FR-DE-YU-US-vojska-Obrana-Proračun-Organizacije/savezi-Oružani sukobi FR-LE MONDE 6.10.EU OBRANA FRANCUSKALE MONDE6. X. 1999.Europska obrana: još jedan krivi početak?"Rat na Kosovu bio je obilježen slabim zajedničkim prinosom
Europljana zračnim operacijama, iako je bila riječ o razmjerno skromnom sukobu koji se događao u Europi. Moglo se tada pomisliti da će udar kojemu je bila izložena javnost, odlučno potaknuti političke napore započete prije sukoba kako bi se povećala snaga europske obrane.Zapravo, dinamika koju su u tom smislu pokrenule Francuska i Velika Britanija, na susretu na vrhu u Saint-Malou u prosincu 1998., već je u lipnju dovela do konsenzusa petnaest članova Europske unije koji su se na razini šefova država i vlada okupili u Koelnu.Europsko je vijeće tom prigodom pokušalo 'poboljšati djelotvornost vojnih mogućnosti' Europe i 'povećati odgovarajuće ovlasti'. Prvi put su Europljani, uključujući neutralne države, dali prednost praktičnim zadaćama, ne ograničavajući se na retoričku tvrdnju o virtualnom 'identitetu' obrane i izradu 'ustroja' sigurnosti koji su se pokazali potpuno nedjelotvornima u ratu u Bosni i na Kosovu. (...)
FRANCUSKA
LE MONDE
6. X. 1999.
Europska obrana: još jedan krivi početak?
"Rat na Kosovu bio je obilježen slabim zajedničkim prinosom
Europljana zračnim operacijama, iako je bila riječ o razmjerno
skromnom sukobu koji se događao u Europi. Moglo se tada pomisliti da
će udar kojemu je bila izložena javnost, odlučno potaknuti
političke napore započete prije sukoba kako bi se povećala snaga
europske obrane.
Zapravo, dinamika koju su u tom smislu pokrenule Francuska i Velika
Britanija, na susretu na vrhu u Saint-Malou u prosincu 1998., već je
u lipnju dovela do konsenzusa petnaest članova Europske unije koji
su se na razini šefova država i vlada okupili u Koelnu.
Europsko je vijeće tom prigodom pokušalo 'poboljšati djelotvornost
vojnih mogućnosti' Europe i 'povećati odgovarajuće ovlasti'. Prvi
put su Europljani, uključujući neutralne države, dali prednost
praktičnim zadaćama, ne ograničavajući se na retoričku tvrdnju o
virtualnom 'identitetu' obrane i izradu 'ustroja' sigurnosti koji
su se pokazali potpuno nedjelotvornima u ratu u Bosni i na Kosovu.
(...)
S kojega god stajališta promatrali, neprihvatljivo je da
Europljani za obranu izdvajaju 60 posto od onoga što Amerikanci
troše za svoju, a da zauzvrat dobiju tek maleni dio američkih
ovlasti. Takav loš rezultat nije sudbinski određen budući da su
neke europske države (među kojima i Francuska) - vidjeli smo to po
njihovu prinosu ratu na Kosovu - postigle pristojan dobitak od
svojih vojnih troškova: porazan je zajednički dobitak.
No, s jeseni dolazi i vrijeme razočaranja. Ponajprije se Njemačka
bacila u krug smanjenja svojih vojnih troškova koji bi mogli
iznositi 18 milijarda maraka (9,21 milijarda eura) za četiri
godine. Ako se to kresanje potvrdi, europsko će usklađivanje glede
obrane biti odgođeno do grčkih kalenda, budući da Njemačka, u
postotku bruto domaćeg proizvoda, za obranu već troši gotovo
polovicu manje od Francuske. Suprotno zamisli koja je jako raširena
preko Rajne, razlika se ne može protumačiti cijenom francuske
nuklearne sile koja je danas razmjerno skromna. K tomu, glavnina
njemačkoga vojnog proračuna ide na troškove osoblja, modernizacije
i održavanja snaga.
Zatim - tu Francuska snosi velik dio odgovornosti - čini se da se
središnja rasprava s područja vojne moći vratila na tradicionalne
institucionalne prepirke. Treba li g. Solana dobiti petnaest
veleposlanika ili ne? Treba li osnovati europski vojni odbor sličan
NATO-ovu? Zanimljiva su ta pitanja koja su već nekoliko tjedana u
prvom planu. No, ona nas udaljuju od najvažnije zadaće koja je
utvrđena u Saint-Malou, pridonoseći propadanju čitavog procesa.
Ništa nije tako dobro da spriječi bitan napredak, kao dobra
institucionalna nesloga.
Napokon, europska ministarstva obrane, napose stožeri, skloni su
činiti između sebe ono što najbolje znaju - pripremati planove,
izrađivati prigodne programe, planirati snage - umjesto da se uvuku
u postupke EU-a koji do sada nije bio dijelom njihova iskustva. To
po sebi nije loše. Na nesreću, političkim rječnikom rečeno, bit će
još teže dogovoriti se unaprijed oko vojnih planova među
petnaestoricom (čak i među desetoricom u sadašnjoj
Zapadnoeuropskoj uniji), nego učiniti kraj institucionalnim
raspravama. (...)
Napokon - tu bi se rezultati morali vrlo brzo pokazati - države
Unije moraju se obvezati da neće dalje smanjivati vojne izdatke.
Naravno, takva bi mjera štetila Velikoj Britaniji i Francuskoj, jer
druge zemlje ne bi bile obvezne da postignu njihovu razinu
nastojanja. No, to će barem pomoći Njemačkoj i drugima da zbog novih
smanjenja proračuna ne ugroze priliku koja se nudi Europi da se više
pobrine za sebe. Dok napetost u istočnoj Aziji raste, vrlo je
vjerojatno da Sjedinjene Države u sljedećih deset do dvadeset
godina neće moći sustavno izvlačiti u Europi kestenje iz vatre kao
što su učinile na Kosovu.
Umjesto skorog nastavka procesa započetog u Saint-Malou, rat na
Kosovu mogao bi obilježiti kraj jedne ambicije, umjesto njezina
povratka u igru: povijest neće unedogled pružati zgodne prilike",
piše Francois Heisbourg, profesor na pariškom Institutu za
političke studije.