DE-S-HUMANITARCI NJ 25.X.-SZ-DVOJBE HUMANITARACA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG25. X. 1999.Pomoć krivcima - dvojba humanitarnih organizacija"Ipak treba nešto učiniti! Ta pomisao dolazi ubrzo poslije promatranja televizijskih slika s
Kosova, potresom pogođenih područja Turske ili Iraka. Često ostane na nakani, katkad se zapiše broj prikazanog računa za dragovoljne doprinose. Ta je rečenica uvijek i na početku svake međunarodne humanitarne udruge - djeca u ratu, pošasti, prirodne katastrofe obraćaju se moralnoj savjesti ponajprije zapadnoga svijeta. Stoga se dodjela Nobelove nagrade za mir 'Liječnicima bez granica' čini savršenom. Zapad samoga sebe tapša po leđima zbog djela tih dragovoljaca koji nešto poduzimaju protiv nepravde i nesreće.Takav angažman nije nov - no posljednjih desetljeća, otkako neovisne humanitarne udruge politički i gospodarski postaju sve utjecajnije, njihova su stajališta stalno na udaru. Budući da humanitarne udruge ne promatraju nego djeluju, od njih se traži ono što tradicionalni politički akteri, države, čini se, sve manje ispunjavaju: budući da takve udruge nisu obvezne nikakvim nacionalnim interesima, sve bi odluke trebale donositi samo na
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. X. 1999.
Pomoć krivcima - dvojba humanitarnih organizacija
"Ipak treba nešto učiniti! Ta pomisao dolazi ubrzo poslije
promatranja televizijskih slika s Kosova, potresom pogođenih
područja Turske ili Iraka. Često ostane na nakani, katkad se zapiše
broj prikazanog računa za dragovoljne doprinose. Ta je rečenica
uvijek i na početku svake međunarodne humanitarne udruge - djeca u
ratu, pošasti, prirodne katastrofe obraćaju se moralnoj savjesti
ponajprije zapadnoga svijeta. Stoga se dodjela Nobelove nagrade za
mir 'Liječnicima bez granica' čini savršenom. Zapad samoga sebe
tapša po leđima zbog djela tih dragovoljaca koji nešto poduzimaju
protiv nepravde i nesreće.
Takav angažman nije nov - no posljednjih desetljeća, otkako
neovisne humanitarne udruge politički i gospodarski postaju sve
utjecajnije, njihova su stajališta stalno na udaru. Budući da
humanitarne udruge ne promatraju nego djeluju, od njih se traži ono
što tradicionalni politički akteri, države, čini se, sve manje
ispunjavaju: budući da takve udruge nisu obvezne nikakvim
nacionalnim interesima, sve bi odluke trebale donositi samo na
temelju ne pobliže definirane humanitarne etike - i za to same
preuzeti odgovornost.
Mnogi ljudi imaju osjećaj da država i njezine ustanove ne čine
ništa, čine premalo ili pogrješno. Žele djelovati, pomagati
drugima u nevolji: neprijeporno moralna nakana. Dakle prikupljaju
novac ili nude način pomoći koji je po njihovu mišljenju ispravan.
Žrtvama šalju lijekove, pokrivače i hranu, šalju liječnike,
agronome, graditelje bunara i bezuvjetno žele vjerovati da time
čine dobro. Na prvi se pogled to čini jednostavnim. No u konkretnom
slučaju svaka se humanitarna udruga često nađe pred moralnom
dvojbom. Jer kako definirati ispravnu, etičku odluku? Za to ne
postoje mjerila.
No u pojedinom slučaju prosudba može etički biti barem pogibeljna.
U kolovozu su 'Liječnici bez granica' obznanili da su neki
dragovoljni suradnici u Africi dali na raspolaganje medicinsku
opremu za obrezivanje žena i djevojčica. Iz humanitarnih smo
razloga dakako protiv takve prakse. S druge bi strane neki mjesni
liječnik mogao doći na pomisao da je bolje ponuditi čiste
instrumente nego promatrati kako se operacija obavlja hrđavim
nožem.
