US-KOALICIJE-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament-Diplomacija US 27. X. NYT FRIEDMAN SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES27. X. 1999.Rat o pitanju mira"Želite li shvatiti sadašnju američku raspravu o vanjskoj politici, razmišljajte na
sljedeći način: ključ za shvaćanje dvadesetoga stoljeća nisu tri svjetska rata (Prvi, Drugi i hladni) koji su ga obilježili, već način na koji smo poslije tih ratova oblikovali mir. Mir iz Versaillesa bio je loše vođen. Mir nakon Drugoga svjetskog rata se pak nadgledao dobro. Vrijedno je spomena da republikanci i demokrati danas raspravljaju o tome kako bi, i u kojoj mjeri, Amerika trebala razvijati mir poslije hladnoga rata", piše Thomas L. Friedman."Godine 1919. i 1945., primjećuje Fareed Zakaria, direktor časopisa Foreign Affairs, 'Amerika je željela promijeniti svijet, a svijet se opirao. No 1999., svijet je željan promjene - po smjernicama koje određuje Amerika - no sada se Amerika opire.'Zaista, ako pogledate svijet koji se razvio poslije hladnoga rata, vidjet ćete da se 'on na mnogo načina temelji na našim zamislima, našim vrijednostima i našim proizvodima - pa ipak se nećkamo shvatiti da je ovaj svijet naše dijete. Tako se katkad ponašamo
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
27. X. 1999.
Rat o pitanju mira
"Želite li shvatiti sadašnju američku raspravu o vanjskoj
politici, razmišljajte na sljedeći način: ključ za shvaćanje
dvadesetoga stoljeća nisu tri svjetska rata (Prvi, Drugi i hladni)
koji su ga obilježili, već način na koji smo poslije tih ratova
oblikovali mir. Mir iz Versaillesa bio je loše vođen. Mir nakon
Drugoga svjetskog rata se pak nadgledao dobro. Vrijedno je spomena
da republikanci i demokrati danas raspravljaju o tome kako bi, i u
kojoj mjeri, Amerika trebala razvijati mir poslije hladnoga rata",
piše Thomas L. Friedman.
"Godine 1919. i 1945., primjećuje Fareed Zakaria, direktor
časopisa Foreign Affairs, 'Amerika je željela promijeniti svijet,
a svijet se opirao. No 1999., svijet je željan promjene - po
smjernicama koje određuje Amerika - no sada se Amerika opire.'
Zaista, ako pogledate svijet koji se razvio poslije hladnoga rata,
vidjet ćete da se 'on na mnogo načina temelji na našim zamislima,
našim vrijednostima i našim proizvodima - pa ipak se nećkamo
shvatiti da je ovaj svijet naše dijete. Tako se katkad ponašamo
poput iscrpljenih očeva', tvrdi politički znanstvenik Robert
Pastor, čije je novo djelo 'Putovanje stoljeća: Kako velike sile
oblikuju svijet' iznimno ozbiljan pregled politike velikih sila.
Ta američka podvojenost proizlazi iz činjenice da američka pobjeda
u hladnom ratu nije bila potpuna, iako je bila konačna i unatoč tomu
što je uklonila svaku ideološku alternativu kapitalizmu slobodnog
tržišta i svaku mogućnost pojave druge supersile koja bi se s
Amerikom natjecala za moć. Amerika nije zauzela zemlje koje je
porazila u hladnom ratu, poput Njemačke i Japana. Stoga je naša
sposobnost da ponovno oblikujemo Rusiju ili Kinu ograničena, a
njihova sposobnost da nas koče - bilo zbog naše slabosti ili njihove
snage - još postoji.
U tom kontekstu, možete zapaziti da se u američkoj raspravi
stvaraju tri škole. Prvu čine 'šašavi i energični republikanci'. To
je bezbožan savez starih boraca iz hladnog rata, ekstremnih
izolacionista i unilateralista, i potpunih budala. Ono što ih veže
jest uvjerenje da je Amerika danas izvanredno moćna, pa stoga može
očuvati mir poslije hladnog rata ili zanemarivanjem svijeta, ili
unilateralnim potezima. Budući da su toliko okrenuti prema unutra,
ti ljudi odguruju UN, iako je on spreman izvršavati naše zapovijedi
i dijeliti naše terete.
Druga je škola 'ozbiljnih ali plahih republikanaca', koji zapravo
nude inteligentnu kritiku Clintonova pristupa miru poslije hladnog
rata, ali ih često nadglasaju republikanski šašavci. Oni se slažu
da bi Sjedinjene Države trebale širiti slobodna tržišta, uključiti
Kinu i suprotstaviti se tiranima poput Sadama Huseina i Slobodana
Miloševića. No kritika Clintonove ekipe koju ta skupina iznosi jest
da se on previše oslanjao na multilateralne pristupe i ugovore
umjesto na praktičnu američku moć, i da se daleko previše bavio
manjim problemima - Haitijem, Irskom i Balkanom - dok je loše
upravljao velikima - Rusijom, Kinom i nadzorom oružja.
Treću školu čine 'ozbiljni ali lijeni demokrati'. To su
klintonovci. Oni imaju ispravan instinkt: da se mir poslije hladnog
rata treba usredotočiti na održivu globalizaciju. Oni shvaćaju da
današnji sustav globalizacije uvelike koristi Sjedinjenim
Državama, jer se njezine zamisli, proizvodi i ljudi najviše
globaliziraju. Stoga, način izgradnje mira poslije hladnog rata
leži u primjeni američke moći da se očuva stabilnost sustava,
primjeni američkog utjecaja da se proširi krug demokracija i
primjeni američkog prosperiteta da se proširi skupina ljudi koji
imaju koristi od globalizacije. Oni također shvaćaju da ne možemo
sami upravljati tako integriranim sustavom, a ako pokušamo,
potaknut ćemo koaliciju protiv nas.
No iako su njihova uvjerenja redom prava, lijeni demokrati samo u
polovici slučajeva imaju hrabrost da se prema njima ravnaju. Na
Kosovu su se oni držali svojih pušaka; isto su učinili s NAFTO-om.
No u travnju, kad je dogovor za uvođenje Kine u Svjetsku trgovinsku
organizaciju bio moguć, oni su odustali jer se nisu željeli
sukobiti s demokratima iz Kongresa, a nisu unaprijed pripremili
teren. Isto se dogodilo i s Ugovorom o zabrani nuklearnih pokusa.
'Ugovor o zabrani pokusa, Svjetska trgovinska organizacija,
pristojbe za UN, sve je to propalo', kaže Pastor, 'jer su se šašavi
republikanci i oni ozbiljni združili. Ako Predsjednik ne stvori
novu koaliciju između ozbiljnih republikanaca i ozbiljnih
demokrata, Amerika neće biti kadra skovati mir u razdoblju poslije
hladnog rata.'"