US-ORGANIZACIJE VOA 26. IX. HUM. INTERVENCIJE GLAS AMERIKE - VOADobre i loše strane humanitarnih intervencija, prilog Pamele Taylor."Diplomati iz cijeloga svijeta žestoko raspravljaju o dobrim i lošim stranama nove doktrine koju
nazivaju humanitarne intervencije. Ta nova diplomatska doktrina predstavlja slanje stranih postrojbi u neku suverenu zemlju kako bi se spriječile humanitarne katastrofe, poput onih na Kosovu ili Istočnom Timoru. Glavni tajnik Ujedinjenih naroda Kofi Annan pokrenuo je raspravu o humanitarnim intervencijama u govoru kojim je otvorio ovogodišnje zasjedanje Glavne skupštine u New Yorku. U tom govoru, održanom svega nekoliko sati nakon dolaska međunarodnih snaga na Istočni Timor, gospodin Annan je od svijeta zatražio da donese stvarnu i utemeljenu odluku o poduzimanju akcija kojim bi se branila ljudska prava. Riječi glavnoga tajnika dobro je primio predsjednik Clinton, no njima su se odmah usprotivile Kina i Rusija. Ministri vanjskih poslova obiju zemalja prenijeli su stajališta svojih vlada da te intervencije predstavljaju povredu državnog suvereniteta i da bi takve akcije trebale biti poduzete samo uz izričitu dozvolu Vijeća sigurnosti gdje te zemlje imaju pravo veta.
GLAS AMERIKE - VOA
Dobre i loše strane humanitarnih intervencija, prilog Pamele
Taylor.
"Diplomati iz cijeloga svijeta žestoko raspravljaju o dobrim i
lošim stranama nove doktrine koju nazivaju humanitarne
intervencije. Ta nova diplomatska doktrina predstavlja slanje
stranih postrojbi u neku suverenu zemlju kako bi se spriječile
humanitarne katastrofe, poput onih na Kosovu ili Istočnom Timoru.
Glavni tajnik Ujedinjenih naroda Kofi Annan pokrenuo je raspravu o
humanitarnim intervencijama u govoru kojim je otvorio ovogodišnje
zasjedanje Glavne skupštine u New Yorku. U tom govoru, održanom
svega nekoliko sati nakon dolaska međunarodnih snaga na Istočni
Timor, gospodin Annan je od svijeta zatražio da donese stvarnu i
utemeljenu odluku o poduzimanju akcija kojim bi se branila ljudska
prava.
Riječi glavnoga tajnika dobro je primio predsjednik Clinton, no
njima su se odmah usprotivile Kina i Rusija. Ministri vanjskih
poslova obiju zemalja prenijeli su stajališta svojih vlada da te
intervencije predstavljaju povredu državnog suvereniteta i da bi
takve akcije trebale biti poduzete samo uz izričitu dozvolu Vijeća
sigurnosti gdje te zemlje imaju pravo veta.
Doktrina humanitarnih intervencija bila je nedavno i tema rasprave
na Sveučilištu za međunarodne studije sveučilišta Johns Hopkins
ovdje u Washingtonu. Dekan tog fakulteta Paul Wolfowitz rekao je da
slučaj Istočnog Timora pokazuje koliki je značaj međunarodne ili
barem regionalne potpore kada se namjerava intervenirati u sukobu
koji prijeti stabilnosti u tom dijelu svijeta. No da bi se postigla
suglasnost, potrebno je dobro čelništvo.
= Vrlo je zanimljivo da u Jugoslaviji nije došlo do intervencije sve
dok Amerika nije odlučno stala na čelo. Australija je zemlja čije
stanovništvo broji otprilike polovicu ili trećinu stanovnika bilo
koje od europskih sila, pa ipak su uspjeli dati prilično odlučno
vodstvo u intervenciji na Istočni Timor.
Na konferenciji je dano još mnogo usporedbi između Kosova i
Istočnog Timora. No, Eliot Cohen, profesor strateških studija
istog sveučilišta, nabrojio je i tri razlike, na koje diplomati
moraju paziti kada donose odluku o budućim humanitarnim
intervencijama.
= Indonežani su prihvatili dolazak mirovnih snaga na Istočni Timor
bez 90 dana bombardiranja, kao što je bio slučaj u Srbiji. Uz to, na
Istočnom je Timoru održan referendum, dok se na Kosovu on tek treba
provesti. Treća stvar po kojoj se ove dvije zemlje definitivno
razlikuju je predsjednik. Što god vi mislili o indonezijskom
predsjedniku Habibiju, ne možete ga usporediti s Miloševićem.
Habibi govori o potrebi da se prihvati neovisnost Istočnog Timora,
i sa svakim novopridošlim vojnikom mirovnih snaga neizbježno se
približavamo neovisnosti tog područja.
Međutim, bivši savjetnik za nacionalnu sigurnost Richard Haas,
koji sada radi kao znanstveni suradnik u washingtonskom institutu
Brookings, smatra da će, ako međunarodna zajednica bude čekala da
bude pozvana, ili da se održe referendumi, ili da se članice Vijeća
sigurnosti dogovore, humanitarnih intervencija bili vrlo malo i da
će do njih dolaziti vrlo rijetko.
= Ako ništa drugo, iz slučaja Istočnog Timora smo naučili da
međunarodna zajednica ne misli ozbiljno kad se radi o humanitarnim
intervencijama. Ako međunarodna zajednica bude morala čekati da ju
se pozove da intervenira, ili dok se Vijeće sigurnosti ne pomakne,
mislim da će humanitarne intervencije biti vrlo rijetke. Idealno bi
bilo kad bi se u humanitarne intervencije kretalo na osnovi
rezolucije Vijeća sigurnosti. Problem u tom slučaju je da se
zemljama poput Kine i Rusije daje mogućnost veta. A to je, po mom
mišljenju, pogrješno.
Gospodin Haas predlaže da se, umjesto toga, odluka o intervenciji
iz humanitarnih razloga donosi na temelju suglasnosti regionalnih
čelnika ili regionalnih organizacija poput NATO saveza,
Organizacije afričkog jedinstva ili Udruge jugoistočnih zemalja
Azije. Gospodin Haas priznaje da će se zemlje poput Kine i Rusije,
koje teže tome da se protive bilo kojoj stranoj intervenciji,
vjerojatno usprotiviti i ovakvom, regionalnom pristupu.
(VOA)