HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 205 - 21. LISTOPADA 1999. GLAS AMERIKE - VOA20. X. 1999.Pardew: 'Ne postoji mogućnost za treći entitet u BIH'. Prilog Eduarda Becića. "Međunarodni čimbenici koji nadziru provedbu mirovnog procesa u
Bosni i Hercegovini kažu da nedavne izjave predsjednika Franje Tuđmana potkopavaju Daytonski mirovni sporazum. Predsjednik Tuđman je, da podsjetimo, na konferenciji za strane novinare, održanoj u utorak u Zagrebu, rekao da Bosna i Hercegovina može preživjeti kao država samo uz tri etnička entiteta, srpski, bošnjački i hrvatski. Komentirajući ovu izjavu hrvatskoga Predsjednika, u izjavi za hrvatsku redakciju Glasa Amerike, veleposlanik James Pardew, glavni pomoćnik posebnog savjetnika predsjednika Clintona i američke državne tajnice za Kosovo i provedbu Daytonskog mirovnog sporazuma, je rekao: = Vidjeli smo izvješća da je predsjednik Tuđman na konferenciji za novinare govorio o tri entiteta u Bosni, međutim, Dayton vrlo jasno i nedvosmisleno određuje da je Bosna i Hercegovina jedna država s dva entiteta i tri konstitutivna naroda. Ne postoji mogućnost za treći entitet. Dayton ne treba mijenjati, treba ga provesti.
GLAS AMERIKE - VOA
20. X. 1999.
Pardew: 'Ne postoji mogućnost za treći entitet u BIH'. Prilog
Eduarda Becića.
"Međunarodni čimbenici koji nadziru provedbu mirovnog procesa u
Bosni i Hercegovini kažu da nedavne izjave predsjednika Franje
Tuđmana potkopavaju Daytonski mirovni sporazum. Predsjednik
Tuđman je, da podsjetimo, na konferenciji za strane novinare,
održanoj u utorak u Zagrebu, rekao da Bosna i Hercegovina može
preživjeti kao država samo uz tri etnička entiteta, srpski,
bošnjački i hrvatski.
Komentirajući ovu izjavu hrvatskoga Predsjednika, u izjavi za
hrvatsku redakciju Glasa Amerike, veleposlanik James Pardew,
glavni pomoćnik posebnog savjetnika predsjednika Clintona i
američke državne tajnice za Kosovo i provedbu Daytonskog mirovnog
sporazuma, je rekao:
= Vidjeli smo izvješća da je predsjednik Tuđman na konferenciji za
novinare govorio o tri entiteta u Bosni, međutim, Dayton vrlo jasno
i nedvosmisleno određuje da je Bosna i Hercegovina jedna država s
dva entiteta i tri konstitutivna naroda. Ne postoji mogućnost za
treći entitet. Dayton ne treba mijenjati, treba ga provesti.
Očekujemo da će predsjednik Tuđman, koji je ranije izrekao svoje
protivljenje trećem entitetu, ispuniti svoje obveze kao potpisnik
Daytonskog sporazuma u svezi s ovim pitanjem, rekao je veleposlanik
James Pardew.
Veleposlanik Pardew je odličan poznavatelj balkanskih prilika.
Spomenimo da je između ostalog bio jedan od ključnih pregovarača u
Daytonu, za vojni dio mirovnog sporazuma. Potom je imenovan
posebnim predstavnikom za vojnu stabilizaciju na Balkanu, da bi
nakon toga preuzeo dužnost posebnog predstavnika za provedbu
sporazuma na Kosovu i vojnu stabilizaciju na Balkanu."
***
Jure Radić o susretima s američkim poslovnim ljudima i
predstavnicima dijaspore. Prilog Bojana Klime.
"U trodnevnom posjetu Sjedinjenim Državama nalazi se Jure Radić,
hrvatski ministar razvitka, obnove i useljeništva. Gospodin Radić
je prvo posjetio Houston, gdje Republika Hrvatska u veljači planira
organizirati manifestaciju 'Hrvatski gospodarski dani', kakva je
prije nekoliko mjeseci bila organizirana i u Chicagu. Nakon
Houstona, ministar Radić se u Washingtonu susreo s nizom američkih
poslovnih ljudi i s predstavnicima hrvatske zajednice.
Ministar Radić je, između ostaloga, razgovarao i s predstavnicima
tvrtke Bechtel i Enron, koje su u Hrvatskoj nedavno počele izvoditi
radove na nekoliku infrastrukturnih objekata. Bechtel gradi ceste,
a Enron jednu elektrocentralu. Gospodin Radić je rekao da se s tim
kompanijama pregovara i o novim projektima. Zamolili smo ga da
nešto kaže o tim - kako je rekao - izglednim američko-hrvatskim
poslovnim pothvatima.
= O sasvim konkretnim poslovima ne mogu govoriti, ali ja vam mogu
reći da je zadnjih nekoliko mjeseci došlo do jednog vidljivog
pozitivnog pomaka glede ulaska stranog kapitala u Hrvatsku. Počelo
je s potpisom ugovora s Bechtelom, pa s Enronom, pa onda je došla
privatizacija hrvatskih telekomunikacija, pa ovih dana kupnja od
strane gospodina Lukšića nekih turističkih firma... Tako da se
osjeća jedna zgusnuta usmjerenost na povećanom investiranju. To
vide i američke tvrtke. Teško je unaprijed reći 'bit će ovo ili
ono', ali mi, evo, razgovaramo s nekoliko iznimno uspješnih ljudi
koji imaju velike potencijale, rekao je hrvatski ministar
razvitka, obnove i iseljeništva.
Ministar Jure Radić je na sastanku s predstavnicima američkih
Hrvata predstavio zamisao hrvatske vlade da se na Visu organizira
ljetna škola za mlade Hrvate iz dijaspore, a da se kod Dubrovnika
izgradi dom za umirovljenike-povratnike. Hrvatski je dužnosnik
informirao nazočne i o općoj situaciji u Hrvatskoj. Upitan da li
svojim posjetom hrvatskim zajednicama u Sjedinjenim Državama
pokušava parirati čelnicima oporbe Ivici Račanu i Draženu Budiši,
koji su nedavno bili u iznimno uspješnom posjetu i kanadskim
Hrvatima, i bili primljeni na visokoj razini od tamošnjih državnih
dužnosnika, Jure Radić je odgovorio: 'Kao ministru razvitka,
obnove i useljeništva nije mi dužnost parirati oporbi, već
informirati iseljeništvo, i pomoći mu u njegovu povratku.'
Glede datuma održavanja izbora za Zastupnički dom Sabora, ministar
Radić je rekao da se nastoji izići u susret Hrvatima koji žive u
susjednim zemljama i koji će za Božić i Novu godinu doći kućama. No,
udovoljit ćemo i zahtjevu Crkve da se izbori ne održe baš u dane
Božića, rekao je ministar Radić.
Na sastanku s ministrom Radićem bio je i Bernard Luketich,
predsjednik Hrvatske bratske zajednice, najveće hrvatske
organizacije na američkom kontinentu. Gospodin Luketich je rekao
da s ministrom Radićem nije razgovarao o nadolazećim izborima.
Glede ministrova izlaganja o situaciji u Hrvatskoj, Bernard
Luketich je rekao:
= O svemu tome smo već čitali u novinama. Mi smo dobro informirani o
tome što se događa. Situacija u Hrvatskoj je teška, uspostava
demokracije će trajati dugo. To se očito ne može obaviti preko noći.
Mnoge stvari nisu onakve kakve bi trebale biti, ali, kako rekoh, ne
možemo očekivati brze promjene.
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
20. X. 1999.
Iz tiska
Članak iz Haaga u 'Liberationu' opisuje zabrinutost optužbe
Međunarodnoga suda za zločine počinjene na tlu bivše Jugoslavije,
nakon što je jučer sudsko vijeće oslobodilo Gorana Jelišića optužbe
za genocid. Jelišić je zapovijedao logorom Luka kraj Brčkog i sam
priznaje da mu je nadimak 'srpski Adolf'. Iako je sudsko vijeće
prihvatilo optužbe protiv Jelišića za počinjene zločine protiv
čovječnosti, predstavnik za tisak novoimenovane tužiteljice Carle
Del Ponte drži, po pisanju 'Liberationa', da je odbacivanje optužba
za genocid opasna odluka. Sudsko je vijeće objašnjava činjenicom da
tužba nije mogla dokazati da je optuženi imao namjeru uništiti
pripadnike nacije, vjere ili rase. Vijeće prihvaća dokaze optužbe
da je Jelišić počinio zločine, između ostalog ubojstvo 12 osoba,
ali drži da ta činjenica nije dovoljna da dokaže da je Jelišić imao
namjeru počiniti genocid i da je bio svjestan da sudjeluje u njemu.
'Liberation' ističe da se još ne zna hoće li se optužba žaliti na
jučerašnju odluku. Što se tiče optužba za zločin protiv
čovječnosti, presuda se očekuje u Haagu za nekoliko tjedana.
U 'Le Figarou' predsjednik međunarodne humanitarne organizacije
'Svjetski liječnici' zalaže se za preispitivanje ponašanja
međunarodne zajednice pred patnjama stanovništva. Navodeći
primjere Kosova, Istočnog Timora i Čečenije, on traži promjenu
procedure odlučivanja Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda u
slučajevima kada drži da je potrebno povrijediti poštovanje
državnog suvereniteta, a sve to da bi se izbjeglo povođenje za
trenutnim interesima nekih zemalja. Također se zalaže za uspostavu
međunarodnoga kodeksa i međunarodnih norma koje bi omogućile u
kriznim područjima poduzimanje vojnih, ali i isključivo
preventivnih akcija, kao što je pomoć u gospodarskom razvoju i
razvoju pravne države.
