S-SECESIONIZAM-Diplomacija-Ratovi US 23. IX. WT MINI-DRŽAVE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES23. IX. 1999.Mini države"Isto kao što bi se XX. stoljeće moglo zvati stoljećem totalitarizma, a simbolizirala bi ga bodljikava žica, XXI.
stoljeće vjerojatno će biti poznato kao stoljeće mini država, a simbolizirat će ga masovna grobnica okružena promatračima oboružanim maskama s kisikom", piše Arnold Beichman, istraživač Zaklade Hoover."Jer Kosovo i Istočni Timor samo su prve bitke subnacionalnih secesionističkih pokreta koji će uključiti Sjedinjene Države i druge zapadne demokracije, koje sve to zabrinjava, u pojedinačne (ili zajedničke - s UN-om) okupacijske vježbe, međunarodno mirotvorstvo i programe pomoći, ako ne i pravi rat.Glavni tajnik UN-a Kofi Annan osigurao je uspon mini država svojom revolucionarnom tvrdnjom pred Glavnom skupštinom UN-a 20. rujna da državne granice više nisu nepovrjedive kad se radi o humanitarnim pitanjima. (...) Annanov izazov državnoj suverenosti mogao bi značiti svršetak međunarodnoga sustava kakvoga poznajemo već dva stoljeća.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
23. IX. 1999.
Mini države
"Isto kao što bi se XX. stoljeće moglo zvati stoljećem
totalitarizma, a simbolizirala bi ga bodljikava žica, XXI.
stoljeće vjerojatno će biti poznato kao stoljeće mini država, a
simbolizirat će ga masovna grobnica okružena promatračima
oboružanim maskama s kisikom", piše Arnold Beichman, istraživač
Zaklade Hoover.
"Jer Kosovo i Istočni Timor samo su prve bitke subnacionalnih
secesionističkih pokreta koji će uključiti Sjedinjene Države i
druge zapadne demokracije, koje sve to zabrinjava, u pojedinačne
(ili zajedničke - s UN-om) okupacijske vježbe, međunarodno
mirotvorstvo i programe pomoći, ako ne i pravi rat.
Glavni tajnik UN-a Kofi Annan osigurao je uspon mini država svojom
revolucionarnom tvrdnjom pred Glavnom skupštinom UN-a 20. rujna da
državne granice više nisu nepovrjedive kad se radi o humanitarnim
pitanjima. (...) Annanov izazov državnoj suverenosti mogao bi
značiti svršetak međunarodnoga sustava kakvoga poznajemo već dva
stoljeća.
Svugdje cvjetaju mini države, kao nikad prije. Godine 1945. imali
smo 51 potpisnicu Povelje UN-a. Danas UN ima gotovo 190 članova, i
to ne uključuje zemlje poput Tajvana, koje uopće nisu članice UN-a.
A rađa se sve više država, bez obzira na područje, gospodarstvo ili
broj stanovništva. Neke nastaju odcjepljenjem od postojećih
država.
U sljedećem stoljeću državni će suverenitet podnositi izazove,
više nego ikad prije, a bit će to rezultat uspona i širenja moćnih
subnacionalizma. To je drukčiji oblik domoljublja. Njegovi
sljedbenici u nekim će slučajevima biti spremni odbaciti
diplomatske pregovore u korist nasilja, terorizma, otmica,
ubojstava, ucjena. Ne samo da je subnacionalizam raširen -
pogledajmo raskol Čehoslovačke i odvajanje Eritreje od Etiopije -
već imamo i fenomen subnacionalizma poslije SSSR-a. Svjedoci smo
borbi između Gruzije i pobunjeničke Abhazije. Unutar same Ruske
Republike, imamo tražitelje suvereniteta, od Čečenije, Dagestana,
Tataristana i Vologde, a ako niste čuli za neka od tih imena, čut
ćete kad počnu kucati na vrata Vijeća sigurnosti i UN-a. A
prisjetite se propaloga secesionističkog rata Biafre protiv
Nigerije, koji je uzeo milijun života do 1970. ili
dvanaestgodišnjega rata u Šri Lanki između Tamila, svojedobnih
migranta iz Indije, i vladajućih Singalaca. Sama Indija ima
vlastitih secesionističkih problema. (...)
Indonezija je najnoviji primjer izazvanog suvereniteta. To bi
moglo značiti, nakon pola stoljeća postojanja, raspad otočkog
arhipelaga onakvoga kakvo poznajemo. Indonezija je prisvojila
Istočni Timor, čije je stanovištvo uglavnom rimokatoličko, kad je
Portugal odustao od te kolonije. Pučanstvo Timora od tada
proživljava pakao. (...)
Kakvu bi politiku trebale provoditi zapadne demokracije suočene s
tim pobunama? Zanemariti državni suverenitet iako su kolonijalne
vlade u izvlačenju iz Afrike stvorile umjetne države, poput
Nigerije, Konga i Indonezije, države sa subnacijama koje ne mogu
ili ne žele živjeti zajedno? Bi li Vijeće sigurnosti UN-a, u ime
humanitarizma, trebalo poduprijeti pobunjeničke narode budućih
mini država unatoč željama središnje vlade? Ima li svaki
subnacionalizam pravo na državu bez obzira na, primjerice,
gospodarsku održivost? Ima li Tibet? Bi li trebali razlikovati
između secesionističkih pokreta u demokratskim zemljama - Quebeca
u Kanadi, Baska u Španjolskoj ili Korzikanaca u Francuskoj - i
secesionističkih pokreta u nedemokratskim zemljama poput Kine,
Burme ili Sudana? (...)
Ako su se UN i NATO umiješali u kosovsku krizu zanemarujući
beogradsko pravo na suverenitet, a sada ulaze u Istočni Timor, jesu
li te operacije tad presedani za buduće međunarodne akcije? Gledali
smo rat Moskve protiv čečenskih pobunjenika, kao što sad gledamo
rat Moskve protiv dagestanskih pobunjenika. Imaju li UN-ova akcija
u Istočnom Timoru ili akcija NATO-a na Kosovu opravdanje koje krize
u tim područjima čini važnijim od krvoprolića u sjevernom Kavkazu,
dok blokovi moskovskih stanova gore u terorističkim plamenu? Je li
Osama bin Laden legitimni sudionik u preinaci ruskih granica?
I kakav god scenarij možemo stvoriti, evo jedne krize koja nije
scenarij - budućnost Tajvana. Čak i bez plebiscita, Tajvan je očito
zakonita nacija-država, bez obzira na kineske zahtjeve. Jesmo li
suočeni s krizom za koju ne postoji rješenje?
Na redu je ponovno određenje suverenosti, zakonitosti,
nacionalizma, secesionizma, građanskoga rata. Oni su se ponovno
određivali za razdoblja 'vjetrova promjena' u Africi, gdje je
kolonizirani kontinent postao kontinent neovisnih država, u većini
slučajeva mirnim putem, u nekima, poput Alžira ili Kenije,
ratoborno. Drugim riječima, nužni su novi koncepti međunarodnog
zakona, prije nego zavlada globalna anarhija.
Alan Bullock, britanski povjesničar, jednom je opisao nacionalizam
kao 'masovni osjećaj (koji) je najmoćnija politička sila u
povijesti modernog svijeta.' Danas to nije nacionalizam; to je
subnacionalizam."