US-BA-YU-SPORAZUMI-Strana pomoć-Diplomacija-Ratovi US 23. IX. CSM SARAJEVSKI SUM SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR23. IX. 1999.Stvarna pomoć za BalkanJeffrey Gedmin, znanstvenik Američkog zavoda za poduzetništvo u
Washingtonu i izvršni direktor Nove atlantske inicijative (mreže američkih i europskih zavoda, političara i izvršnih dužnosnika) i Craig Kennedy, njegov suradnik na čelu stručnog izaslanstva misije koja je u kolovozu posjetila Balkan, pišu o sarajevskom summitu na kojem su zapadni vođe najavili svoj posljednji plan za Balkan: "(...) Poslije kosovskog sukoba, raspoloženje u regiji oscilira između svježe nade i ciničnih šala o tome kako će se velika retorika raspršiti u prazna obećanja i novi metež u jugoistočnoj Europi.Postoji li jasno rješenje za problem nestabilnosti Balkana? Očito ga nema. Stabilizacijski sporazum otkriven ovoga ljeta, sa svojim obećanjem pomoći, trgovine i ulaganja, ozbljna je i plemenita gesta, sasvim sigurno. Radne skupine bave se koordinacijom tog pokušaja. No on će, kao svi drugi pokušaji, sasvim sigurno promašiti cilj ako zapadni vođe ne budu pažljivije slušali što sami ljudi iz regije imaju reći o svojim problemima i svojoj budućnosti.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
23. IX. 1999.
Stvarna pomoć za Balkan
Jeffrey Gedmin, znanstvenik Američkog zavoda za poduzetništvo u
Washingtonu i izvršni direktor Nove atlantske inicijative (mreže
američkih i europskih zavoda, političara i izvršnih dužnosnika) i
Craig Kennedy, njegov suradnik na čelu stručnog izaslanstva misije
koja je u kolovozu posjetila Balkan, pišu o sarajevskom summitu na
kojem su zapadni vođe najavili svoj posljednji plan za Balkan:
"(...) Poslije kosovskog sukoba, raspoloženje u regiji oscilira
između svježe nade i ciničnih šala o tome kako će se velika retorika
raspršiti u prazna obećanja i novi metež u jugoistočnoj Europi.
Postoji li jasno rješenje za problem nestabilnosti Balkana? Očito
ga nema. Stabilizacijski sporazum otkriven ovoga ljeta, sa svojim
obećanjem pomoći, trgovine i ulaganja, ozbljna je i plemenita
gesta, sasvim sigurno. Radne skupine bave se koordinacijom tog
pokušaja. No on će, kao svi drugi pokušaji, sasvim sigurno
promašiti cilj ako zapadni vođe ne budu pažljivije slušali što sami
ljudi iz regije imaju reći o svojim problemima i svojoj
budućnosti.
Prva stvar koju se može čuti jest da se ništa ne može postići
jeftino. A pri vrhu liste su uklanjanje diktatora Slobodana
Miloševića i demokratizacija Srbije. Regija traži načine da
pomogne slaboj i rascjepkanoj srpskoj oporbi.
Čak i u predsjedničkom dvorcu, u udaljenom Pragu, češki je vođa
Vaclav Havel zadužio jednog pomoćnika da organizira projekt s
ciljem njegovanja veza i pružanja potpore srpskim demokratima,
koliko god oni bili malobrojni. No svatko također zna da ništa nije
moguće postići bez jasnog, odlučnog vodstva Sjedinjenih Država.
U Bosni će segmenti srpskog stanovništva stalno praviti probleme,
tako dugo dok se iz Beograda širi pogubni nacionalizam. Prođete li
automobilom teritorijem republike srpske, vidjet ćete da s balkona
vise zastave Miloševićeva poretka, usprkos srpskom porazu na
Kosovu, i shvatit ćete otprilike u čemu je problem.
Bugarski pak predsjednik Petr Stojanov smatra da srpska diktatura
ometa rast njegove zemlje i njezin razvoj u nešto više od
'demokracije siromaštva', kao što on to kaže. (...)
Crnogorci su vjerojatno posebno zbunjeni. Sjedinjene Države
prozapadnoj vladi Mile Đukanovića, koja teži neovisnosti, pričaju
da se suprotstavljaju promjeni granica, istodobno očekujući od
Crne Gore da prihvati istu diktaturu kojoj su Slovenija, Bosna,
Hrvatska i Kosovo nastojale pobjeći.
Od Sofije do Skopja, nitko ne želi još veću rascjepkanost. Nove
granice znače nove sukobe, a da ne spominjemo mikrodržave koje će
imati malo izgleda da postanu gospodarski održive. No kad Beograd
napokon bude imao demokratsku vlast, bit će mnogo lakše razriješiti
pitanje budućnosti Crne Gore, i Kosova, kad smo kod toga, pa čak i
Vojvodine, jugoslavenske pokrajine naseljene etničkim Mađarima.
Hoće li Washington konačno prihvatiti činjenicu da svrgavanje
Slobe nije samo poželjno, nego da ostaje glavni preduvjet
stabilnosti i prosperiteta u Balkanu?
Očekuje se da će Senat tražiti da Clinton potpiše zakon o
demokratizaciji Srbije, koji obećaje 100 milijuna dolara za
pojačanje radijskog emitiranja u Srbiji i njoj sličnima. Ako su
Sjedinjene Države same već potrošile više od 20 milijarda dolara u
kontroli štete tijekom ovog desetljeća, čak i taj dobrodošao korak
činit će se pretjerano skromnim u napadanju korijena balkanskog
problema.
Čak i ako Slobo ode, regionalne vođe shvaćaju da i same imaju posla.
Svi govore o regionalnim rješenjima. No kad je embargo protiv
Srbije natjerao Bugarsku da se posluži Rumunjskom za trgovinski
promet, primjerice, Bukurešt je odgovorio utrostručenjem
pristojba, zavlačenjem s izgradnjom novoga mosta nad Dunavom
(postoji samo jedan) i dopuštanjem da se korumpirani granični
službenici bogate na mitu.
U međuvremenu, u Bugarskoj, usprkos napretku u gospodarskoj
reformi, stranci još ne mogu biti vlasnici zemlje, prekomjerna
regulacija i dalje otežava poslovanje u toj zemlji, a korupcija,
kao i u Rumunjskoj, ostaje sveprisutna.
U Bosni su etnička pripadnost i baština rata važna pitanja. No
Bosna, poput svojih susjeda, još vodi bitku s gospodarskim
prijelazom. A u političkom krajobrazu, kaže Jacques Klein, i dalje
prevladavaju ljudi s 'komunističkim čipovima u mozgu'. Nije čudo da
70% bosanskog gospodarstva, tri i pol godine nakon Daytona, ovisi o
inozemnoj pomoći i poslovnom okolišu u kojemu oštri porezi,
regulacija i korupcija toliko prevladavaju, da je čak i McDonald
odustao od otvaranja podružnice.
Sporazum o stabilnosti Balkana je važan. No stvarni sporazum mora
uključivati pokušaj da Sjedinjene Države, njezine saveznice i sama
regija iziđu na kraj s najtežim i najskupljim problemima. Samo će
tada biti stvarnih izgleda da se preokrene bijeda prošlosti."