Liječnička etika u takvim je slučajevima protiv humanitarnih
razmišljanja. Jer baš takav 'pragmatični' početak, tako barem
misli Svjetska zdravstvena organizacija, samo vodi do toga da se
takvo okrutno sakaćenje ljudskoga tijela i njegova dostojanstva
'medicinski' opravda i ozakoni.
Dakle u dvojbenom slučaju djevojčicu radije ostaviti da iskrvari -
u ime višeg dobra, ljudskog dostojanstva? Ako se, s druge strane,
neizravnom pomoći postane sukrivac za sakaćenje, podupire li se
time možda čak i nastavak barbarske prakse? Jer svaku bi pomoć
branitelji te tradicije mogli protumačiti tako kao da zapadni
medicinari to podupiru. Bilo kako bilo: odgovornost za svoju odluku
nazočni je liječnik preuzeo u trenutku kad se dragovoljno odlučio
za rad u regiji, najkasnije onda kad je pripremio instrumente - iako
je imao najbolje namjere, njegova odluka ipak može imati nemoralnih
posljedica.
Nekoliko dana poslije dodjele Nobelove nagrade za mir 'Liječnici
bez granica' prekinuli su odnose sa svojim grčkim ogrankom. Drugi
nacionalni ogranci, rečeno je, žalili su se zbog grčke pomoći
Srbima tijekom kosovskoga rata. Grci su se branili da su pomagali
svim žrtvama, Srbima i Albancima. Opet se vidi kako je teško pružati
načelno ispravnu pomoć. Čak da su grčki dragovoljci uistinu
pomagali samo ili uglavnom kosovskim Srbima a Albancima ne - čak ni
tada ne bi bilo jasno jesu li bili pristrani svjesno ili stjecajem
okolnosti.
Možda su grčki dragovoljci odlazili samo u srpska sela - što bi se
možda moglo opravdati stvarnom potrebom za medicinskom pomoći.
Srpske žrtve NATO-ovih napada nisu žrtve drugoga reda. No što ako su
pomagali i srpskim vojnicima ili Srbima koji su kasnije sudjelovali
u pokolju Albanaca? Time su barem neizravno postali sukrivcima za
možebitno produljenje sukoba, odgovornima za više patnje i više
mrtvih.
Humanitarna pomoć, tako glasi stara optužba, može produljiti
ratove, dulje održati na životu autoritarne režime i okrutne
diktatore i čak im pružiti alibi. To sudioništvo humanitaraca i
zlikovaca katkad se čini neizbježnim ako se nešto želi postići.
Dobrotvorne su udruge iz te dvojbe izvukle razne pouke. Neke, poput
Međunarodnoga Crvenog križa, dolaze samo na poziv pojedine vlade na
područje krize ili katastrofe. I šute, čak i o viđenim nedjelima,
kako ne bi ugrozili svoju humanitarnu djelatnost i da bi spasili
ljudske živote.
Drugi, poput 'Liječnika bez granica', žele svjedočiti, izgovoriti
što drže nepravdom. Takva je odluka uvijek moralna prosudba: možda
se dugoročno ljudima može više pomoći ako se upozori na nepravdu i
time pokrene međunarodnu zajednicu da nešto poduzme. No
kratkoročno takav postupak ne koristi onima koji zbog nedostatne
opskrbe gube živote - kad poput nizozemskih 'Liječnika bez granica'
odluče obustaviti rad u ruandskim izbjegličkim taborima jer su, ne
znajući, pomagali i ubojicama. Iz toga neki izvlače treću, ciničnu
pouku: budući da humanitarno djelovanje često ima nemoralnih
posljedica, u to se uopće ne treba upuštati.
Djevojčice koje sakate uz pomoć zapadnih liječnika, Srbin koji, tek
izliječen, zapali kuću svojeg albanskog susjeda i Albanac koji
učini isto, nedužni izbjeglice koji umiru jer humanitarci nisu
htjeli biti produžena ruka bandama ubojica - svaki je slučaj
rezultat prosudbe kako postupiti da bi se napravilo ne dobro, nego u
tom trenutku najbolje. Svaka se prosudba može moralno pojasniti - a
ipak bi mogla biti drukčija. Oni koji su poput 'Liječnika bez
granica' to shvatili, znaju: kad se radi, katkad se i zaprljaju
ruke" - piše Petra Steinberger.