US-S-MISIJE-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada US 12. X. IHT US I UN SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. X. 1999.Kad bi se samo Sjedinjene Države i UN udružili"Za tragedije na Kosovu i u Istočnom Timoru uvelike je
krivo nepotpuno razumijevanje realnosti tih područja. Stupanj sofisticirane tehnologije kojim Sjedinjene Države i Zapad općenito raspolažu smatra se dovoljnim da nadoknadi ravnodušnost ili nepoznavanje činjenica, a to je pogrješno", piše Clovis Maksoud, ravnatelj odjela koji se bavi proučavanjem problematike Juga na Američkom sveučilištu u Washingtonu i bivši izaslanik Lige arapskih država pri UN-u."Pustošenje srpske vojske na Kosovu i razaranja u Istočnom Timoru samo su posljednji primjeri humanitarnih kriza koje se događaju kad se sirova sila odvoji od te važne spoznaje. Stoga postoji žurna potreba za stvaranjem mehanizama prevencije i pravodobnog upozorenja.Zašto ti bitni instrumenti za izbjegavanje sukoba nisu uvedeni, usprkos proliferaciji sukoba? Zašto je međunarodna zajednica nespremna omogućiti UN-u sredstva za koherentnu reakciju na različite ljudske tragedije i političke poremećaje koji su se
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. X. 1999.
Kad bi se samo Sjedinjene Države i UN udružili
"Za tragedije na Kosovu i u Istočnom Timoru uvelike je krivo
nepotpuno razumijevanje realnosti tih područja. Stupanj
sofisticirane tehnologije kojim Sjedinjene Države i Zapad općenito
raspolažu smatra se dovoljnim da nadoknadi ravnodušnost ili
nepoznavanje činjenica, a to je pogrješno", piše Clovis Maksoud,
ravnatelj odjela koji se bavi proučavanjem problematike Juga na
Američkom sveučilištu u Washingtonu i bivši izaslanik Lige
arapskih država pri UN-u.
"Pustošenje srpske vojske na Kosovu i razaranja u Istočnom Timoru
samo su posljednji primjeri humanitarnih kriza koje se događaju kad
se sirova sila odvoji od te važne spoznaje. Stoga postoji žurna
potreba za stvaranjem mehanizama prevencije i pravodobnog
upozorenja.
Zašto ti bitni instrumenti za izbjegavanje sukoba nisu uvedeni,
usprkos proliferaciji sukoba? Zašto je međunarodna zajednica
nespremna omogućiti UN-u sredstva za koherentnu reakciju na
različite ljudske tragedije i političke poremećaje koji su se
pojavili poslije hladnoga rata?
Radi se o tome da u globalnom upravljanju sukobima imamo dva važna
čimbenika, a to su UN i Sjedinjene Države. Intervencija u slučaju
humanitarne katastrofe je UN-ov raison d'etre. No UN-u nedostaju
novci. Predanost njegovih članica nije dovoljna za ono što svijet
očekuje od te organizacije.
Sjedinjene Države imaju najveće mogućnosti za rješavanje kriza,
uključujući mogućnost nametanja, bilo samostalno ili na čelu
koalicije. No Amerika je selektivna kad dođe do toga kada, u kojim
okolnostima i u kojem opsegu intervenirati.
Sjedinjene Države ustraju na tome da budu svjetski vođa, no
istodobno izbjegavaju ulogu globalnoga policajca. Ostatak
međunarodne zajednice mora procijeniti kada će i zašto Sjedinjene
Države djelovati. To stvara dojam dvostrukih standarda i
nedosljednosti. Povrh toga, američke intervencije uvijek se
promatraju u smislu američkih nacionalnih interesa, što dovodi do
pitanja motiva i svrhe.
Stoga se suočavamo s dilemom koju je moguće riješiti samo ponovnim
određivanjem odnosa između Sjedinjenih Država i UN-a.
Odnosi su posebno teški, s obzirom na međusobno djelovanje domaće
politike Sjedinjenih Država i svjetske politike. To je bilo očito
kad su Sjedinjene Države stavile veto na ponovni izbor glavnoga
tajnika Boutrosa Boutrosa Ghalija, kad su namjerno zaobišle UN i
rezolucije o arapsko-izraelskom sukobu, i kad su prkosile
međunarodnom konsenzusu i unilateralno protumačile UN-ove
rezolucije kako bi uspostavile zone zabrane leta u Iraku.
Svijet poslije hladnog rata zahtijeva ispravljanje. S jedne strane
imamo američku sklonost hegemoniji pa čak i nadziranju ponašanja
svjetske zajednice. Jednako je opstruktivno prevladavajuće
shvaćanje suvereniteta kao štita za sustavno kršenje ljudskih
prava, pa čak i genocidnih navada.
UN bi, preko svojih specijaliziranih agencija, trebalo osposobiti
da se uhvati u koštac sa zadaćama izgradnje mira u situacijama
poslije sukoba, kao i u mirotvorstvu i preventivnoj diplomaciji,
što su zagovarali i Boutros Ghali i sadašnji tajnik Kofi Annan.
Kad bi se ta promjena razborito provela, između UN-a i njegove
najmoćnije članice mogao bi se razviti dopunjavajući i međusobno
poticajni odnos, umjesto postojećih napetosti i neopravdanih
sumnjičenja."