PL-CZ-MG-DE-ULAGANJA - TELEFONI US 7. X. IHT TELEKOMUNIKACIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE7. X. 1999.Borba za ulazak u istočnu Europu"Prosječnom istočnom Europljaninu u razdoblju komunizma uvođenje telefona bio je
velik događaj u životu. U to su vrijeme stranački dužnosnici i ljudi na visokim položajima imali vladine linije. Potrošači su trpili", piše Sharon Reier."'Prije 1989. komunisti nisu posvećivali mnogo pozornosti telefonu jer bi prebrzo prenošenje informacija moglo značiti nevolje', rekao je Wojciech Markiewicz, novinar iz Varšave.Do 1989., dok stari poredak nije otišao s vlasti, telefone je imalo samo 2 milijuna od 28 milijuna stanovnika Poljske.Stvari danas nisu mnogo bolje. Tradicionalne telefone posjeduje 25% poljskog stanovništva, prema Douglasu Hawkinsu, analitičaru telekomunikacija pri londonskoj kompaniji Nomura Securities. To je upola manje od 50%, koliko iznosi ta brojka za zapadnu Europu, a još više zaostaje za Amerikom, u kojoj ta brojka iznosi 60%. Poljska također u tom smislu zaostaje za nekoliko istočnoeuropskih zemalja poput Mađarske, Republike Češke i Estonije, od kojih u posljednjoj 35% stanovnika ima uobičajene telefonske linije.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
7. X. 1999.
Borba za ulazak u istočnu Europu
"Prosječnom istočnom Europljaninu u razdoblju komunizma uvođenje
telefona bio je velik događaj u životu. U to su vrijeme stranački
dužnosnici i ljudi na visokim položajima imali vladine linije.
Potrošači su trpili", piše Sharon Reier.
"'Prije 1989. komunisti nisu posvećivali mnogo pozornosti telefonu
jer bi prebrzo prenošenje informacija moglo značiti nevolje',
rekao je Wojciech Markiewicz, novinar iz Varšave.
Do 1989., dok stari poredak nije otišao s vlasti, telefone je imalo
samo 2 milijuna od 28 milijuna stanovnika Poljske.
Stvari danas nisu mnogo bolje. Tradicionalne telefone posjeduje
25% poljskog stanovništva, prema Douglasu Hawkinsu, analitičaru
telekomunikacija pri londonskoj kompaniji Nomura Securities. To je
upola manje od 50%, koliko iznosi ta brojka za zapadnu Europu, a još
više zaostaje za Amerikom, u kojoj ta brojka iznosi 60%. Poljska
također u tom smislu zaostaje za nekoliko istočnoeuropskih zemalja
poput Mađarske, Republike Češke i Estonije, od kojih u posljednjoj
35% stanovnika ima uobičajene telefonske linije.
Dok bi mnogo potrošača i kompanija željelo više telefonskih usluga,
to mogu omogućiti samo strana ulaganja, uz što ide liberalizacija
cijena i konkurencije. Iako su Mađarska i Republika Češka
liberalizirale svoju politiku i brzo primile velika strana
ulaganja, Poljska je još uvijek usred stvaranja strategije.
Svejedno, vrata su otvorena.
U srpnju je Cegetel, telekomunikacijska podružnica Vivendi SA iz
Francuske, uložila 615 milijuna dolara da stekne 30% Elektrim SA,
poljskog konglomerata koji se natječe s bivšim državnim monopolom
Telekomunikacja Polska SA (TPSA) u Varšavi. Elektrim već posjeduje
najveći sustav prijenosnih telefona u zemlji. Proboj prijenosnih
telefona u Poljsku iznosi oko 8%, u usporedbi s 15% u Mađarskoj i
Republici Češkoj. Neki promatrači vjeruju da bi brzo širenje
prijenosnih telefonskih sustava moglo preusmjeriti dio potražnje s
tradicionalnih linija. Svejedno, potražnja se smatra visokom.
