US-UGOVORI-Diplomacija-Organizacije/savezi-Vlada US IHT19.X. 3 AM.VANJSKE POLITIKE-PFAFF SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. X. 1999.Tri vrste američke vanjske politike "Postoje tri vrste američke vanjske politike a
svaka ide drugim smjerom: to su službena politika Clintonove vlade, koju predstavljaju Predsjednik i ministarstvo vanjskih poslova, Pentagonova politika i vanjska politika Kongresa", piše William Pfaff."Neslaganje između kongresne i vladine vanjske politike krivo je za razoran poraz Općeg ugovora o zabrani pokusa. (...) Vanjska politika Kongresa je nekoherentna, ali je tijekom Clintonova predsjednikovanja krenula oštro u izolacionističko- nacionalističkom smjeru, bez svijesti gdje ta cesta vodi. Politika Kongresa inače služi željama poslovnih skupina pritiska i lobijima koji se zalažu za posebne interese, s čak još većom pripravnošću od Bijele kuće.Vanjska politika Pentagona se otprilike približava Predsjednikovoj, ali ima vlastite prioritete. Katkad uspijeva u nametanju tih prioriteta unatoč namjeri Predsjednika i Kongresa, a katkad se ujedinjuje s Kongresom da zaustavi Predsjednika.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. X. 1999.
Tri vrste američke vanjske politike
"Postoje tri vrste američke vanjske politike a svaka ide drugim
smjerom: to su službena politika Clintonove vlade, koju
predstavljaju Predsjednik i ministarstvo vanjskih poslova,
Pentagonova politika i vanjska politika Kongresa", piše William
Pfaff.
"Neslaganje između kongresne i vladine vanjske politike krivo je za
razoran poraz Općeg ugovora o zabrani pokusa. (...) Vanjska
politika Kongresa je nekoherentna, ali je tijekom Clintonova
predsjednikovanja krenula oštro u izolacionističko-
nacionalističkom smjeru, bez svijesti gdje ta cesta vodi. Politika
Kongresa inače služi željama poslovnih skupina pritiska i lobijima
koji se zalažu za posebne interese, s čak još većom pripravnošću od
Bijele kuće.
Vanjska politika Pentagona se otprilike približava
Predsjednikovoj, ali ima vlastite prioritete. Katkad uspijeva u
nametanju tih prioriteta unatoč namjeri Predsjednika i Kongresa, a
katkad se ujedinjuje s Kongresom da zaustavi Predsjednika.
Osnovna politika Pentagona je sačuvati 'nadmoćnu' američku vojnu
snagu svugdje u svijetu, kako bi presrela ili ugušila svaki izazov
Sjedinjenim Državama. Ona je diskretna iako nesuptilna, a provodi
se vojnom diplomacijom, razmjenom časnika i škola, misije
uvježbavanja i zajedničke vježbe.
Ona se trudi oko inozemnih vojnih vođa i tako je često u dodiru sa
stvarnom moći u zemljama u razvoju. Ona je sklona pretpostaviti da
je američka vojska stvarni čuvar američkoga interesa, dok se
Kongres prepušta demagogiji a vlade slijede dvostranačke
programe.
Pentagonova politika trebala bi utjecati na vojne snage u
inozemstvu tako da poštuju ljudska prava i civilnu vlast.
Indonezija nije bila jedan od njihovih uspjeha, kao ni, prije toga,
Gvatemala.
U Americi postoje dvije vrste izolacionizma. Jedan od njih, o kojem
se raspravlja u pouzdanim političkim krugovima, obično nazivaju
neoizolacionizmom. On želi ograničiti američko miješanje u poslove
drugih zemalja i preporučuje da Sjedinjene Države gledaju svoja
posla i usredotoče se na njegovanje vlastitih vrlina. To je
ozbiljna nacionalna opcija, no nije vjerojatno da će biti
odabrana.
Drugi je izolacionizam onaj koji je prevladavao u raspravi Senata
prošli tjedan. Možemo ga nazvati instinktivnim izolacionizmom.
Bila je to vanjska politika od američkih početaka do sredine
dvadesetoga stoljeća, osim provale imperijalističkog entuzijazma
od 1898. do 1905. i 'rata da se završi rat' 1917 . - 1918.
U svom modernom obliku instinktivni je izolacionizam sklon
šovinizmu, nacionalizmu, unilateralizmu, nepovjerenju prema
strancima i paranoji. On želi da Sjedinjene Države idu vlastitim
putem u svijetu, ali i da bude po njihovom. On želi američku raketnu
obranu; želi vratiti američke vojnike kući s Balkana i iz Zapadne
Europe; braniti američke interese sankcijama, trgovinskim
bojkotima, političkim zastrašivanjem i, kad je potrebno, raketama
tomahawk. Patrick Buchanan natječe se za predsjednika, oslanjajući
se na program instinktivnog izolacionizma.
U odbacivanju ugovora o zabrani pokusa, senatska je većina pokazala
svoje nepovjerenje prema dogovorima o ograničenju oružja općenito.
Njegovi članovi zalažu se za oslanjanje na američko oružje i novi
američki sustav raketne obrane, umjesto na ugovore, čak i ako bi
izgradnja te raketne obrane uništila postojeće dogovore o
ograničenju nuklearnog oružja.
Većini Amerikanaca ugodna je zamisao o čuvanju svijeta s
udaljenosti. Problem su loše posljedice toga za biznis i
zapošljavanje, a i za nacionalnu sigurnost, moglo bi se reći.
Tradicionalni izolacionizam više nije previše praktičan.
Komunikacije su previše razvijene, interesi međunarodnoga društva
previše isprepleteni, trgovinska neovisnost prevelika da bi
instinktivni izolacionalizam bio stvarna politička mogućnost.
Međutim, pouka afere zabrane pokusa jest da iako senatski
izolacionisti ne mogu nametnuti vlastitu politiku, oni mogu
nanijeti mnogo štete američkom internacionalizmu glavne struje.
Oni su učinili istu stvar svojim odbijanjem da plate zaostale
pristojbe UN-u.
To je razlog zbog kojega su Sjedinjene Države postale ono što možemo
nazvati kljasta supersila. One obznanjuju ambicioznu globalnu
politiku i američko vodstvo, ali im sve više nedostaje sposobnost
da ispune svoja obećanja.
Sadašnja vlada ili koja god dođe na vlast 2001. može tražiti
međunarodnu suradnju i objaviti američko vodstvo u svijetu, no ne
možete voditi svijet ako Senat neće ratificirati ugovore ili
platiti račune. U Americi, samo Pentagon ima i vanjsku politiku i
sredstva za njezino provođenje."