SI-HR-DIPLOMATI SLO 25.IX.-DELO-NUKLEARRKA KRŠKO SLOVENIJADELO25. IX. 1999.Barbarski potezi Slovenije"U posljednje vrijeme u svezi s NE Krško događaju se važne stvari. S jedne strane, svjedoci smo spektakularnih prijevoza uparivača po
slovenskim cestama, koji su atrakcija - uparivači kao tehničke naprave golemog opsega i njihov prijevoz. S druge se pak strane osjeća da i pregovori s Hrvatskom o spornim pitanjima vlasništva i drugim pitanjima u svezi s elektranom dolaze u određenu, vjerojatno završnu fazu. Intenzivnije se počela javljati i slovenska javnost i izricati svoja stajališta o neriješenim pitanjima. O toj stvari pišu novinari, a i drugi građani koje te stvari zanimaju. U tom je pisanju štošta prijeporno, jer se problem obrađuje s premalo informacija i premalo znanja o stvari. Uglavnom jednostrano, gotovo bez iznimke sa stajališta namijenjenih interesima Slovenije. Javila su se i dva doktora znanosti, jedan pravnik, drugi ekonomist, obojica bivši republički dužnosnici koje već zbog toga treba poslušati. U Novoj reviji (br. 207/208) o odnosima Slovenije i Hrvatske raspisao se dr. Bučar u tekstu s naslovom 'Ključevi moderne države na granici s Hrvatskom'. U tom članku među
SLOVENIJA
DELO
25. IX. 1999.
Barbarski potezi Slovenije
"U posljednje vrijeme u svezi s NE Krško događaju se važne stvari. S
jedne strane, svjedoci smo spektakularnih prijevoza uparivača po
slovenskim cestama, koji su atrakcija - uparivači kao tehničke
naprave golemog opsega i njihov prijevoz. S druge se pak strane
osjeća da i pregovori s Hrvatskom o spornim pitanjima vlasništva i
drugim pitanjima u svezi s elektranom dolaze u određenu, vjerojatno
završnu fazu. Intenzivnije se počela javljati i slovenska javnost i
izricati svoja stajališta o neriješenim pitanjima. O toj stvari
pišu novinari, a i drugi građani koje te stvari zanimaju. U tom je
pisanju štošta prijeporno, jer se problem obrađuje s premalo
informacija i premalo znanja o stvari. Uglavnom jednostrano,
gotovo bez iznimke sa stajališta namijenjenih interesima
Slovenije. Javila su se i dva doktora znanosti, jedan pravnik,
drugi ekonomist, obojica bivši republički dužnosnici koje već zbog
toga treba poslušati. U Novoj reviji (br. 207/208) o odnosima
Slovenije i Hrvatske raspisao se dr. Bučar u tekstu s naslovom
'Ključevi moderne države na granici s Hrvatskom'. U tom članku među
ostalim zauzima stajalište i o rješavanju spora u svezi s NE Krško.
U Dnevniku (11. IX. 1999.) o NE Krško pisao je dr. Maks Tajnikar:
"Hrvatsko-slovenski spomenik socijalizma, čija je nuklearna
elektrana?" Ipak ni ti autori ne uzimaju u obzir bitne elemente zbog
kojih su o NE Krško nastali sporovi između dviju država, pa su stoga
njihovi zaključci upitni.