Za promjenu ponašanja europskih zemalja pred krizama sličnim
kosovskoj, založio se jučer u Strasbourgu francuski predsjednik
Jacques Chirac u govoru na 45. zasjedanju glavne skupštine
Atlantskog saveza. Došao je trenutak da Europska unija i njezina
tijela ojačaju vojnu moć da bi mogla reagirati kad je god i gdje je
god to potrebno, s Atlantskim savezom ili bez njega, rekao je
Chirac. Riječi su posljedica iskustva stečenog tijekom kosovske
krize, zaključuje 'Le Figaro'. Kao dokaz spominje jučer izraženu
želju francuskoga Predsjednika da već postojeći europski korpus
preuzme ulogu KFOR-a. To bi se moglo dogoditi za godinu dana, nadaju
se u francuskom predsjedništvu republike, piše u današnjem članku
'Le Figaroa'. Ali želja francuskog vrha nailazi na neodlučnost
Velike Britanije. Tony Blair odbija se u pitanju obrane odlučiti
između Europe i Sjedinjenih Američkih Država, piše 'Le Figaro'.
Razlog nudi sam britanski premijer u proglasu 'Živio euro', koji
objavljuje današnji 'Liberation'. Savez Velike Britanije sa
Sjedinjenim Američkim Državama jača Veliku Britaniju, piše Blair,
baš zato što je ona most između dviju velikih cjelina: Europe i
Sjedinjenih Američkih Država. Samostalni europski sustav obrane se
u Blairovu tekstu nikako ne spominje. Od konkretnih mjera britanski
premijer se zalaže da njegova zemlja prihvati zajedničku europsku
valutu, i to pod određenim uvjetima. Blair u proglasu zapravo
otvara domaću kampanju Britanije u Europi, tijekom koje britanski
premijer želi okupiti sve proeuropski orijentirane političke
struje u zemlji, desne i lijeve, nakon što je euroskepticizam
postao gotovo službena doktrina oporbe britanskih
konzervativaca.
Zajednička akcija svjetskih sila je tema i dvodnevnog sastanaka
ministara unutarnjih poslova i pravosuđa skupine G-8, sedam
najrazvijenih zemalja svijeta i Rusije, sastanka koji se upravo
završio u Moskvi. Osmorica istražuju mogućnost suradnje u borbi
protiv organiziranoga međunarodnog kriminala, 'tamne strane
procesa globalizacije', kako se naziva u priopćenju objavljenom na
početku skupa.
Izvjestitelj iz Moskve ne može izdržati, a da se ne podsmjehne
činjenici da se o organiziranom kriminalu raspravlja u zemlji koju
potresaju financijski škandali, u kojoj su, prema različitim
glasinama, upleteni najbliži suradnici predsjednika Jeljcina i
širi krug vlastodržaca. Ali u Moskvi se razgovaralo ispod službene
fotografije Borisa Jeljcina, kako se vidi na fotografiji u
današnjem 'Le Figarou', a i ne treba politizirati korupciju i
pranje prljavog novca, kako je jučer na početku sastanaka upozorio
premijer Vladimir Putin.
Ruske vlasti vide u sastanku ponajprije izglede da opravdaju pred
svjetskim silama antiterorističku akciju svoje vojske u Čečeniji,
piše iz Moskve dopisnik 'Liberationa'. I ne samo da opravdaju, nego
i da u borbi protiv čečenskog terorizma dobiju međunarodnu potporu,
kako je rekao Putin. Francuska osuđuje terorizam i ne dovodi u
pitanje teritorijalni integritet Rusije, prenosi 'Le Monde' ocjenu
ministra vanjskih poslova, jednog od sudionika moskovskoga
sastanka, ali ostaje zapitana nad sredstvima borbe kojima se ruske
vlasti služe u Čečeniji.
Ministar je ruskim novinarima rekao da bi Rusija morala voditi
računa kako njezine akcije dočekuju u svijetu. Novinar zaključuje
da francuski ministar položaj prema vojnoj intervenciji u Čečeniji
svodi na lekciju o propagandi, podsjećajući istodobno na oštru
osudu akcije ruske vojske koju je izrekla europska skupština.
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
20. X. 1999.
Pregled tiska
"Fotografija aktivista za ljudska prava, koji prosvjeduju protiv
kineskog predsjednika Jiang Zemina koji je u službenom posjetu
Britaniji, našle su se na naslovnim stranicama više novina.
Demonstranti su prikazani kako su se uputili prema kraljevskoj
kočiji u kojoj su se vozili gospodin Jiang i kraljica Elizabeta, a
pod budnim okom stražara, prema njezinoj službenoj rezidenciji -
Buckinghamskoj palači. Ali, piše 'The Times', prema demonstrantima
nisu pokazane nikakve simpatije. No, sve u svemu, piše 'The
Guardian', osim povremenih, ali upornih prosvjeda tijekom prvog
dana posjeta Jiang Zemina Britaniji, nije se ništa posebno dogodilo
što bi pokvarilo ceremonijalnu organizaciju. 'The Independent'
piše da se organiziralo sve što se organizirati da. Čisti spektakl,
pišu novine, za tisuće turista, ali i pljuska aktivistima za
ljudska prava.
'The Independent' reagira na odluku Međunarodnoga kaznenog suda za
zločine počinjene u bivšoj Jugoslaviji da bosanskog Srbina Gorana
Jelišića oslobodi optužbe za genocid, unatoč tome što je presudio
da je Jelišić kriv za 31 zlodjelo. Zlodjela koja je Jelišić počinio
uključuju i mučenje i ubojstva 12 Hrvata i Muslimana u logoru Luka
kod Brčkog tijekom 1992. No, sud u Haagu odlučio je da ti zločini ne
potpadaju pod strogu definiciji termina - genocid. Novine navode
kako je konvencijom UN-a definiran pojam genocida, a to su sva djela
počinjena s namjerom da se uništi cijela ili dio neke nacionalne,
etničke, rasne ili vjerske skupine. Na primjer, 1915. Turci iz
Otomanskog Carstva uništavali su Armence, Nijemci su tijekom
Drugoga svjetskog rata istrebljivali Židove i Rome, dok su Hutui iz
Ruande 1994. sustavno ubijali Tutsie. Međunarodni sud za ratne
zločine u bivšoj Jugoslaviji uz Jelišića već je osudio šestoricu
optuženika za ubojstva, mučenja i silovanja i druge ratne zločine,
ali još nije nikoga osudio za genocid. No, Sud UN-a za zločine
počinjene u Ruandi osudio je dvojicu Ruanđana za genocid. Oni su
osuđeni na doživotni zatvor, odnosno na 25 godina zatvora, piše
list.
(BBC)
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
19. X. 1999.
Hombach: "Brza traka za Europu"
U razgovoru s novinarkom Marinelom Liptschevom-Weiss, Bodo
Hombach, koordinator Stabilizacijskog sporazuma jugoistočne
Europe, osvrće se na aktualni sastanak u Ženevi.
- Gospodine Hombach, sastanak u Ženevi predstavlja uvod u rad treće
radne skupine u okviru Stabilizacijskoga sporazuma jugoistočne
Europe. Tema sastanka jest demokratizacija i pitanja vezana uz
ljudska prava. Kako u tom kontekstu ocjenjujete ulogu zemalja-
sudionica?
= Dakle, u okviru Stabilizacijskoga sporazuma međusobno su
povezane teme koje bi i po logici trebale biti povezane. Gledano iz
perspektive zemalja-sudionica, u tom kontekstu valja spomenuti
privredni uzlet, obnovu privrede, poboljšanje stanja u privredi.
No, istodobno valja reći i da će to biti moguće samo ako bude
zajamčeno stvaranje institucija, pouzdanost zakona, stabilnost
demokratskog razvoja, ali i pitanja unutarnje i vanjske
sigurnosti. Utoliko su sva tri stola - naime, ono što je važno u
Ženevi - demokratski razvoj; ono što se odigralo u Bariju 9. ovog
mjeseca - stol o gospodarstvu; ono što se prije tri dana odigralo u
Oslu - stol o sigurnosti - jednako vrijedni elementi napretka.
Riječ je o napretku okarakteriziranom okolnošću da zemlje te regije
imaju viziju Europe, viziju integracije u europske strukture.
- Glavno pitanje koje si zemlje-sudionice sada postavljaju glasi:
kada će početi realizacija konkretih projekata?
= Nalazimo se usred konkretne faze. Stabilizacijski sporazum
započeo je s jako širokim mandatom. Tu su države-članice skupine G-
8, članice Europske unije i OESS - širi politički mandat i šira
politička zadaća gotovo i nije moguća. Odluke na kojima se temelji
Stabilizacijski sporazum donijeli su u Sarajevu šefovi država ali
su zapravo svečano pripremeljene već u Koelnu. Njihova je provedba
započela neposredno nakon toga. Projekti već prerastaju u
gradilišta. Naime, uzmimo za primjer stol o gospodarstvu, održan u
Bariju - tamo smo već bili tako konkretni da smo s bankama
razgovarali o financiranju infrastrukturnih projekata. Bili smo
toliko konkretni da je pokrenuto formuliranje Povelje o ulaganju
radi opisivanju uvjeta koji bi ulagačima olakšali angažman u
zemljama jugoistočne Europe. Dakle, osobno bih već pošao od
pretpostavke da smo sada stupili iz teoretskog u praktični stadij.
To vrijedi i za aktualni sastanak u Ženevi. Sudjelovao sam u radu
ovog radnog stola broj jedan, ali sam također razgovarao i s
institucijama UN-a - primjerice s gospođom Ogata - o povratku
izbjeglica i o pitanjima ljudskih prava. To su dijelom već jako
konkretni programi.
