FR-US-društva-Masovni prosvjedi-Društvo-Poljoprivreda-Organizacije/savezi FR-LE MONDE 29.9.PROTUAMERIKANIZAM FRANCUSKALE MONDE29. IX. 1999.Nova lica protuamerikanizma"Kako protumačiti činjenicu da se 1999. zemlja kao što je Francuska
upušta u otvorene napade na Ameriku? Je li riječ o kulturnom i povijesnom stajalištu, ili ostatku starog suparništva iz vremena hladnog rata i De Gaullea? Treba li u tome vidjeti nešto više, primjerice želju nekih francuskih lobija da se zaštite od međunarodne konkurencije uime posebnosti njihova rada?Uznemiruje to što ponovno pojavljivanje protuameričkoga raspoloženja nadmašuje društvenu sredinu i stručne krugove i okuplja pojedince i skupine koje, a priori, nemaju puno zajedničkog. Sve se događa kao da sadašnji svjetski potresi i pitanja koja oni sa sobom donose, teže prema nekoj vrsti zajedničkog neprijatelja koji utjelovljuje sve nedostatke: kulturni imperijalizam, slavodobitni kapitalizam, diplomatsku prevlast, vladavinu hrane i jezičnu nadmoć.Protuamerikanizam je ponajprije slika neugodnosti koju jedan dio francuskog puka koji nije zanemariv, osjeća zbog promjena, napose gospodarskih, koje su loše prihvaćene, koje pogađaju većinu i čije
FRANCUSKA
LE MONDE
29. IX. 1999.
Nova lica protuamerikanizma
"Kako protumačiti činjenicu da se 1999. zemlja kao što je Francuska
upušta u otvorene napade na Ameriku? Je li riječ o kulturnom i
povijesnom stajalištu, ili ostatku starog suparništva iz vremena
hladnog rata i De Gaullea? Treba li u tome vidjeti nešto više,
primjerice želju nekih francuskih lobija da se zaštite od
međunarodne konkurencije uime posebnosti njihova rada?
Uznemiruje to što ponovno pojavljivanje protuameričkoga
raspoloženja nadmašuje društvenu sredinu i stručne krugove i
okuplja pojedince i skupine koje, a priori, nemaju puno
zajedničkog. Sve se događa kao da sadašnji svjetski potresi i
pitanja koja oni sa sobom donose, teže prema nekoj vrsti
zajedničkog neprijatelja koji utjelovljuje sve nedostatke:
kulturni imperijalizam, slavodobitni kapitalizam, diplomatsku
prevlast, vladavinu hrane i jezičnu nadmoć.
Protuamerikanizam je ponajprije slika neugodnosti koju jedan dio
francuskog puka koji nije zanemariv, osjeća zbog promjena, napose
gospodarskih, koje su loše prihvaćene, koje pogađaju većinu i čije
je 'krivce' teško utvrditi.
Jedan dio društvenih skupina 'u krizi' vidi u SAD-u žrtvenog jarca
za vlastito razočaranje. No, treba također priznati da pozivanje na
američki diktat i odbacivanje kulture Coca-McDonald's, znači olako
prebacivati izvan granica Francuske odgovornost za odluke i
promjene koje su branili, pače pokrenuli, mnogi Francuzi, napose
politički i gospodarski čimbenici.
Zašto takvi napadi na SAD? Zašto se to događa samo u Francuskoj? Ne
znam jesu li Sjedinjene Države super ili hiper sila, ali znam da one
doista imaju prevlast u svijetu i da se ta prevlast tiče većine
područja ljudskog života, od vojnog i diplomatskog do onoga što
imamo na tanjurima i što gledamo na televiziji.
Problem nije u ideološkom protuamerikanizmu. Francuska je uvijek
bila utočište protivnika Amerike kroz povijest, desnih i lijevih.
Oni još postoje. No, uz njih se javljaju i pragmatični
protuamerikanci, predstavnici različitih društvenih skupina
koji, često iz privrženosti skupini, navode američki primjer kako
bi javno upozorili na opasnost od unifikacije načina života.
Ti pragmatičari iskorištavaju SAD u jednostavne svrhe: žele od
svojih vlada dobiti ustupke i zaštitu. Tako stupaju na isto
područje kao i ideološki intelektualci koje je ne tako davno na ovim
stranicama opisao Pascal Bruckner, i igraju opasnu igru: igru
raznorodne mješavine i pojednostavnjenja. (...)
Iza američke kapitalističke hidre krije se stvarnost Heksagona i
stručno suparništvo. U tom zamršenom krajoliku politički
dužnosnici pokušavaju navrijeme povući svoj ulog: znaju da ništa ne
mogu učiniti protiv utrke za rentabilnosti i njezinih socijalnih
posljedica, ali postupaju kao da taj razvitak nema ništa zajedničko
s njihovim političkim izborom. Napokon, razvitak poljodjelstva
koje vodi računa o okolišu i kakvoći proizvoda, ovisi o javnim
odlukama. Dopustiti da struke u krizi optužuju SAD, pružiti potporu
njihovim vođama, očitovati solidarnost i razumijevanje, znači
uspjeti u dvostrukom pothvatu - ukloniti se od vlastite
odgovornosti i dopustiti da se iznose netočne i često krive tvrdnje
o SAD-u. To u biti znači više ili manje svjesno poigravati se s
učinkom žrtvenog jarca, dok su ti problemi većinom francuski i
europski. (...)
Mnogi u Francuskoj, dakle, podliježu napasti da stručne i
korporatističke interese skrivaju iza zgodne zastave nužne borbe
protiv američkog imperijalizma. Čak su i štovani visoki dužnosnici
u Bercyju rabili utvaru strane (američke?) prevlasti nad
francuskim bankarskim sustavom kako bi branili nacionalni izbor u
događajima oko Pariške narodne banke i Paribasa.
Sve se događa kao da je opetovano poticanje protuameričkih nastupa
i djelovanja nužna faza u neizbježnoj preobrazbi francuskoga
društva. Prebaciti izvan zemlje odgovornost za njezine loše
posljedice, znači ne htjeti priznati da se rasprava o liberalizmu i
njegovim posljedicama nipošto ne tiče te daleke Amerike, već da se
ta rasprava mora ponajprije povesti unutar francuskog društva
(...)", piše Ezra Suleiman, profesor političkih znanosti i
direktor Središta za europska istraživanja sveučilišta u
Princetonu.