustvrditi da je tom odlukom novi
povjerenik EU Guenther Verheugen, nadležan za pregovore o
pristupu, položio prvi ispit. Novi koncept pristupa nosi jasne
tragove Verheugenova rukopisa.
Netom pronađena strategija pregovora o pristupu ima dalekosežno
značenje. To vrijedi i za inozemne ulagače, koji sada mogu biti
sigurni da će i Latvija, Litva, Slovačka, Bugarska, Rumunjska i
Malta u dogledno vrijeme postati članicama Europske unije. Tom
odlukom Europska unija nastavlja opsežnu europsku strategiju iz
prve polovice pedesetih godina. Cilj povećanja stabilnog prostora
Europske unije prijamom novih članica time postaje gotovo
opipljiv. Sadašnjim članicama - posebno Njemačkoj - ona donosi
znatne prednosti budući da je razvoj naših gospodarskih odnosa sa
zemljama-kandidatima rezultirao bitnim povećanjem našeg izvoza u
te zemlje.
Naravno, i u vezi s tom odlukom vrijedi sljedeće upozorenje: ništa
nije savršeno! Među nedostatke aktualne odluke, za koje pak nije
moguće odgovornim proglasiti ovlaštena povjerenika Verheugena,
pripada i okolnost da Hrvatska - za razliku od Slovenije - nije
primljena u krug kandidata za prijem. Upravo u jugoistočnoj Europi
valja iskoristiti europsku perspektivu za poticanje politike
stabilizacije i stabilnosti. U nedavnom sukobu na Kosovu - ali ne
samo tom prigodom - Hrvatska se dokazala u funkciji faktora
stabilnosti. Bila je također pouzdan partner u naporima usmjerenim
na dovršenje sukoba na Kosovu. Gospodarske perspektive u Hrvatskoj
pozitivne su, ali bi se mogle još pozitivnije razvijati kada bi se i
za tu zemlju konkretizirala perspektiva budućeg članstva
pokretanjem pregovora o pristupu i sklapanjem nužnih sporazuma
koji tom potezu moraju prethoditi. Objektivno gledano, perspektiva
budućeg članstva mora vrijediti za sve države-nasljednice bivše
Jugoslavije, ali to ne smije značiti da će ritam čitavog konvoja
diktirati najsporiji brod među državama-nasljednicama - riječ je o
Miloševićevoj Srbiji. U slučaju Slovenije blokirajući učinak
takvog pristupa opravdano je izbjegnut. Povjerenstvo bi tako
trebalo postupiti i u slučaju Hrvatske. Europsko vijeće imat će
krajem godine u Helsinkiju priliku za tu dopunu dopune koncepta
pristupa", ističe Hans-Dietrich Genscher na kraju svog priloga.