- Kako će i u kojim rokovima obećan novac biti stavljen na
raspolaganje?
- Da, točno, sasvim je prirodno da se postavlja pitanje kakva će
biti financijska potpora projekata. To je proces davanja i
uzimanja. I dobro je što je tako jer veća vizija, veći okvir u kojem
se taj proces odvija jest integracija u europsku strukturu. No,
postoji jako puno institucija, jako praktično angažiranih na samom
terenu. Uzmite kao primjer UNMIK na Kosovu ili obnoviteljske radove
UN-a ili već pokrenute programe Europske zajednice. Osim toga,
Stabilizacijski sporazum održat će i donatorsku konferenciju za
određene transgranične projekte - posebno one infrastrukturne
prirode.
- Kada?
= Donatorska konferencija trebala bi biti održana još ove godine.
No, moram Vam sasvim otvoreno reći da je po mom mišljenju od datuma
konferencije daleko važnija dobra priprema jer želim da ona bude
uspješna. Zato želim zasad pričekati pripremu - naime, projekte
koji će stići iz same regije - želim prethodno vidjeti koliko će
konkretni oni biti. Bude li nužno, organizirat ćemo taj skup u
siječnju, veljači. Uzet ćemo si točno onoliko vremena koliko nam
bude potrebno za osiguravanje uspjeha donatorske konferencije.
- Dakle, dobivanje novca ovisit će i o samim zemljama-sudionicama?
= Ma naravno - ta duh Pakta za stabilnost ne predviđa ulogu Djeda
Božićnjaka. Nećemo reći - evo Vam novac, dođite po njega. Duh Pakta
za stabilnost - o tome sada govorimo - predviđa međusobno
povezivanje unutarnjega razvoja, gospodarske potpore i pitanja
sigurnosti. Tko u sadašnjoj fazi kaže da svoju budućnost vidi u
integraciji u euro-atlantske strukture, taj mora i pomoći pri
poboljšanju vlastitog i položaja susjeda. Vidite - proživljavamo
sjajan politički doživljaj na prijelazu u sljedeće tisućljeće jer
sukobi u regiji jugoistočne Europe prvi puta nisu prerasli u
oružane obračune; previše su često (u prošlosti) oružani sukobi u
balkanskoj regiji palili i Europu ili je Europa preko svojih
namjesnika rješavala svoje sukobe u jugoistočnom dijelu
kontinenta. Ovaj je puta sukob uspješno ograničen, izoliran,
kontroliran i vođena je jedinstvena politika unatoč sasvim
različitim ocjenama. Stabilizacijski sporazum nastavlja pak takav
pristup - on sada želi stabilizirati situaciju općenito. No, to će
uspjeti samo ako zemlje u regiji same budu vlasnici tog procesa. One
su oblikovna snaga. Stabilizacijski sporazum organizira,
predlaže, potiče, pomaže izvana.
- Hoće li biti osnovani i radni stolovi 'Obrazovanje i mediji' i ako
je odgovor potvrdan - koje će biti njegove zadaće?
= Naravno da ćemo se jako intenzivno pozabaviti i vrlo važnim
pitanjima humanističkoga resora - drugim riječima obrazovanjem u
svim njegovim nijansama. Taj je projekt nuždan i prava adresa za
njega jest stol 'broj jedan'. Samo se po sebi razumije da će se
govoriti i o ulozi demokratskih, slobodnih medija u slobodnom
demokratskom društvu. U pripremi je Povelja o medijima, u kojoj će
inače vrijediti isto načelo: potpora - pa i ona financijske prirode
- tehnička pomoć i istodobno uvjeti za slobodu medija i
pluralnost.
- Do 20. listopada u Bugarskoj će zasjedati forum za jugoistočnu
Europu. Koje su Vaše najvažnije poruke predstavnicima jugoistočne
Europe tijekom njihove konferencije u Sofiji - hoćete li i Vi
sudjelovati u tom skupu?
= Da, jedna od mojih najvažnijih poruka bit će da je potrebna vrlo
intenzivna suradnja unutar regije. EU je predložila da jugoistočna
Europa dogovori uspostavu carinske unije. Tko želi da Europa smanji
svoja trgovinska ograničenja, taj mora istodobno biti spreman
smanjiti trgovinska ograničenja i neposredno poboljšati odnose u
vlastitoj regiji. Veselim se što su upravo Bugarska i Rumunjska, te
Bugarska i Makedonija i, primjerice, Crna Gora proteklih tjedana
intenzivno donosile odluke o transgraničnim projektima. Takvo je
ponašanje nagrađeno. Učinila je to, primjerice, Europska
investicijska banka, koja je vrednovala te projekte. Nadalje,
spomenute su zemlje nagrađene i u okviru takozvane High-Level-
Steering-Group, koja u okviru Stabilizacijskoga sporazuma
obuhvaća sve međunarodne institucije, zadužene za financiranje.
Postignuto je da upravo ti zajedničkki projekti budu izloženi i
predstavljeni quasi bez posebnog odlučivanja. Takav postupak,
takvu suradnju na području infrastrukture te u zajedničkim
energetskim i telekomunikacijskim projektima, međunarodne će
institucije sigurno poduprijeti. (...)
(RDW)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
20. X. 1999.
Patuljci, pozor!
"Rasprava o proširenju EU oduvijek je nastojala izliječiti boljku
koja bi se jednog dana mogla pokazati kobnom: riječ je o eklatantnom
nedostatku realizma. Umjesto toga, rasprava se odvija negdje u
zemlji snova, u kojoj suprotstavljeni patuljci marljivo straše
građane EU. Jedni upozoravaju na moguću 'poplavu stranaca' u EU,
predviđajući svršetak zapadne civilizacije, a drugi sanjaju o
Europskoj uniji koja bi mogla obuhvatiti 18, 20, 25, 30 ili - po
riječima austrijskog ministra Wolfganga Schuessela - čak 37 ili 40
članica. Stoga građanin, kojemu bi svi političari u EU tako željeli
biti bliski, reagira na temu proširenja u skladu s očekivanjima:
prestrašeno, nesigurno i sve negativnije. Kad je već kod toga, taj
isti građanin prenosi odmah opisane osjećaje na sve što ima veze s
EU. Stoga bi ping-pong rasprava o proširenju trebala biti što prije
zamijenjena razboritom suočavanjem dva pouzdana uporišta. Da,
proširenje je nužno: Europa ne smije dopustiti novi Željezni zastor
i mora toliko stabilizirati svoje susjede da stvori mogućnost za
liječenje kriznih žarišta i ratova; nadalje, Europa mora
iskoristiti gospodarske prilike koje nude nova tržišta. Ne, Europa
ne treba prenagljeno proširenje koje će obuhvatiti prevelik broj
članica u prekratkom vremenskom razdoblju i pretjerano opteretiti
kandidate i članice EU. Tko zahtijeva tako nešto - bilo iz pogrešno
protumačene nužnosti za suprotstavljanjem pod svaku cijenu
populističkim huškačima glede proširenja u vlastitoj zemlji - neće
nimalo pomoći samom projektu. Osim toga, poduprijet će teoriju
urote po kojoj prividno najžešći zagovornici nerealnim zahtjevima
zapravo žele izazvati propast projekta.
Naime, zalog u procesu proširenja daleko je veći od puke buduće
veličine EU. Poput eura, i tema proširenja postala je
egzistencijalnim pitanjem europske zajednice. Upravo zato što EU u
svojim velikim projektima uvijek slijedi strategiju visokog
rizika, povezujući svoj opstanak s njihovim uspjehom, svatko tko se
poigrava proširenjem, igra zapravo jako opasnu igru.
Niz važnih reforma ovisi o proširenju i eksplicitno je opravdan tim
procesom. Odgovarajući primjer za potvrdu te teze su institucije
EU, koje bi 2000. na međuvladinoj konferenciji trebale biti
prevladane. Ta reforma kasni i zapravo će biti dovoljna tek za EU
koju čini 15 članica. Bruxelles i metropole članica dobro to znaju.
No, svijest sama po sebi nije dovoljna - kao što se pokazalo i u
slučaju posljednje reforme Sporazuma o EU u Amsterdamu, gdje su
šefovi institucija u pitanju institucija u kasnim satima
iznervirani odustali. Duboke razlike u stavovima prouzročilo je u
prvom redu pravo na veto, bez čijeg drastičnog ograničenja proširen
EU gotovo više neće ni moći donositi odluke.
U Amsterdamu je ipak postignuta suglasnost oko reformiranja
institucija prije pristupa prvih novih članica. Time je proširenje
postalo poticajem koji je EU uvijek potreban kako bi dovela kuću u
red.
No, taj proces ne donosi korist samo institucijama - ni Zajednička
vanjska i sigurnosna politika ni stvaranje 'prostora slobode,
sigurnosti i zakona' nemaju baš puno smisla izvan konteksta procesa
proširenja. Razmotrimo li te političke projekte izvan perspektive
postupnog proširenja, uistinu nećemo vidjeti ništa drugo do
europsku tvrđavu, koja blagostanje svojih građana mora svim
sredstvima braniti od neprijateljskoga vanjskog svijeta - i u toj
se aktivnosti iscrpljuje", napominje na kraju komentara Doris
Kraus.
Zbogom posebnim željama: reforma EU pritišće članice
"Zemljama članicama postaje tijesno. S proširenjem koje najavljuje
Povjerenstvo EU, raste pritisak za duboku reformu zajedničkih
ustanova u Bruxellesu. Po prijedlozima reforme ustanova EU od
trojice mudraca - Richarda von Weizsaeckera, Jeana-Luca Dehaenea i
Davida Simona - jasno je kamo to vodi.