Bez pretenzija da o prijepornim pitanjima kažem zadnju riječ,
mislim da treba dopuniti ishodišta za razmišljanje o konačnim
odlukama sa svim bitnim podatcima, bez obzira na to jesu li oni za
Sloveniju povoljni ili ne. Eventualne neugodne podatke ionako se ne
može prikriti. U rukama ih ima i suprotna strana. Prenemaganje zbog
domaćih potreba (političkih, gospodarskih itd.) i nacionalističko
junačenje morali bismo a priori isključiti iz tog spora, jer nam
može samo štetiti. Da najprije navedem kronologiju glavnih
događaja odnosno mjera koje su slučaj NEK doveli do današnjeg
stanja. Stvari su ovako tekle:
NE Krško su izgradile Republika Slovenija i Republika Hrvatska 70-
ih godina kao zajedničko javno postrojenje s (približno) jednakim
udjelom ulagačkoga kapitala, i to radi proizvodnje električne
energije za potrebe obaju partnera. Status elektrane i međusobni
odnosi osnivača bili su dogovoreni s četiri samoupravna sporazuma
odnosno pogodbe između izvršnih vijeća dviju republika sklopljenim
od 1970. do 1982. godine. Elektrana je - u skladu s tadašnjim
zakonodavstvom - bila organizirana kao radna organizacija javnog
značenja a kao osnivači bile su registrirane Republika Slovenija i
Republika Hrvatska. Upravljanje elektranom bilo je riješeno tako
da su u organima radne organizacije mogli doći do izražaja interesi
obiju republika-osnivača. Električna energija koju je elektrana
proizvodila, prema tim je dogovorima pripadala obim partnerima,
svakomu do polovice. Navednim sporazumima odnosno pogodbama
dogovoreno je također da će republike naknadno izgraditi još jednu
zajedničku nuklearnu elektranu za potrebe oba partnera, i to na
hrvatskoj strani. O vlasništvu elektrane se u doba kad je u
Jugoslaviji vrijedilo društveno vlasništvo, nije govorilo. No
držalo se nedvojbenim da je elektrana zajedničko postrojenje i
organizacija oba osnivača i da imaju na nju jednaka prava i
odgovornosti.
No 1987. Republika Slovenija donijela je zakon o moratoriju na
gradnju nuklearnih elektrana, čime je bio pogođen dogovor s
Republikom Hrvatskom o gradnji druge zajedničke nuklearne
elektrane na području Hrvatske. To je bio prvi izvor nesuglasica
među partnerima.
Republika Slovenija je 1994. prihvatila zakon o zatvaranju NE Krško
i uvela posebnu zakladu u koju se uplaćuju sredstva za pokriće
troškova razgradnje koji se formiraju iz cijene električne
energije. Budući da se Republika Hrvatska s razgradnjom elektrane
nije složila, i s tim je zakonom u uzajamne odnose unesen novi izvor
nesuglasja.
Godine 1995. slovenska je strana sama - bez suglasnosti drugog
partnera - naručila kupovinu uparivača koji mogu produljiti
vrijeme rada elektrane. To je bio sljedeći veliki izvor
nesuglasja.
Spomenute (jednostrane) odluke slovenske strane otežale su
sporazumijevanje među partnerima. Posebne teškoće izazvale su pri
sastavljanju obračuna cijene električne energije koje hrvatska
strana nije priznavala, jer se sa spomenutim odlukama (primjerice
razgradnjom elektrane) nije složila. Hrvatska je strana zato
plaćala električnu energiju po svojim obračunima, a slovenska je
bilježila neplaćenu razliku kao dug susjedne republike. Budući da
taj dug nije mogla utjerati, slovenska je strana 1997. donijela
radikalnu mjeru: isključila je električne vodove i prestala
Republici Hrvatskoj dostavljati električnu energiju. Tu je
energiju počela prodavati interesentima na europskom 'slobodnom
tržištu' električne energije. Hrvatska je strana počela slati
slovenskoj račune za odštetu zbog neisporučene energije koja je po
osnivačkoj pogodbi njezina.
Tako je de facto prestalo partnerstvo Republike Slovenije i
Republike Hrvatske u svezi s upravljanjem i poslovanjem NE Krško.
Slovenija je pokušala novo stanje 'legalizirati' uredbom vlade o
preoblikovanju NEK p.o. u javno poduzeće NEK d. o. o. (Službeni list
RS, br. 54/98). Tom je uredbom vlada Republike Slovenije NE Krško
proglasila slovenskim javnim poduzećem, a Republici Hrvatskoj
priznala tek status ulagača. Uredbom je Slovenija odredila i
vrijednost sredstava ulagača (Hrvatske). Nadalje je uredbom
odredila način upravljanja poduzećem, i to tako da o svim pitanjima
poduzeća odlučuju osnivač (Republika Slovenija) i tijela poduzeća
(direktor i poslovni odbor). Direktora imenuje vlada Republike
Slovenije, a poslovni odbor sastavljen je tako da uvijek može
donositi odluke i bez predstavnika Republike Hrvatske.
