US-VA-KOMENTARI-Religija/vjerovanje-Vjerske zajednice-Vlada-Diplomacija US 26. X. IHT PIO XII SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. X. 1999.Dokazi protiv Pija XII: tragične pogrješke u paranoidnom razdoblju"Prikaz
karijere pape Pija XII. u novoizašloj biografiji Johna Cornwella, senzacionalno naslovljenoj 'Hitlerov Papa', donosi poznati problem - kako objasniti prošlost kad ona današnjim čitateljima gotovo ništa ne znači", piše William Drozdiak."Cornwellova rasprava tiče se Eugenia Pacellija i njegova vođenja vatikanske politike prije i tijekom Drugoga svjetskog rata. Ona je zanimljiva i uvjerljiva, iako drugi ozbiljni radovi Piju XII. sude manje oštro.Promidžba Cornwellove knjige temelji se na njezinoj optužbi da je Pio XII. bio antisemit. To je, zapravo, najmanje zanimljiva stvar koju Cornwell ima reći. Nije bilo vjerojatno da Eugenio Pacelli, s obzirom na svoje korijene, položaj i vrijeme u kojem je živio, ne bude antisemit.Gotovo svi svjetovni uglednici tog razdoblja, uključujući Winstona Churchilla i Franklina Roosevelta, bili su na ovaj ili onaj način antisemiti. Američko ministarstvo vanjskih poslova sasvim je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. X. 1999.
Dokazi protiv Pija XII: tragične pogrješke u paranoidnom
razdoblju
"Prikaz karijere pape Pija XII. u novoizašloj biografiji Johna
Cornwella, senzacionalno naslovljenoj 'Hitlerov Papa', donosi
poznati problem - kako objasniti prošlost kad ona današnjim
čitateljima gotovo ništa ne znači", piše William Drozdiak.
"Cornwellova rasprava tiče se Eugenia Pacellija i njegova vođenja
vatikanske politike prije i tijekom Drugoga svjetskog rata. Ona je
zanimljiva i uvjerljiva, iako drugi ozbiljni radovi Piju XII. sude
manje oštro.
Promidžba Cornwellove knjige temelji se na njezinoj optužbi da je
Pio XII. bio antisemit. To je, zapravo, najmanje zanimljiva stvar
koju Cornwell ima reći. Nije bilo vjerojatno da Eugenio Pacelli, s
obzirom na svoje korijene, položaj i vrijeme u kojem je živio, ne
bude antisemit.
Gotovo svi svjetovni uglednici tog razdoblja, uključujući Winstona
Churchilla i Franklina Roosevelta, bili su na ovaj ili onaj način
antisemiti. Američko ministarstvo vanjskih poslova sasvim je
sigurno bilo antisemitsko, što je dokazala njegovo produžena
nevoljkost da pomogne židovskim izbjeglicama.
Općenito, vladalo je kršćansko neprijateljstvo prema Židovima, a
ono je proizlazilo iz uvjerenja da Židovi nisu priznavali Mesiju,
čiju je poruku o spasenju propovijedao Pavao. Tako su kršćani
zauzeli mjesto židovskog naroda u Božjoj milosti.
No zanimljivija tvrdnja koju Cornwell iznosi tiče se ugovora o
'konkordatu' koji su Njemačka i Vatikan potpisali 1933. Cornwell
tvrdi da je kao nuncij (veleposlanik) u Njemačkoj za razdoblja
Weimarske republike, i zatim kao vatikanski ministar vanjskih
poslova, Eugenio Pacelli bio opsjednut željom da njemačka vlada
(bilo koja njemačka vlada) potpiše konkordat koji Vatikanu daje
potpun nadzor nad njemačkom Katoličkom crkvom.
On navodi da je kao ministar vanjskih poslova, budući Pio XII.
mijenjao neovisnost njemačkog katoličanstva (prigušujući svoje
prethodno protivljenje nacizmu) za Hitlerov potpis na konkordatu.