Da bi se opremili za primanje novih članica, tijela unije moraju
dobiti veću moć i manje se nego dosad u donošenju odluka obazirati
na nacionalne posebne želje.
Bivši njemački savezni predsjednik Richard von Weizsaecker na
predstavljanju izvješća nije ostavio nikakvih dvojba: 'Krajnje je
vrijeme'. U Povjerenstvu u Bruxellesu raste spoznaja da je to možda
posljednja prilika da se uniju napravi stabilnim čimbenikom
globaliziranoga svijeta. Ako navale nove članice, provedba reforme
bit će još teža. Prijedlozi promjena pri tomu idu dalje nego što se
očekivalo: donošenje odluka u uniji treba preinačiti u većinsko
odlučivanje. Tako više nijedna zemlja ne bi imala mogućnost da zbog
vlastitih interesa blokira votum EU-a.
Samo još u bitnim političkim odlukama - slično kao u nacionalnim
ustavima - izvješće mudraca predviđa jednoglasnost. Tu se ipak
očekuje otpor nekih država - ponajprije Velike Britanije - no čini
se da je takva reforma neizbježna. Ako je već sada, sa 15 članica,
teško zajednički donositi odluke, sa 20 ili više zemalja čini se
nemogućim.
Time se unija sve jače razvija u tvorevinu sličnu državi. Ako se ne
izjalove planovi o unutarnjoj i vanjskoj stabilnosti, nužno je
jačati demokraciju i izgradnju zajedničke vanjske i sigurnosne
politike. S jedne strane - kako tvrdi izvješće mudraca - parlament
EU mora izići iz svoga života u sjeni i potpuno sudjelovati u
donošenju odluka. S druge strane, zemlje članice EU srednjoročno
neće izbjeći stvaranje obrambene zajednice s djelotvornom
strukturom donošenja odluka" - piše Wolfgang Boehm.
FRANCUSKA
LE MONDE
20. X. 1999.
Europol, nepoznata izraslina Europske unije
"U času kada Paavo Lipponen, službeni predstavnik Ministarskoga
vijeća Europske unije, na nedavnom susretu na vrhu u Tampereu
najavljuje jačanje ovlasti Europola, europske policije, oprez
glede poštivanja ljudskih prava nedvojbeno je najvažnija zadaća.
Takav oprez nije suvišan. Zahvaljujući bogatstvu europskih
propisa, jedan je članak iz dokumenta Ministarskoga vijeća (koji
ima snagu zakona) prošao nezapaženo, što je neobično. U tom se
tekstu kaže da 'Europol utvrđuje mogu li se podaci u svezi s
podrijetlom, vjerskim i drugim uvjerenjima, političkim
mišljenjem, seksualnim životom i zdravljem, uvrstiti u analitički
dosje.'
Taj članak upućuje na skretanje čije uzroke Europol krije u sebi,
budući da je izvan svakog parlamentarnog i pravosudnog nadzora. On,
u širem smislu, svjedoči o nedostatku demokracije u Europi koju
države još drže u nejasnom području međuvladinih procedura,
zaobilazeći opće izbore.
Članak o kojemu je riječ ne podrazumijeva nikakvo obavješćivanje ni
dogovaranje s Europskim parlamentom, kao ni odobravanje u
parlamentima pojedinih država. On se tiče svih ovlasti Europola:
trgovine drogom, nuklearnom i radioaktivnom opremom, terorizma,
ali i nezakonitog useljavanja, krađe automobila, zloporabe ljudi,
pranja novca i svih 'sličnih prekršaja'. Ovlasti Europola mogu se,
uz to, mijenjati jednostavnim postupkom koji Vijeću pruža
mogućnost da izbjegne novo odobravanje.
Smjera se, među ostalim, na osobe koje su 'osumnjičene da su
počinile prekršaj (...), ili ako postoje osnovani razlozi da se
povjeruje, vodeći računa o državnim zakonima, kako će one počiniti
takav prekršaj'. Dakle, nije riječ o iznimnom postupku za osobe
koje su utvrđene kao opasne: čak i sama sumnja može opravdati izradu
takvog dosjea. K tome, ti podaci s osobnim značajkama 'ne mogu se
prikupljati više od tri godine', ali 'taj rok ponovno počinje teći
od dana kada se dogodi događaj koji će biti povod za novo
prikupljanje podataka', što zapravo znači izradu stalnih dosjea.
(...)
Zanemarivanje želja parlamentaraca to je teže što je i pravosudna
vlast odbačena na rub: sud europskih zajednica ustvari ima tek
mogućnost predsudbenog nadzora - tj. a posteriori - i to samo ako
države članice priznaju njegove ovlasti (neke države poput
Francuske postavile su određene uvjete).
Osim toga, Europol je neovisna međunarodna organizacija. Ona je
institucionalno sasvim neovisna i uživa pravni imunitet, napose
ako je riječ o nedopuštenoj ili netočnoj obradi podataka, a njezini
članovi imaju diplomatski imunitet.
Nakon uspostave prostora slobodnog kretanja robe, usluga i osoba
(Jedinstveni dokument) kojim se ukida kontrola na granici, države
članice EU-a odlučile su stvoriti sustav suradnje između državnih
policija. Konvencija o Europolu potpisana u srpnju 1995.,
međunarodni je ugovor, što znači da se pri određivanju njegovih
ovlasti nije surađivalo ni s jednom demokratskom instancijom. Iako
konvenciju moraju potvrditi državni parlamenti, ona je iznimno
nejasna i ostavlja velik manevarski prostor za provedbu o kojoj
odlučuje samo Ministarsko vijeće Unije.
U Francuskoj Narodna skupština mora potvrditi svaku promjenu
sadržaja policijskih dosjea, a Narodno povjerenstvo za informatiku
i slobode (CNIL) pazi da se nijedan podatak koji narušava
privatnost, ne može rabiti u izradi dosjea (osim iznimnih slučajeva
i posebnih postupaka). (...)
Europa još suviše podsjeća na zvečku kojom obitelj država stalno
maše nad kolijevkom naroda, a ovi ju nikada neće moći uhvatiti.
Tampere je još jedan dokaz tomu. Lako je upozoravati na jaz koji
dijeli Europu od njezinih građana, žaliti zbog velikog neodziva na
europskim izborima dok nema načina da narod djelotvorno nadzire hod
i smjernice naše zajedničke budućnosti.
Kao europski zastupnici, teško nam je reći da je naša vlast
nedostatna da bi se oduprla pogibeljnom dokumentu kao što je ovaj o
Europolu. Zadnja mogućnost koja nam preostaje, jest upozorenje:
samo javnost i građansko društvo kadri su izvršiti pritisak na
vlade da povuku ovaj članak i da općenito promijene djelovanje
instancija ove europske policije. Građani, udruge i političke
skupine moraju krenuti u akciju: u pitanju je budućnost naše
Europe", pišu Alima Boumediene-Thiery i Daniel Cohn-Bendit,
zastupnici (stranka Zelenih) u Europskom parlamentu.
LIBERATION
20. X. 1999.
G. Prodi, zaboravili ste jednu pojedinost
"Najavljen je novi eurokrat: on će biti upućen, popustljiv,
prilagodljiv, a njegovo će promaknuće biti samo rezultat zasluga.
Taj bi europski superdužnosnik uskoro trebao ugledati svjetlo
dana, kao što je obećao Romano Prodi, predsjednik Povjerenstva. U
pitanju je njegov osobni ugled: na tu je dužnost imenovan zato što
je prekinuo s mnogim navikama koje su uzrokovale brojne poremećaje
u radu bruxelleske uprave i ostavku Povjerenstva koje je predvodio
Jacques Santer, 16. ožujka. Problem je što je stvarnost puno
zamršenija nego što to zamišljaju anglofilni Talijan Romano Prodi i
njegova desna ruka, Britanac Neil Kinnock: njihova odluka, bučno
objavljena 29. rujna, o promjeni visokih dužnosnika u bruxelleskoj
izvršnoj vlasti - premještanjem glavnine od četrdesetak 'glavnih
direktora' - govori da nisu točno shvatili kako djeluje sustav
Unije.
Koliko god bila potrebna, reforma Povjerenstva ne može se temeljiti
samo na uputama koje se obično predlažu da bi se omogućio napredak
javnih služba u državama. Jednostavno zato što Povjerenstvo nije
obična uprava: ono je izvršna vlast Unije i kao takvo mora zastupati
svih petnaest država članica. Drugim riječima, 'zemljopisna'
ravnoteža, kako kažu u Bruxellesu, zapravo državna, bitan je
čimbenik vjerodostojnosti i prihvatljivosti Povjerenstva,
izrazito političkoga tijela.
Je li moguće zamisliti da ono bude sačinjeno samo od Nijemaca, pa
bili oni i sasvim dorasli zadaći? Pitanje je zacijelo pretjerano,
ali jasno je da će svaka suviše očita neravnoteža uzrokovati
neprihvaćanje ustanove u narodu. Ne treba zaboraviti da same vlade
pojedinih država pokušavaju unutar sebe osigurati zastupljenost
regija. A Unija je još daleko, jako daleko od jedinstvenoga saveza
kultura. Naravno, moguće je odgovoriti da europski dužnosnici više
ne zastupaju svoju zemlju i da su odani svojoj ustanovi, a ne svojoj
prijestolnici.
To je djelomično istina. Ali ne potpuno: svatko je nositelj
vlastite političke, pravne i upravne kulture i vlastitih
nacionalnih vrijednosti. Francuz će sigurno bolje od Britanca
razumjeti prednosti upletanja države, a Britanac bolje od Francuza
prednosti konkurencije. Nije slučajno što svaka zemlja želi
nametnuti svog čovjeka, čim se oslobodi neko mjesto, i to ne samo u
Uniji.