Tom uredbom koja bi doduše trebala vrijediti privremeno, do
međudržavnoga sporazuma S Hrvatskom, Slovenija je činjenično
spriječila Hrvatskoj ostvarivanje svih njezinih prava po međusobno
sklopljenim pogodbama i sama je preuzela elektranu. Posegnula je u
imovinu partnera i podržavila elektranu skupa s hrvatskim udjelom
njezine imovine.
Iz rečenoga pregleda mjera Republike Slovenije u svezi s NEK vidi se
da je Slovenija pobrkala dvije funkcije koje ima kao država:
funkciju vlasti i funkciju poduzetnika. Država ne nastupa samo kao
vlast - zakonima, odlukama i drugim pravnim sredstvima kojima
jednostrano, u upravno-pravnim odnosima, odlučuje o pitanjima iz
svoga djelokruga. Suvremena država nastupa i kao poduzetnik koji
sklapa poslove, gradi, kupuje i prodaje i pri tomu stupa u odnose s
drugim pravnim subjektima, kod kuće ili u inozemstvu, jednako kao
privatnik, u civilnopravnim odnosima, s pogodbama, dogovorima i
sporazumima. Svoje obveze iz pogodba mora poštovati jednako kao
privatnik. I za državu vrijedi pravno načelo: pacta sunt servanda.
O sporovima u svezi s pogodbama odlučuje neovisni sud. Država u tim
odnosima ne može nastupati jednostrano sa stajališta vlasti i
nametati svoje odluke partneru.
No Republika Slovenija je upravo to radila u odnosima s Republikom
Hrvatskom, opisanim mjerama u svezi s NEK. Odnosi među republikama
u svezi s NEK su gospodarsko-civilnopravni odnosi. Partneri imaju
jednaka prava i obveze koje se temelje na međusobnim sporazumima. O
eventualnim sporovima morao bi odlučivati neovisni sud ili
ugovorena arbitraža a ne jedna od strana. Republika Slovenija je
doduše kao država imala pravo prihvatiti odluku o moratoriju na
gradnju nuklearnih elektrana. To je stvar njezine politike. No kao
pogodbeni partner s Republikom Hrvatskom, morala je tražiti
sporazumno rješenje za zadovoljenje interesa susjedne republike,
koji su bili pogođeni tom odlukom. Isto vrijedi i s obzirom na
razgradnju NEK. Zbog obje rečene (zakonite) odluke Republike
Slovenije, obveze Slovenije prema Hrvatskoj iz pogodbe partnera
NEK nisu prestale. Budući da to nije bilo uzeto u obzir, bili su
zatrovani daljnji odnosi među partnerima u svezi s upravljanjem
NEK.
Sporna je dakako i nabava uparivača - bez suglasnosti hrvatskog
partnera. Ono što je u privatnom životu općenito jasno svakom
normalno razvijenom čovjeku, da zajednička naprava zahtijeva i
zajedničke odluke, osobito o investicijama, tijela Republike
Slovenije koja su odlučivala o kupovini, nisu poštovala. Ako je NEK
zajedničko postrojenje obaju partnera (da ne kažem suvlasništvo),
jasno je da bi morali zajedno odlučivati o milijarde vrijednoj
investiciji. Partner koji nije bio uvučen u odluku ili nije dao
suglasnost za kupovinu, nije dužan priznati troškove takve
investicije. Sve posljedice takve kupovine snosi partner koji je
obavio kupovinu. Iskapčanje dalekovoda i prekid električne
energije Hrvatskoj, koja je po osnivačkoj pogodbi njezina, nije bio
samo pravno nedopustiv čin, nego i barbarska mjera (dr. Tajnikar
kaže: fakinska) koja nema usporedbe u odnosima među civiliziranim
državama, ali ima dalekosežne negativne posljedice na djelovanje i
poslovanje NE Krško, a time i za državu Sloveniju.
