SI-SPOMENICI SLO 25.X.-DELO-SPOMENICI KULTURE SLOVENIJADELO25. X. 1999.Imati ili dopustiti biti?"Bit će oko pola stoljeća otkako je Fromm označio dvojbu između 'imati' i 'biti'. O usmjerenosti jednomu ili drugomu ovisi hoće li u
zajednici prevladavati uništavajući ili stvaralački potencijali. U Sloveniji se ta stara tema stalno gura u središte pozornosti.Kad je državni zbor prošloga tjedna donio zakon o posvajanju kulturnih spomenika u društvenom vlasništvu i njime nacionalizirao neke - jedne stvarno, druge tek potencijalno - najljepše objekte u državi, opet je bilo tako. Zakon je naime omogućio vlasti - vladi i parlamentu - da bez sadržajnih mjerila odrede predmete podržavljenja. Po mišljenju ustavnoga suda (prije toga je na to upozorilo i europsko stručno povjerenstvo koje je ocjenjivalo kulturnu politiku u Sloveniji), takva samovolja nije u skladu s načelima pravne države. Predmet podržavljenja mora biti zakonom određen ili na temelju njega nedvojbeno odrediv. Ustavni je sud dao parlamentu deset mjeseci da to sredi.Unatoč tom vremenu, parlament je prepravljeni odnosno nadopunjeni zakon prihvatio sa zakašnjenjem. Njime je tek iznova uspostavio
SLOVENIJA
DELO
25. X. 1999.
Imati ili dopustiti biti?
"Bit će oko pola stoljeća otkako je Fromm označio dvojbu između
'imati' i 'biti'. O usmjerenosti jednomu ili drugomu ovisi hoće li u
zajednici prevladavati uništavajući ili stvaralački potencijali.
U Sloveniji se ta stara tema stalno gura u središte pozornosti.
Kad je državni zbor prošloga tjedna donio zakon o posvajanju
kulturnih spomenika u društvenom vlasništvu i njime nacionalizirao
neke - jedne stvarno, druge tek potencijalno - najljepše objekte u
državi, opet je bilo tako. Zakon je naime omogućio vlasti - vladi i
parlamentu - da bez sadržajnih mjerila odrede predmete
podržavljenja. Po mišljenju ustavnoga suda (prije toga je na to
upozorilo i europsko stručno povjerenstvo koje je ocjenjivalo
kulturnu politiku u Sloveniji), takva samovolja nije u skladu s
načelima pravne države. Predmet podržavljenja mora biti zakonom
određen ili na temelju njega nedvojbeno odrediv. Ustavni je sud dao
parlamentu deset mjeseci da to sredi.
Unatoč tom vremenu, parlament je prepravljeni odnosno nadopunjeni
zakon prihvatio sa zakašnjenjem. Njime je tek iznova uspostavio
kontinuitet pravnoga reda u koji je ukidanjem prijašnjega zakona,
posegnuo ustavni sud. Kulturnim spomenicinma koji su svojedobno
bili u društvenom, a sada ostali u državnom vlasništvu, nije se
dogodilo ništa novoga. Ostali su gdje su bili. Kad ne bi bilo Crkve
koja se prestrašila da joj država novim manevrima ne namjerava
vratiti Bledski otok i Betnavski grad za koji je Crkva uložila
zahtjev za denacionalizaciju, neki uopće ne bi saznali o problemu
sa zakonima.
Priča o imovini države i Crkve koje obično postupaju kao
konkurentska poduzeća, što dakako nipošto nisu, sama je po sebi
nešto posebno. Vlasništvo nad kulturnim spomenicima njihovom
odnosu dodaje još jednu dimenziju: dvojbu što znači imati kulturni
spomenik samo u vlasništvu i što u usporedbi s time znači da
spomenik 'živi'.
Do sada je država imala gotovo deset godina na raspolaganju da
ustanovi jesu li zahtjevi Crkve za denacionalizaciju opravdani ili
nisu. To je više nego dovoljno vremena da joj imovinu vrati ili ju po
'sadržajno utemeljenim kriterijima' zadrži. No nije napravila
ništa. Odnosno, prisvojila je oboje. Vlasništvo drži, a
denacionalizacija stoji. Država si ne bi smjela dopustiti tako
bezbrižan odnos prema vlasništvu kao ni prema 'spomenicima
državnoga značenja'. Makar se dogodilo da će oni koji već danas
imaju puno, recimo Crkva, s denacionalizacijom imati još više.
Samo vlasništvo nad kulturnim spomenicima za nju pak ne znači puno.
Među onima koji su po novom popisu opet u vlasništvu države, nekima
se koliko-toliko ugađa (Aljažev stup, Kostanjevica, Socerb,
Otočec, Snežnik, Predjamski grad...), iako mnoge, na sreću,
spašava povezanost s ugostiteljstvom. Za same spomenike obično je
teško naći unosnu formulu. Na popisu su i oni koji već godinama
nezadrživo propadaju. Recimo dvorac Vitluš u Selnici na Dravi.
Otkako više nije utočište za ostarjele, posve je zapušten i
rastočen. Tijekom dugih godina država za, po vlastitoj ocjeni
značajan spomenik, nije našla baš nikakvo rješenje. Takav je i
Račji dvor kraj Maribora ili Turjački grad. Isto vrijedi i za
Betnavski grad.
Imati u vlasništvu spomenike kulture za njih uopće ne znači puno,
jer ih država po zakonu o očuvanju kulturnog naslijeđa i po
međunarodnim konvencijama mora čuvati i o njima se brinuti prema
važećim standardima, bez obzira na vlasništvo. Ako se u državi koja
ima toliko problema s nedostatkom novca pronađe netko tko se
spreman umjesto nje i bolje od nje brinuti o njima, utoliko bolje za
spomenike, za kulturu i za državu" - drži Dejan Pušenjak.