Ta se ravnoteža, za sada, poštuje na razini povjerenika, budući da
svaka zemlja ima pravo na najmanje jedno mjesto (dva za pet
'velikih' zemalja). No, nije sigurno da će ostati tako: kada se
proširenje dovrši, Unija će imati tridesetak članica. Teško je
zamisliti Povjerenstvo s takvim obiljem povjerenika, kada nema
dovoljno ministarstava. Potrebno je, dakle, sačuvati državnu
zastupljenost na razini uprave. Nije riječ, očito, o tome da se nad
mjestima vijore zastave: tako nema nikakva razloga da Francuska
zauzima glavnu upravu za poljodjelstvo od samog početka Unije, kao
i Njemačka konkurenciju, a Italija financijske i gospodarske
poslove. (...)
Još bi jedna stvar, na koncu, mogla pokvariti odnose između
Bruxellesa i javnog mišljenja: jezik. Glavna sklonost dužnosnika i
diplomata - koja će se pojačati s proširenjem - jest da od engleskog
načine jedini radni jezik europskih ustanova. Ako i zanemarimo
činjenicu da jezik nije neutralan, već da prenosi vrijednosti i
pojmove koji su mu vlastiti, sasvim je nelogično da se Unija odriče,
makar i na prikriven način kako to trenutno čini, višejezičnosti:
za razliku od UN-a, NATO-a ili OESS-a, ona donosi propise koji
pravno obvezuju države. To ima dvije posljedice: s jedne strane, ti
se propisi moraju prevesti na jezik zemlje u kojoj će se provoditi.
S druge, izrada tih propisa može biti samo rezultat nagodbe - čija
se načela moraju već naći u prvotnom prijedlogu o Povjerenstvu -
između petnaest narodnih tradicija. Zato se zemljopisna ravnoteža
i njezine izravne posljedice, višekulturnost i višejezičnost,
moraju sačuvati u Bruxellesu, inače se izlažemo opasnosti da trajno
izgubimo dodir s europskim građanima koji će se sve manje
prepoznavati u toj ustanovi što želi njima upravljati, a da ništa ne
zna o njima. Nije riječ o nacionalizmu, već o pragmatizmu u ovoj
fazi izgradnje Europe", u rubrici 'Rasprave' piše Jean Quatremer,
dopisnik lista iz Bruxellesa.
Chirac se zalaže za europsku obranu
"'Došao je čas da Europska unija dobije institucionalne i vojne
mogućnosti kako bi mogla djelovati uvijek kada to bude potrebno,
bilo sa Sjevernoatlantskim savezom, bilo samostalno.' Tako se
Jacques Chirac jučer zauzeo za europsku obranu pred slušateljstvom
koje mu nimalo nije bilo sklono: parlamentarnom skupštinom NATO-a -
u kojoj su bili i američki zastupnici - koja se okupila u
Strasbourgu. Predsjednik je usput opetovao svoje 'zaprepaštenje'
zbog neprihvaćanja sporazuma o zabrani nuklearnih pokusa u
američkom Senatu.
Chirac je pošao od neugodne činjenice: na Kosovu 'Europljani nisu
odavali dojam da dovoljno gospodare sudbinom vlastitog
kontinenta'. Taj je rat, misli, 'ubrzao osvješćivanje naših
zemalja'. Državni je poglavar izložio niz mjera koje će Europu
vratiti na njezino mjesto: osnutak stalnoga političkog odbora
petnaestorice, vojnog odbora koji se temelji na 'europskom stožeru
na dovoljnoj razini', snaga 'koje se brzo mogu mobilizirati' i
proširenje mogućnosti obavješćivanja.
Predsjednik je ponovno iznio zamisao o 'financijskim mjerilima' za
obranu, prema uzoru na glasovita mjerila za usklađivanje koja su
dovela do uvođenja eura. I najavio da će obrana biti 'prioritet'
dvostrukoga francuskoga predsjedanja EU-om i Zapadnoeuropskom
unijom u drugom polugodištu 2000. Do tada se Pariz nada da će
postići novi napredak na susretu na vrhu u Helsinkiju koji će se
održati u prosincu i da će imati potporu Velike Britanije, Njemačke
i Španjolske.
Da bi ukrasio taj radikalni program, Jacques Chirac koji je, kao
svaki dobar Francuz osumnjičen zbog primitivnoga protuameričkog
raspoloženja, morao je svoj govor uviti u prisege vjernosti
'obnovljenom' Savezu. 'Savez će i ubuduće biti bitan čimbenik
zajedničke europske obrane', istaknuo je državni poglavar,
zaklinjući se da je njegovo stajalište 'jasno, bez primisli'.
'Želim, dakle, da se jednom zauvijek napuste neke dvosmislene
izjave kojima se Europljanima predbacuje da ne preuzimaju
odgovornost na području obrane, a oštro ih se napada kada to žele
učiniti'... Veselo raspoloženje", piše Pierre Haski.
DERNIERES NOUVELLES D'ALSACE
20. X. 1999.
Želje i mogućnosti
"Povijest je puna proturječja i vizionarskih planova koji su
propadali više iz politikantskih nego političkih razloga. Prije
gotovo pedeset godina, u kolovozu 1950., Winston Churchill
predložio je u Strasbourgu, u Vijeću Europe, da se osnuje europska
vojska. Tu je zamisao Francuska odmah osudila, a četiri godine
kasnije odbacila je CED (Europsku zajednicu za obranu). Uime
tadašnjih 'suverenista', tj. neobičnoga spoja degolista,
komunista i ljudi iz ljevice... Jučer, u Strasbourgu, povijest je
dobila zadovoljštinu. Predsjednik Republike Jacques Chirac koji se
očituje kao degolist, zauzeo se za postupno stvaranje prave
europske obrane. U sklopu NATO-a i u punom partnerstvu sa
Sjedinjenim Državama. Nepotrebno je naglašavati pouku kosovskog
rata koji je bio neugodan za čitavu Europu, pokazujući pred
svijetom njezinu nesposobnost da djeluje bez Amerikanaca. Zbog
logistike, naoružanja, ali i proračunskih mogućnosti. No, kako
načiniti sebi mjesto u svijetu bez prikladnog načina? On nužno
uključuje povećanje iznosa za obranu i udruživanje vojne
industrije kako bi se proizvodilo bolje i jeftinije. Spajanje
Aerospatialea i Dase u zrakoplovstvu znači početak, ali NATO-ova
Europa još uvijek ima više od šesto tvornica za proizvodnju oružja,
dok ih SAD ima manje od dvjesto... Pitanje je također - i ponajprije
- političko. Tko će u Europi biti spreman otresti se 'velikog brata'
preko Atlantika, da bi razgovarao s njim na ravnoj nozi? Čini se da
je, za sada, Jacques Chirac u tome osamljen. Kao da se sudbina
Kontinenta mora stalno uklapati u postojeću shemu: uživati u
gospodarskom blagostanju u Europskoj uniji, a, kada je riječ o
vojnoj sigurnosti, i dalje se oprezno zavijati u NATO-ovu čahuru,
uz dobar američki nadzor. Čekajući sljedeću krizu sličnu
kosovskoj. Primjerice, na Baltičkom moru ili na istočnom
Mediteranu", u uvodniku lista piše Jean-Claude Kiefer.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
20. X. 1999.
Smrtonosna politika u istočnoj Europi
"Iako politika nije zanimanje za strašljive u Bjelorusiji i Srbiji,
dosad su oporbenjaci mogli računati da će ostati živi. No u obje
države aktivisti su nedavno nestajali ili doživljavali
potencijalno kobne napade u sumnjivim okolnostima.
Najpoznatiji incident je prometna nesreća u kojoj su u Srbiji 3.
listopada stradali šurjak i tri tjelesna čuvara Vuka Draškovića.
Drašković je sporazumaš i nacionalist koji je služio u
Miloševićevoj vladi i još nadzire Beograd i tamošnju televizijsku
postaju. Sada je on nominalno dio oporbe. U nesreći u kojoj se
teretnjak zabio izravno u njegov automobil, on je samo lako
ozlijeđen.
Ako se vlada zaista pokušavala riješiti Draškovića, kao što on
optužuje, mogući je cilj bio spriječiti stvaranje ujedinjene
oporbe. Srbi su siti ne samo Miloševića već i sitničavih raskola
među njegovim kritičarima. No te se podjele možda smanjuju. Prava
oporbena skupina, Savez za promjene, nedavno je organizirala noćna
ulična okupljanja, iako je policija nekoliko puta istukla
prosvjednike.
Prosvjedi su maleni, no oni su pozitivan korak koji je savez učinio
popularnijim. On i Drašković se sad također slažu da će tražiti
prijevremene izbore budu li određeni uvjeti zadovoljeni. Srpski
demokrati s pravom ne vjeruju Draškoviću - posljednji put kad je
Milošević napao njega i njegovu obitelj, on je reagirao tako što je
prigrlio njegov poredak. Drugi članovi njegove stranke manje su
autoritarni i pripadaju pravoj oporbi.
U Bjelorusiji, gdje vlada staljinistički diktator Aleksandr
Lukašenko, od travnja su zagonetno nestala četvorica istaknutih
oporbenih vođa. U svakom slučaju, vlada kaže da o tome nema
informacija, iako je jedna nestala osoba, bivša čelnica narodne
banke Tamara Vinnikova, u trenutku nestanka bila u kućnom zatvoru,
dok su ostali bili pod stalnom prismotrom sigurnosne službe.