Najspornija je uredba vlade o preoblikovanju NEK u javno poduzeće
NEK d. o. o. U tom slučaju ne radi se samo o tomu da se jedan od
partnera postavio u položaj države (vlasti) i jednostrano odlučio o
statusu NEK, nego i o tomu da je odlučio o imovini drugog partnera i
činjenično ga razvlastio. Takvo što vlada ne može napraviti niti s
domaćom (slovenskom) imovinom jer za to nema ovlasti. Na to je bilo
upozoreno i ministarstvo (gospodarstva) koje je pripremilo spornu
uredbu. Mjerodavna vladina pravna služba na pitanje o zakonitosti
uredbe izjavila je da 'za prihvaćanje predložene uredbe nema pravne
osnove u propisima, a isto tako se uredbom koja je jednostrani
pravni akt, ne mogu rješavati imovinska pitanja koja inače
rješavaju ulagači'. O tom odgovoru se pri prihvaćanju uredbe uopće
nije raspravljalo. Uvažena je uredba kako su je formulirali
tehničari i računovođe. 'Stručnjaci' te vrste su se inače uvijek
pojavljivali i u slovenskim sredstvima javnog priopćavanja kad je
trebalo objašnjavati mjere u svezi s NEK.
Iz navedene zbrke ne vidi se drugi izlaz nego sklapanje ponovnog
sporazuma između država, po kojemu bi morali krenuti iz prvotnih
ishodišta kakva su bila u svezi s međusobnim odnosima oblikovana
između država partnera za osnivanja NEK i prvih godina njezina
poslovanja. Sva kasnija događanja morali bi tretirati s
odgovarajućom mjerom dobronamjerne popustljivosti, kao što
priliči među susjedima.
I kakva rješenja predlažu prije spomenuti autori?
Simptomatično je da su obojica uvjereni da Republika Slovenija ima
pravo sama odlučivati o NEK, jer je NEK na njezinu području i dakle
pripada pod slovensku jurisdikciju. Dr. Bučar doduše ispravno
zaključuje da se u tom slučaju radi o civilnopravnom, dakle
pogodbenom a ne javnopravnom odnosu među partnerima, a zatim - u
suprotnosti s vlastiti ishodištem - zaključuje da je Slovenija
pravo učinila kad je sama odlučila o statusu NEK i o
imovinskopravnim pitanjima među državama u svezi s NEK. Takvo svoje
stajalište ne podupire nekom posebnom argumentacijom. Dr. Tajnikar
svoje stajalište podrobno obrazlaže teorijom o udruživanju rada i
sredstava, za koju ipak i sam kaže da je bila 'kardeljevska
izmišljotina koju ne nalazimo ni u jednom poduzetničkom
zakonodavstvu - ni u zapadnom ni u sadašnjem našem ili hrvatskom'.
Unatoč tomu, tom teorijom dokazuje da je imovina NEK bila anoniman
društveni kapital u upravljanju radnika elektrane, koji je nastao
otplaćivanjem udruženih sredstava (gospodarstva i države), a
neotplaćeni dio još je uvijek predstavljao dužnički odnos
elektrane prema subjektima koji su udruživali sredstva za
elektranu. U cijelosti se radilo o društvenom kapitalu kojemu je
Slovenija u procesu privatizacije morala dati vlasnika, znači
podržaviti po svojim propisima. NEK je dakle slovenska državna
svojina. Dr. Tajnikar se izričito suprotstavlja projektu po kojem
bi se imovina NEK dijelila između dvije države, jer bi to po njemu
značilo da bi Republika Slovenija darovala Republici Hrvatskoj
polovicu vlasništva a to bi računovodstveno iznosilo oko 14 mlrd
slovenskih tolara po cijenama iz godine 1992.
Tako čudnim objašnjenjem trebalo bi dokazati da je imovina NE
Krško, koja je u jednakim dijelovima pripadala obim republikama, po
logici preobrazbe gospodarskog sustava, postala slovensko
vlasništvo.
Dakako, ne može se vjerovati da bi na toj osnovi ikada moglo doći do
sporazumnog rješenja među državama. Kad bi Slovenija prihvatila
takvo stajalište, sigurno je da pri rješavanju spornih pitanja u
svezi s NEK ne bi položila ispit zrelosti za uključivanje u europske
integracije, o čemu govori dr. Bučar u spomenutom članku. Potvrdila
bi se ocjena da se pri tom rješavanju radi o 'balkanskim poslima'.
Dr. Bučar kaže da kad države ne bi bile kadre same riješiti spor o
granici na moru, to bi dokazalo da 'Balkan počinje u Piranskom
zaljevu'. U skladu s vlastitim zaključcima koji obuhvaćaju i NEK i
druga sporna pitanja među državama, trebao je napisati da u tom
slučaju 'Balkan počinje na Karavankama'" - piše Dr. Janez
Šmidovnik.