ID-YU-AKCIJE-Organizacije/savezi-Ratovi-Diplomacija US 25. - 26. IX. IHT TIMOR SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE25./26. IX. 1999.Budite realni u međunarodnim intervencijama"Mirovne snage u Istočnom Timoru, pod vodstvom
Australaca, u delikatnoj su i pogibeljnoj situaciji, koju dodatno otežava zbunjenost onim što glavni tajnik UN-a zove novim razdobljem humanitarnih intervencija", piše William Pfaff."Čini se da nema logične dosljednosti u onom što se radi, nikakvog načela. UN intervenira u Kuvajtu i Istočnom Timoru, ali ne poduzima ništa u Ruandi, Afganistanu, Čečeniji ili Tibetu.Razlozi su očiti, ali nedosljednost smeta ljude.Istočni Timor i Kuvajt su maleni i lako dostupni, a posljednji ima naftu. Nitko ne bi znao što učiniti u Afganistanu. Čečenija i Tibet pravno su unutarnja pitanja (no to je bilo i Kosovo). Rusija i Kina imaju pravo veta u UN-u i nuklearno oružje. Afrika je izvan geopolitičke karte.Pa ipak, kao što Annan s pravom kaže, 'postoji mnogo naroda kojima treba više od pukih riječi suosjećanja'. Oni trebaju 'stvarnu i trajnu predanost radi okončanja ciklusa nasilja'. Predsjednik Clinton rekao je nakon Kosova da žrtve masovnih zločina svugdje u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25./26. IX. 1999.
Budite realni u međunarodnim intervencijama
"Mirovne snage u Istočnom Timoru, pod vodstvom Australaca, u
delikatnoj su i pogibeljnoj situaciji, koju dodatno otežava
zbunjenost onim što glavni tajnik UN-a zove novim razdobljem
humanitarnih intervencija", piše William Pfaff.
"Čini se da nema logične dosljednosti u onom što se radi, nikakvog
načela. UN intervenira u Kuvajtu i Istočnom Timoru, ali ne poduzima
ništa u Ruandi, Afganistanu, Čečeniji ili Tibetu.
Razlozi su očiti, ali nedosljednost smeta ljude.
Istočni Timor i Kuvajt su maleni i lako dostupni, a posljednji ima
naftu. Nitko ne bi znao što učiniti u Afganistanu. Čečenija i Tibet
pravno su unutarnja pitanja (no to je bilo i Kosovo). Rusija i Kina
imaju pravo veta u UN-u i nuklearno oružje. Afrika je izvan
geopolitičke karte.
Pa ipak, kao što Annan s pravom kaže, 'postoji mnogo naroda kojima
treba više od pukih riječi suosjećanja'. Oni trebaju 'stvarnu i
trajnu predanost radi okončanja ciklusa nasilja'. Predsjednik
Clinton rekao je nakon Kosova da žrtve masovnih zločina svugdje u
svijetu trebaju znati da ćemo ih 'mi' spasiti.
Takvi su nazori privlačni. Javno mnijenje u naprednim zemljama,
pokretano grižnjom savjesti i dobrom voljom, nadahnuto
televizijskim reportažama o događajima koji bi se inače
zanemarivali, zahtijeva da međunarodna zajednica djeluje.
No ljudi koji su glasovali za neovisnost Istočnog Timora vjerovali
su da će ih UN zaštititi, a zatim se uvjerili u suprotno; australska
vojska popravlja razočaravajući rezultat.
Ljudi iz Srebrenice vjerovali su, pogrješno, da im UN jamči
sigurnost.
Potrebno je da budemo realni o onom što intervencije mogu postići, i
onom što bi trebale postići, dugoročno kao i kratkoročno.
U Istočnom Timoru odgovor je lagan: stvaranje neovisne države. No
Malajci i Papuanci koji žive na tom otoku nisu imali samoupravu od
15. stoljeća, prije kolonijalizma.
Netko mora osnovati tu vladu i braniti ju. Ona će od početka biti pod
pritiskom istih onih snaga koje su uništile zemlju, a koje će se sad
možda suprotstaviti snagama UN-a, i od Indonezije, čiji je
nacionalizam zgrožen intervencijom 'Australaca'. Je li UN zaista
predan dugom i tegobnom putu kojim je krenuo?
U ovom je trenutku teško reći što je namjera kosovske intervencije.
Na propalim pregovorima iz Rambouilleta prije intervencije NATO-a,
odgovor je bio jasan: neovisnost Kosova. Trebao se održati
referendum. To je izbačeno iz mirovnog sporazuma s Jugoslavijom.
Jugoslavenska suverenost na Kosovu ponovno je potvrđena.
NATO i UN čine sve što mogu da zadrže ostatak srpskog stanovništva
na Kosovu. Njihov je utvrđen cilj multietničko društvo, a ne
neovisnost. Tako se između Srba i Albanaca ovjekovječuje sukob koji
je izazvao krizu, a isto tako, između NATO-a i albanskih Kosovara,
koji žele neovisnost, stvara se napetost.
Bosna koja je nastala iz Daytonskih pregovora 1995. trebala bi biti
multietnička federacija. Zapravo je ona umjetna tvorevina tri
zajednice koje jedna s drugom ne žele ništa imati. Bez NATO-a to bi
eksplodiralo.
U sva tri slučaja postoji ozbiljan rizik od konačnoga neuspjeha.
Čini se da smo se vratili u nešto poput starog sustava Lige naroda,
no radimo to loše. Ti novi mandati ne mogu biti trajni. Narodi
kojima se upravlja na posljetku će željeti neovisnost.
Postoje i praktična pitanja koja nisu dobila odgovor. Imaju li ta
mjesta domaću političku silu, koja je kadra preuzeti kad
međunarodna vlast ode?
Na Kosovu, da, OVK - no to se protivi politici UN-a i NATO-a.
U Istočnom Timoru, ne. Postoji samo razbacana skupina vođa pokreta
neovisnosti i Katolička crkva. Potrebno je stvoriti nešto. To nešto
treba uspostaviti političku vjerodostojnost. Mora se biti kadro
braniti. Tko će u međuvremenu braniti Istočni Timor? UN,
pretpostavlja se.
Čini se da su važna neka opća načela. Ni od koje se intervencije ne
može očekivati da će naći rješenje za građanski rat. Nijedna
vjerojatno neće 'izgraditi' naciju tamo gdje nikakve moderne
nacije nije ni bilo. (To su bili razlozi zbog kojih je somalijska
intervencija završila kao fijasko.)
Nijedna intervencija neće uspjeti ako ide protiv većeg
nacionalizma. Akcija u Istočnom Timoru podupire jedan nacionalizam
protiv drugog, istočnotimorski protiv indonezijskoga, i krcata je
rizicima.
Kad se predlaže intervencija, nužno je biti ozbiljan i točno
odrediti željeni ishod, način ponovne uspostave autonomije za
zemlju nakon krize. Važno je također odrediti je li međunarodna
zajednica spremna istjerati stvar do kraja. To nije uvijek slučaj,
a zbog toga bi stvari mogle poći loše za nove mandate NATO-a i UN-
a."