Misleći na stanje u Poljskoj, Marc Boudier, upravitelj Vivendi
skupine za istočnu i srednju Europu, rekao je: 'Danas stanje nije
baš onakvo kakvo bi stanovništvo poželjelo.' U nekim dijelovima
Varšave još nema infrastrukture potrebne da se uvedu tradicionalne
telefonske linije.
No očekuje se da će se sve to promijeniti. Dok se zemlje poput
Mađarske, Poljske i Republike Češke trude ući u Europsku uniju,
očekuju se dvije stvari: njihova će se gospodarstva sve više
liberalizirati radi usklađenja s modelom Europske unije, i iskusit
će gospodarski rast.
To bi trebalo voditi, kaže Boudier, proboju telekomunikacija koji
je usporediv sa zapadnoeuropskim tržištem. Još je dodao: 'Mislimo
da je to pravo mjesto za ulaganje i pravi trenutak za ulaganje.'
Elektrim procjenjuje da će u sljedećih pet godina uložiti milijardu
dolara u infrastrukturu. 'U zemljama poput Poljske, nakon
priključenja Europskoj uniji, treba dosta toga nadoknaditi', kaže
Boudier.
Vivendi nije jedina skupina koja želi osvojiti poljsko tržište.
France Telecom i Ameritech trenutno su dali ponudu da postanu
partneri s manjim udjelom dionica u TPSA.
'Oni lome vratove da uđu u Poljsku', rekao je Hawkins iz Nomure.
'Glavne telekomunikacijske kompanije žele biti u područjima
istočne Europe koja brzo razvijaju zapadni gospodarski model,
primjerice Republici Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj i Estoniji. S
druge strane, rekao je: 'Nitko ne lomi vrat da uđe u Ukrajinu,
Rusiju ili Gruziju.'
Hawkins je dodao da glavne telekomunikacijske kompanije smatraju
određene dijelove istočne Europe poželjnima iz dva razloga: rast
koji predviđaju dogodit će se dok zemlje prelaze na tržišni model i,
drugo, budući da se telekomunikacijski posao sve više smatra
globalnim, ili barem regionalnim poslom, okretanje prema istoku
način je povećanja regionalne nazočnosti.
On je primijetio da su telekomunikacijske kompanije u Skandinaviji
brzo shvatile da njihova domaća tržišta nisu dovoljno velika pa su
proširili svoje domaće tržišne strategije tako da uključe baltičke
zemlje. Telia AB iz Švedske i Sonera Oy iz Finske zajednički su ušle
u Estoniju, s udjelom od 49% u državnoj telekomunikacijskoj
kompaniji Estonian Telecom, i Litvu, gdje imaju 60% državne
kompanije Lieuvos Telekomas.
Pokazalo se da je Estonija 'iznimno profitabilna', rekao je
Hawkins. (...) Ona također ima tu prednost što je rano stekla
inozemni kapital i inozemnu ekspertizu uzimanjem strateških
partnera već 1991. To je također jedna od zemalja koje su bile
fleksibilnije prema 'uravnoteženju cjenika'. U komunističkom
razdoblju, međunarodni su pozivi bili strašno skupi, a mjesni
pozivi zamalo besplatni. Uravnoteženje cjenika ulagačima pruža
veće mogućnosti stvaranja profita.
No politički obziri mogu također utjecati na to koje strane
kompanije ulažu u koje zemlje. Primjerice Mađarska je prirodni
regionalni produžetak za Deutsche Telekom, koji posjeduje veliki
udio u državnim telekomunikacijama MATAV Rt. Poljske
telekomunikacije mogle bi također zadovoljiti regionalne ambicije
Deutsche Telekoma; on već posjeduje 22,5% kompanije za prijenosne
telefone u području. No s obzirom na povijesna pitanja, on je često
nedobrodošao gost."