Ako Lukašenko sad otima oporbene vođe, možda on zapravo pokušava
natjerati oporbu da uzmakne od dogovora o mogućnosti slobodnih
izbora pod europskim pokroviteljstvom sljedeće godine. Ili on
(budući da su se njegove veze s Europom i Washingtonom malo
poboljšale) možda samo misli da se može nekažnjeno izvući. Zapadna
skupina s najviše utjecaja u Bjelorusiji je OESS, koji je ostao
neobjašnjivo tih u svojoj obrani bjeloruske oporbe. OESS i inozemne
vlade, jačanjem potpore za bjeloruske disidente, moraju dokazati
da je Lukašenko u krivu", zaključuje uvodničar lista.
Njemački javni službenici prosvjeduju protiv Schroederova plana
"Deseci tisuća učitelja, policajaca i drugih javnih službenika
okupili su se u utorak u središtu Berlina, prosvjedujući protiv
planova kancelara Schroedera da potkreše njemačku socijalnu
državu", piše Roger Cohen.
"(...) Schroeder je prije toga isključio mogućnost uvođenja
'poreza na bogatstvo' i ustvrdio da je potrebno smanjiti izdvajanja
za mirovine. No nedavno je izrazio spremnost da ponovno razmotri
pitanje poreza na bogatstvo, kao i prijedlog jednog sindikata da se
nezaposlenost pokuša ublažiti smanjenjem dobi odlaska u mirovinu
na 60 sa 65 godina.
Taj očiti preokret razveselio je desničarske komentatore i izložio
Schroederove probleme u skiciranju koherentnog puta, ostajanju uz
taj put, i pronalasku potrebne političke potpore.
Socijaldemokratski kancelar doživio je, od kolovoza, poraz u nizu
državnih i mjesnih izbora.
U iznimno oštrom komentaru, utjecajne novine centra i desnice Die
Welt objavile su u utorak da je Schroederova 'berlinska republika'
izgubila smjer. 'Moto ovog 'mambo kancelara' jest dva koraka
naprijed, jedan natrag - ili obrnuto', pisali su.
Die Welt nije prijatelj socijaldemokrata, no mnogi drže da je
Schroederova prva godina mandata dobrim dijelom bačena u vjetar
zbog unutarnjih sukoba u njegovoj crveno-zelenoj koaliciji i
očitih teškoća u odlučivanju tko mu je važniji, velike kompanije
ili radnička klasa.
Poslovni su ljudi općenito pljeskali Schroederovim planovima
kresanja državnoga sektora, koji ovdje čini oko 50% gospodarske
aktivnosti, smanjenjem proračuna u visini od 16,6 milijarda
dolara. Plan također poziva na zamrzavanje mirovina i čvrst nadzor
nad povišenjem plaća.
No državni sektor, uključujući učitelje, policiju i djelatnike
vladinih agencija, zabrinut je i ljutit zbog tih planova, što je
potaknulo prosvjede. 'Schroederu, vrati se kući', pisalo je na
jednom transparentu. To pokazuje da su mnogi koji su glasovali za
socijaldemokrate razočarani kancelarom koji je, smatraju oni,
izdao stranačke korijene.
Javni službenici i sindikati temelj su socijaldemokratske stranke.
Zbog njihova otpora reformama Schroeder nije siguran može li u
centru skupiti dovoljno novih glasova koji bi nadomjestili gubitak
tradicionalnih sljedbenika.
Schroeder je u utorak izjavio da neće promijeniti politički smjer.
'Vlada neće mijenjati politiku', ustrajao je. 'Spor rast plaća dio
je paketa reformi.'
No na poticaj pomoćnika zabrinutih padom potpore za kancelara, on
se prošlog tjedna pokolebao. Čini se da je kancelar odlučio još
jednom predobiti ljevicu, ili bar ublažiti njihovu ljutnju.
Schroeder je pristao proučiti prijedlog najvećeg njemačkog
sindikata, IG Metalla, o smanjenju dobi odlaska u mirovinu. To bi,
po mišljenju sindikata, pomoglo u stvaranju poslova. No nije
sigurno kako se ta zamisao može uskladiti sa Schroederovim
inzistiranjem da se mirovine moraju zamrznuti.
'Oni koji žive duže, ne mogu odlaziti u mirovinu ranije', rekao je
Wolfgang Schauble, vođa oporbenih kršćanskih demokrata. 'Ta je
zamisao apsurdna.'
IG Metall smatra da bi se raniji odlazak u mirovinu mogao
financirati uplatama radnika u posebni fond. Kancelar je rekao da
bi, ako je takvo financiranje zaista ostvarivo, raniji odlazak u
mirovinu mogao pomoći u rješavanju problema njemačke
nezaposlenosti, koja iznosi 10%.
Također je pristao na to da u prosincu na kongresu
socijaldemokratske stranke podnese prijedlog o porezu na
bogatstvo. Jedan ljevičarski socijaldemokrat, Detlev von Larcher,
smatra da bi Nijemci s više od 280.000 dolara godišnjeg prihoda
trebali izdvojiti 10% svojeg bogatstva tijekom 10 godina u porezu
da pomognu financirati obnovu bivše istočne Njemačke.
Nije skoro uopće vjerojatno da bi takva zamisao, ili išta slično,
moglo ikad postati zakon. No Schroederova neodlučnost o porezu na
bogatstvo otkriva još jednom njegovu duboku nesigurnost o pitanju
za što se njemački socijaldemokrati sad zalažu."
THE WASHINGTON TIMES
20. X. 1999.
Unija engleskoga govornog područja
"Trijumfalni povratak Margaret Thatcher na konferenciji
konzervativne stranke u Blackpoolu ovaj mjeseci bio je dojmljiv.
Prošlo je devet dugih godina otkad su Margaret Thatcher, sad
barunicu Thatcher, njezini kolege iz konzervativne stranke
izbacili u puču dostojnom spletaka iz Kremlja. Zapravo, torijevci
se još sređuju i nisu ni blizu oporavku od preokreta koji je
zaključio eru Margaret Thatcher. Ako se američki konzervativci
ovih dana osjećaju podvojeno o pitanju svog mjesta u svijetu,
njihova kriza identiteta nije ništa prema onoj koja izgleda muči
torijevce", piše Helle Bering.
"Jedan su znak bile ovacije koje je dobila bivša premijerka, i to
unatoč činjenici da je njezin govor sasvim sigurno sadržavao više
žestine nego jasnoće. Ipak, nakon godina gledanja monotonog Johna
Majora i sadašnjeg vođe Williama Hagua, gledati Margaret Thatcher
bilo je osvježavajuće. (...) 'Mi smo zapravo najbolja zemlja u
Europi. Za mojega života svi su problemi stizali s Kontinenta, a sva
rješenja iz zemalja engleskog govornog područja.' Veliki pljesak.
Pa, ta provokativna raščlamba dvadesetog stoljeća možda nije
sasvim netočna. Ipak, morate se zapitati je li njezin dublji smisao
pravi smjer ili pogrješan početak za konzervativce ovdje i u
Britaniji, primjerice, znači li to da se zemlje engleskoga govornog
područja, posebno Britanija i Sjedinjene Države, trebaju držati
zajedno protiv ostatka svijeta kojeg obilježavaju babilonska zbrka
i mračne francuske urote. U Blackpoolu je, čini se, čak kružila
peticija u kojoj je stajalo da bi Britanija trebala postati 51.
američka država, što je zasigurno čudan prijedlog od bivše
kolonijalne sile.
Savršeno je razumljivo da britanski torijevci moraju biti ljuti i
razočarani zbog uspjeha spretnoga laburističkog premijera Blaira,
kao i da su američki konzervativci razjareni neuništivošću
predsjednika Clintona. Isto je tako razumljivo da navodni
dinamizam takozvanoga trećeg puta razbješnjuje sve koji stoje na
desnoj strani. No ne smije se dogoditi da ih ti osjećaji natjeraju
da krenu u krivom smjeru.
Ta su se pitanja prošloga tjedna razmatrala na konferenciji
Heritage Foundation pod naslovom 'Poslije trećega puta:
oživljavanje konzervativnog vodstva u Americi i Britaniji'.
Konferencija je okupila sudionike s obje strane Atlantskog oceana.
Među izlaganjima koja su najviše poticala na razmišljanje bilo je
predavanje Johna O'Sullivana, urednika časopisa 'National
Review', koji je predložio veliki savez zemalja engleskoga
govornog područja koji bi išao u korist i Sjedinjenim Državama i
Velikoj Britaniji. Drugi koji bi mogli biti pozvani da se priključe
klubu bili bi Kanada, Australija, Novi Zeland, Južna Afrika i,
možda, Indija. Irska, također? Ta sila anglofonih zemalja
zastupala bi koherentni demokratski, parlamentarni i pragmatični
pristup svijetu, model koji im je zaista svima dobro služio, i koji
se pokazao postojanim u obrani slobode gdje god je prihvaćen. Takav
savez nije nova zamisao. George Orwell čak je imao ime za njega:
'Oceanija'.
U praktičnom smislu, to bi značilo labaviju vezu između Britanije i
Europske unije, i britansko članstvo u Sjevernoameričkom sporazumu
o slobodnoj trgovini. To bi značilo da Britanci ne bi prihvatili
euro. To bi značilo očuvanje Britanije kao izrazito važnog dijela
NATO-a; ona bi radila protiv snaga na Kontinentu o pitanju snažnije
europske obrane i vanjskopolitičkog profila pod, recimo,
francusko-njemačkim okriljem.
Povjesničar Robert Conquest iz zavoda Hoover zalaže se u jesenskom
broju National Interesa u sličnom tonu za razboritiji savez od
Europske unije, 'savez koji bi bio prirodan, umjesto umjetan, koji
bi pratio kulturne sklonosti umjesto da ih presijeca.' Conquest
popisu pozvanih zemalja dodaje Irsku i narode Kariba i Pacifika.