Bez toga, kaže on, Hitler ne bi dobio diktatorsku moć. To je važna
tvrdnja, a jednako je tako i sporna.
Do sredine tridesetih, njemačka je Katolička crkva uživala znatnu
neovisnost o Vatikanu, dok je njemačka vlada imala određena prava u
Crkvi. Ta situacija proizlazi iz srednjovjekovnog odnosa između
njemačkog svećenstva i feudalnih prinčeva i monarha. Njemačka je
država utjecala na imenovanje biskupa i katolički odgoj.
Tridesetih godina, postojala je moćna katolička politička stranka,
Stranka centra. Ona je općenito bila liberalna u političkim i
socijalnim pitanjima, slijedeći vodstvo papa Lea XIII. i Pija XI.
Pod vodstvom Heinricha Bruninga, ta se stranka opirala utjecaju
nacista u Reichstagu. Tijekom presudnog razdoblja koje je vodilo
krizi, Bruning je bio kancelar, a zatim ga je 1932. predsjednik Paul
von Hindenburg odbacio u korist nepouzdanog i nesposobnog Franza
von Papena.
Godine 1933., Hindenburg je Hitlera imenovao kancelarom. Da dobije
diktatorsku moć, Hitleru je trebalo da Reichstag izglasuje
'enabling act' (novinar povlači paralelu s 'Enabling Actom' koji je
1920. anglikanskoj crkvi dao stanovitu autonomiju podvrgnutu
parlamentarnom vetu, op. prev.) koji mu u izvanrednom stanju
omogućuje autoritet nesputan nadzorom Reichstaga. Katolička je
stranka glasovala za taj zakon. Iz toga su proizišle sve strašne
stvari koje su uslijedile, kao i holokaust.
Cornwell kaže da je vatikanski ministar vanjskih poslova prisilio
njemačke katolike da glasuju za taj zakon, u zamjenu za Hitlerovo
obećanje o konkordatu.
Zašto je budući Pio XII. toliko želio konkordat? Odgovor leži u
intelektualnom i političkom stajalištu Crkve početkom ovog
stoljeća, kad je ona sebe smatrala izmučenom tvrđavom istinske
vjere, na koju navaljuju revolucija, antiklerikalizam, svjetovna i
protuvjerska misao prosvjetiteljstva i poganski materijalizam
koji je Crkva prepoznavala u srži socijalizma, boljševizma i
kapitalizma.
Od razdoblja prosvjetiteljstva, napadala su se vatikanska
intelektualna stajališta. Talijanski je nacionalizam uništio
njegovu političku moć. Ujedinjenje Italije ostavilo je Papu Pija
IX. 'zatočenikom' grada Vatikana, kojeg je on odbijao napustiti. On
je izdao glasoviti 'Pregled pogrješaka' u kojem osuđuje
svjetovnost, demokraciju, liberalizam i dobar dio moderne misli.
On je sazvao Prvi vatikanski koncil da proglasi teološku
nepogrješivost papinstva, unatoč snažnom protivljenju važnih
katoličkih vođa, uključujući mnoge Nijemce, kao i velikog
engleskog povjesničara lorda Actona i kardinala Newmana, danas
kandidata za proglašenje blaženikom.
Mladi Pacelli postao je vatikanski dužnosnik kad je Crkva bila u
stanju paranoidnog odbijanja svega modernog, braneći papinsku moć
od opće ravnodušnosti, pokrećući žestoke napade na svako
očitovanje takozvanog 'modernizma' u Crkvi.
To je proizvelo politiku i tragične pogrješke Pija XII. Za
ponašanje Vatikana tijekom Drugog svjetskog rata najviše je
zaslužna intelektualna kriza koja ga je svladala u devetnaestom
stoljeću, a o kojoj se nije ozbiljno raspravljalo do Drugoga
vatikanskog koncila, kojega je 1962. sazvao papa Ivan XXIII."