(...)
Uza sve dužno poštovanje spomenutim govornicima, kojima se divim
kao misliocima, političarima i piscima, držim da su ti misaoni
eksperimenti, iako su iznimno zanimljivi i dozivaju u sjećanje
slavu britanskoga carstva u danima koji su prohujali, zasad jako
daleko od stvarnosti. Stoga bi se mogli pokazati štetnima u zadaći
vraćanja konzervativne misli na položaj političke prevlasti
posebno u Britaniji, no iskušenje također može biti problematično i
u Sjedinjenim Državama.
Bolje bi bilo smišljati povratak konzervativizma u sferu stvarnog -
što znači u NATO, Europsku uniju i mnoge druge nesnosne
prekooceanske i europske ustanove, nego sanjati snove prošlih
vremena."
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
20. X. 1999.
Granice rasta
"Novi predsjedatelj Povjerenstva EU Romano Prodi ubrzava tempo.
Skupina stručnjaka, koja je osnovana na njegovu inicijativu i
obuhvatila je i bivšega njemačkog predsjednika Richarda von
Weizsaeckera, već je predstavila izvješće o sustavnoj reformi EU i
članice ga sada brižno proučavaju.
Glavna preporuka stručnjaka: EU mora osuvremeniti svoje
institucije i proceduru usklađivanja stajališta do g. 2000. Samo se
na taj način europska zajednica može osposobiti za planirano
proširenje na istok. Tom se zahtjevu vjerojatno nijedna vlada neće
otvoreno suprotstaviti jer je primanje novih članica već dugo
dogovorena stvar. No, nekoliko mjeseci nakon stupanja na snagu
Amsterdamskoga sporazuma o EU - 1. svibnja ove godine - postavlja se
temeljno pitanje koliko bi daleko reforma trebala ići. Može li se
europska zajednica zadovoljiti tek s laćanjem detalja, neriješenih
u Amsterdamu? Ili bi Europska unija sada trebala iskoristiti
priliku i odmah izraditi pravi europski ustav?
U svakom slučaju, europska zajednica uputila se s planiranom
strukturnom reformom na rizičan put. Izuzetno ambiciozna reforma
mogla bi pretjerano opteretiti njezine snage. Već je Amsterdamski
sporazum razotkrio granice volje za postizanjem dogovora. Doduše,
članice su smogle snage za prebacivanje brojnih odjela unutarnje i
pravosudne politike u djelokrug zajedničkih institucija a
poboljšani su i mehanizmi za donošenje odluka u sferi vanjske i
sigurnosne politike. No, članice EU istodobno su postigle
suglasnost o složenoj klauzuli o fleksibilnosti, koja omogućuje
svakoj članici da odbija određene korake u procesu proširenja.
Jedinstvo Europske unije, koje su prije 40 godina zamislili
utemeljitelji Europske gospodarske zajednice, sve se više pretvara
u fikciju.
Pitanje je može li europski ustav pridonijeti rješavanju tih
problema. I stručnjaci se mudro suzdržavaju od iznošenja mišljenja
o toj osjetljivoj temi, iako predlažu snažnije raščlanjenje
budućega temeljnog sporazuma EU - primjerice, jedan dio toga
sporazuma trebao bi sadržavati osnovna prava građana a drugi
smjernice i proceduralna pravila za rad institucija, koja mogu biti
brže promijenjena. No, i taj je plan zapravo više predviđen za
dugoročnu perspektivu EU. Članice danas uopće ne pokazuju
zanimanje za tovarenje na vrat EU toga divovskog, novog sporazuma,
oko čijeg bi se sadržaja zajednica godinama morala sporiti.
Osim toga, prijeti i opasnost da mlaka institucionalna reforma
pretvori EU u blokiranog diva. Po aktualnom voznom redu, prvi
kandidati iz istočne i srednje Europe trebali bi biti primljeni u EU
do g. 2003. U europsku zajednicu želi stupiti najmanje 10 država iz
te regije. U Bruxellesu je u početku favorizirana strategija po
kojoj se trebalo pregovarati samo s nekoliko izabranih kandidata
dok su ostali, na neodređeno vrijeme, trebali biti gurnuti u
čekaonicu, ali je pokopana na summitu EU, održanom u finskom gradu
Tampereu. Europska unija ne može zabraviti svoja vrata želi li
siromašnim rođacima na istoku pružiti političku i gospodarsku
perspektivu u Europi.
No, bude li se Povjerenstvo EU sastojalo od više od dosadašnjih 20
povjerenika, svaki prijedlog smjernica ili propisa suočit će se s
prijetnjom propasti. Ministarsko vijeće s 25 ili čak 27 zemalja-
članica, koje bi u važnim područjima moglo donositi odluke samo uz
jednoglasan pristanak svih članica, demontirat će samo sebe u
beskonačnim raspravama. Ta su pitanja zapravo trebala biti
riješena već u Amsterdamu, ali nedostajala je odgovarajuća
politička volja. Sada je EU prisiljen ispraviti propušteno uz veći
vremenski pritisak.
Pritom valja skrenuti pozornost na problem da smanjenje broja
povjerenika nije moguće riješiti bez reforme važnosti glasova u
Vijeću ministara EU. U tom je tijelu EU Njemačka, kao najveća
članica s naviše stanovnika, preslabo zastupljena. Dok SRNJ sa
svojih 81 milijun stanovnika može utjecati na odlučivanje sa samo
10 glasova, samo mala Belgija s 11 milijuna stanovnika raspolaže s
pet glasova. 10 milijuna Grka također ima pravo na pet glasova u
Vijeću ministara EU. Odrekne li se Njemačka ubuduće jednog od svoja
dva povjerenička položaja, taj bi gubitak trebao biti nadoknađen
bar u Vijeću ministara EU radi očuvanja ravnoteže utjecaja u
europskoj zajednici.
Rezime: EU će se morati još teško boriti sam sa sobom kako bi
prihvatio odluku čak i o malim reformskim potezima, nužnim za
proširenje EU na istok. Ubuduće će tijek europskog ujedinjenja biti
još manje pravocrtan nego dosad. Naime, već gospodarski jaz između
starih i novih članica utjecat će na stvaranje novih interesnih
koalicija u EU, koje su, uostalom, već danas prisutne u obliku
skupine Euro-11 (riječ je o sudionicama u Europskoj monetarnoj
uniji, koje koordiniraju svoju gospodarsku politiku). Doduše, ta
fleksibilnost ne smije rezultirati prerastanjem Europske unije u
zajednicu a la carte, u kojoj svatko može po volji birati najbolje",
naglašava na kraju komentara Andreas Oldag.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
20. X. 1999.
Zaštitna postrojba u klopci
"Uloga poštenoga posrednika između kosovskih Srba i Albanaca bila
je od samog početka više nego osjetljiva za međunarodnu zajednicu i
postrojbu KFOR. Napokon, NATO je ratovao za albansku etničku
skupinu, ali je istodobno naglasio da svi zagovaraju ostanak Kosova
u okviru jugoslavenske savezne države. To može uspjeti samo ako
srpska manjina ostane na Kosovu, ako bude sigurna te ako bude
uspostavljen i uspješno održan minimum suradnje i zajedničkoga
života tih dviju etničkih skupina. O tome zasad ne može biti ni
govora.
KFOR pokušava zaštititi Srbe na Kosovu - uz ograničeni uspjeh.
Svake noći negdje na Kosovu plamen proždire srpske kuće. Da KFOR
nije štitio manastir u Prizrenu, u kojemu utočište traži sve više
Srba iz toga grada, njihov život ne bi bio vrijedan prebijenog
novčića. Stoga nije nimalo čudno što su kosovski Srbi odlučili
stvoriti vlastitu zaštitnu postrojbu. Ona vjerojatno neće biti
djelotvornija od KFOR-a, ali time bi Srbi u stopu slijedili
strukture Albanaca, koji bar službeno preobražavaju svoju
oslobodilačku vojsku, OVK, u zaštitnu postrojbu, naoružanu lakim
oružjem.
Drugim riječima, takav razvoj događaja ne obećaje ništa dobro za
KFOR kao ni za političke pokušaje uspostave mira na Kosovu i
ujedinjenja te pokrajine. Štoviše, paralelno razvijanje zaštitnih
postrojba učvršćuje etničko raščlanjivanje i kantonizaciju
Kosova", zaključuje Jochen Siemens.
SLOVENIJA
DELO
20. X. 1999.
Tuđman kao adrenalin
"Zacijelo nema Slovenca kojemu izjava Franje Tuđmana da je
'Piranski zaljev hrvatsko more' ne bi natjerala krv u glavu ili
barem povisila razinu adrenalina. Prvi put smo naime čuli novo
pojašnjenje hrvatsko-slovenskog spora u traženju granične crte na
moru, dok smo se praznih priča o nekakvom kravljem trgovanju između
slovenskih i srpskih političara na štetu Hrvatske te o našem
iskorištavanju poslijeratnih teškoća naslušali još od 1992. kad su
se Hrvati pripremali za predsjedničke i parlamentarne izbore. Kao i
sada za poluparlamentarne za zastupnički dom Sabora, kad Tuđman i
njegov HDZ prvi put poslije devet godina imaju loše izglede. Na
možebitni izborni poraz pak nitko, tko nešto znači u hadezeovskoj
vlasti nije pripremljen, jer ga shvaćaju kao svršetak Hrvatske i
njezine samostalnosti. Ili kako je u ponedjeljak izjavio
predsjednik Tuđman u razgovoru s inozemnim novinarima: 'Uvjeren
sam da će one sile koje su stvorile Hrvatsku i uvjerljivo pobijedile
na osam dosadašnjih izbora i referendumu, isto tako pobijediti na
novim izborima, jer je to u interesu hrvatskoga naroda!'
Paniku u hadezeovskim redovima sve teže prikrivaju ili ju i ne
nastoje prikriti, osobito ako sudimo po zadnjim javnim predstavama
hrvatskoga Predsjednika u domaćoj i prvi put poslije četiri godine
i u inozemnoj javnosti. Svaki njegov nastup doma i u inozemstvu
izaziva negodovanje ili ozbiljne prigovore, kao subotnji u
Gračacu, kad je rekao da je hrvatska vlast dopustila povratak samo
nekim Srbima koji nisu uprljali ruke krvlju i da je zauvijek prošlo
vrijeme srpske prevlasti u bivšoj kninskoj krajini. I u spomenutom
slučaju Tuđman se ugrizao za jezik, jer je tijekom oslobađanja
bivše krajine pozivao Srbe da ostanu u svojim domovima a sada
'priznaje da je tada postupao licemjerno', drži liberal Vlado
Gotovac.
Pa iako je hrvatski Predsjednik po vlastitom uvjerenju duševno i
tjelesno zdrav, ne bi bilo pametno vagati svaku njegovu grubu riječ
o hrvatsko-slovenskim i drugim odnosima. Istina je da Tuđman drži
tako reći sve konce hrvatske vlasti, a njegova je riječ često prva i
zadnja i u djelatnostima koje je samo u Hrvatskoj politika
postavila na svoju razinu, recimo nogomet, bilo bi nerazumno
nagađati što je imao na umu kad mu se omaklo da je 'Piranski zaljev
hrvatsko more'. To ne rade ovako ili onako izazvani u međunarodnoj
zajednici za koju ima niz oštrih pripomena i pritužaba. Ne zbog
izbora kad se oslobađaju najrazličitije strasti, nego zbog svoje
naravi. Jer nitko ne može čovjeku naštetiti toliko kao on sam,
utoliko više kad se radi o državniku Tuđmanova kova, makar bio
toliko hladan i nečovječan kako govori u više puta ponovljenoj tezi
da je hrvatski narod najnadareniji. S njom, po riječima istarskog
zastupnika Damira Kajina, zastupa 'rasističku i arijsku teoriju
prevlasti, jer na posljetku drži i da različiti narodi uglavnom
mogu živjeti u susjedstvu, ali ne zajedno'. A mi smo ipak bili i bit
ćemo susjedi" - zaključuje Peter Potočnik.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
20. X. 1999.
Crkva pod opsadom islamskog napredovanja
"Migracija ljudi i ideja, koja preokreće suvremeni svijet,
odjednom počinje zadavati novi osjećaj straha u europske katoličke
crkve, koje će u subotu zaključiti Sinod svojih biskupa: strah da će
izgubiti svoje teritorije, no još više strah da će izgubiti dušu.
(...) Kuran koji se čita u podrumima koji služe kao džamije,
odzvanja mnogo opasnije od melodija New agea, glazbene pratnje
konzumizma. Tako je sredinom tijeka Sinoda, koji je počeo prijavom
sve šireg ravnodušja, tolikog da čak izaziva i strah od rizika
kontinentalnog odricanja od vjere, došlo do zaokreta. Istini za
volju, temu je već uveo kardinal Paul Poupard, prefekt vijeća Svete
Stolice za kulturu: 'Islam Europi i zapadu postavlja opasan izazov,
veliki problem kršćanskoj nadi'. S jedne je strane, dakle, islam
koji se smatra istodobno 'vjerom, kulturom i društvom, načinom
života, mišljenja i ponašanja te nam sadašnje stanje potvrđuje da
se taj islam ne mijenja'. S druge su strane u Europi kršćani
'spremni na marginalizaciju svoje crkve, i oni će zanemariti
korizmu, ocjenjujući je prevladanom, ali će biti zainteresirani,
ako ne i zadivljeni, ramadanom'. (...)
Ozračje se dalje zagrijava raspravom na sinodu monsinjora
Bernardinija, iz male katoličke zajednice u Smirni, u Turskoj.
'Kako bih bio kratak i jasan, ispričat ću vam tri slučaja za koje, s
obzirom na porijeklo, smatram da su se stvarno dogodili'. Vrijedi
opširno nabrojiti te optužbe, koje su, po njegovu vlastitom
priznanju, iz druge ruke, ali su unatoč tome objavljene na
istaknutom mjestu u 'Avvenireu'. Počinje se s anonimnim navodom
neke ugledne muslimanske ličnosti koja kršćanskim sugovornicima
obećaje: 'Zahvaljujući vašim demokratskim zakonima, mi ćemo
napraviti invaziju na vas, zahvaljujući našim vjerskim zakonima
vladat ćemo nad vama'. (...)
Slijedi komentar monsignora Bernardinija: 'Treba vjerovati, jer je
vlast već počela petrodolarima, koji se ne troše za stvaranje
radnih mjesta u sjevernoj Africi ili Bliskom istoku, nego za
gradnju džamija i kulturnih centara u kršćanskim zemljama s
muslimanskim useljenicima, uključujući i Rim, središte
kršćanstva. Kako da se u svemu tome ne može vidjeti jasan program
širenja i osvajanja?'. (...)
To nije sve. I beogradski nadbiskup, Franc Perko, novinarima
izjavljuje 'kako se ne čini moguće s muslimanskom zajednicom
provesti istinski dijalog'. Štoviše: 'Još nekoliko desetljeća,
možda jedno stoljeće, i islam će biti najveća opasnost za
kršćanstvo, posebno u Europi'. Opasnost koju je proviđenje poslalo
kako bi kaznilo podjelu među kršćanima 'jer nije slučajno da je
njegovo širenje počelo kada se prekinulo jedinstvo'.
Taj dugi popis prijava zaokružuje govor koji je na Sinodu održao
tradicionalistički francuski filozof Alain Besancon: 'Oko četiri
do pet milijuna muslimana, nazočnih samo u Francuskoj, brojka je
uporediva s onom praktičnih katolika. Povijest poučava kako je
miran suživot islama i kršćanstva nesiguran. Posljedično, Crkva
koja nije sigurna u svoju vjeru izlaže se riziku prijelaza na
islam'. (...)
Kao što se vidi, uvelike smo iznad jedne legitimne, jake
inicijative za obranu kršćana progonjenih od muslimana, u Timoru,
Sudanu, ili bilo kojemu drugom mjestu ovoga planeta. Ne ograničava
se na nastojanje da se posvuda uspostavi reciprocitet slobode
vjere. Naprotiv, čini se da se neki sektori europske crkve zanašaju
da se može vratiti identitet i energija, obnavljajući izazov
povijesnom neprijatelju, čija ih silovita, tajanstvena vitalnost i
fascinira.
I gradnja džamija i kulturnih središta na teritorijima kršćanskih
korijena, ali koje već nastanjuju milijuni useljenika, shvaća se
kao dijabolični plan, gotovo kao da preobraćenja i misionarstvo
nisu dio i kršćanske baštine.
Mnogo drukčiji su tonovi i ekumenske riječi Ivana Pavla II., možda
zato što je stari papa već odavno prestao identificirati Zapad i
Kršćanstvo, i znao je i drugdje, na jugu svijeta, tražiti težište
svoga Papinstva. No u međuvremenu se iza novih bojazni koje se šire
u europskoj crkvi, otkrivaju tradicionalističke nostalgije o
kojima Gianni Baget Bozzo teoretizira u knjizi 'Izgubljeni Bog',
sve do hvaljenja europskoga kolonijalizma koji je stvorio 'temelje
svjetske zajednice', kojega je na to nagnao njegov kršćanski
korijen, jedine moguće za Zapad, koji se doživljava kao kršćanski,
i protiv kojega se islam bori. Eto objašnjenja europske duhovne
krize: s jedne strane, 'Katolička crkva koja je pretrpjela novi val
protestantizma i prihvatila živjeti svoju sekularizaciju', a, s
druge, 'traženje vjere u postmaterijalističkom društvu' koje
odgovore traži u budizmu bez Boga ili u snažnom Bogu islama.
Samo što na taj način katolički tradicionalizam ne čini drugo nego
ponovno predlaže sukob civilizacija, koji je postao još
eksplozivniji zbog činjenice da je Europa već postala zajednički
teritorij, gdje smo svi pozvani izgraditi suživot, prihvaćajući
nadteritorijalnost vjerskih opcija. (...)
Katolička crkva već se dugo vremena nalazi na čelu procesa
pacifikacije na cijelom kontinentu, i uistinu nije zamislivo da će
strah na kraju omesti tu njezinu vrijednu funkciju.
Međutim, treba se bojati da njezina uznemirenost pruži neželjenu
izliku beskrupuloznim ličnostima koje nastoje ostvariti politički
uspon. U subotu je, na jednom trgu u Vicenzu, došlo do neugodnog
zagrljaja između Umberta Bossija i vođe austrijske ksenofobične
desnice Joerga Haidera, koji je upravo probudio masu pristaša
'Lege' vičući u mikrofon: 'Živjela Padanija'. Kako bi objasnio novi
sveti srednjoeuropski savez protiv globalizacije, koju traže
američki bankari, i protiv opasnosti od islamske invazije, Bossi je
izvukao svoje, odnedavno, sklonosti kršćanstvu: 'Sukob koji se
zbiva blisko se tiče i kršćanstva, odnosno dobra, napadnutog od zla
koje pokušava uništiti sve predmete drage čovjeku, kao što su
ljubav i obitelj' (...)", piše Gad Lerner.