DE-IZBORI RDW 15. IX TISAK NJEMAČKI RADIO - RDW15. IX. 1999.Pregled tiskaI današnji njemački tisak bavi se izborima prošle nedjelje, ali ponajviše analizira što će oni značiti za njemačke socijaldemokrate. Hofski 'Frankenpost' piše da
je opće poznato da je ponašanje pri izborima povezano s psihologijom. A nedostatak od kojega danas pati SPD je ponajprije opća mrzovolja prema toj stranci. Mrzovolja nije usmjerena na stvarne postupke, nego prije svega kako se ti postupci opravdavaju s vrha vladajuće stranke. Program štednje ministra financija Eichela bez ikakve je sumnje prava, velika nacionalna tema, koja ima potporu velikog broja ljudi. Ona je upravo kao stvorena za agresivnu izbornu borbu, a ne jer demokrati nemaju ništa za svoju obranu. No vlada očito jednostavno nije dorasla ovoj temi. Ne ljuti birače ono što je planirano, nego nesposobnost SPD da to provede na politički razuman način. Ljutnja nije razumna, ali je svakako razumljiva. A rijetko je u nekom izbornom rezultatu to bilo jasnije nego ove nedjelje, smatra 'Frankenpost'. 'Die Welt' drži da savezni kancelar treba održati velik govor i treba još jednom pokušati uvjeriti javnost u svoj program štednje.
NJEMAČKI RADIO - RDW
15. IX. 1999.
Pregled tiska
I današnji njemački tisak bavi se izborima prošle nedjelje, ali
ponajviše analizira što će oni značiti za njemačke
socijaldemokrate.
Hofski 'Frankenpost' piše da je opće poznato da je ponašanje pri
izborima povezano s psihologijom. A nedostatak od kojega danas pati
SPD je ponajprije opća mrzovolja prema toj stranci. Mrzovolja nije
usmjerena na stvarne postupke, nego prije svega kako se ti postupci
opravdavaju s vrha vladajuće stranke. Program štednje ministra
financija Eichela bez ikakve je sumnje prava, velika nacionalna
tema, koja ima potporu velikog broja ljudi. Ona je upravo kao
stvorena za agresivnu izbornu borbu, a ne jer demokrati nemaju
ništa za svoju obranu. No vlada očito jednostavno nije dorasla ovoj
temi. Ne ljuti birače ono što je planirano, nego nesposobnost SPD da
to provede na politički razuman način. Ljutnja nije razumna, ali je
svakako razumljiva. A rijetko je u nekom izbornom rezultatu to bilo
jasnije nego ove nedjelje, smatra 'Frankenpost'.
'Die Welt' drži da savezni kancelar treba održati velik govor i
treba još jednom pokušati uvjeriti javnost u svoj program štednje.
I mora iskoristiti parlamentarnu raspravu o proračunu da bi se
udaljio od bijednog utiska kojega je ostavio kao izborni gubitnik.
To neće biti govor o 'krvi, znoju i suzama'. Takva pjesma pripada
prošlosti. Ali to mora biti iskren govor. Govor u kojem Schroeder
mora otvoreno reći je li mu stalo do budućnosti zemlje ili samo želi
pomaknuti kolica svoje stranke. O tome će ovisiti hoće li to biti
velik govor, govor koji bi potakao i oporbu na izlazak iz svojih
rovova u koje se zavukla i da jasno kaže što želi. Ili će to opet biti
jedan od njegovih vatrenih zvučnih nastupa koje ne želi gledati
niti njegova stranka, piše 'Die Welt'.
Otkaz kojeg je dobio Johannes Ludewig, direktor njemačkih
željeznica - nekoć su bile sinonim točnosti i pouzdanosti, a
danas?
'Badische Neueste Nachrichten' iz Karlsruhea piše o dugom popisu
nedostataka - nesreće, zakašnjenja, kaos s cijenama, loša usluga,
dotrajali materijal, a svaka je stavka opravdana. Ali trpati sve te
nedostatke Ludewigu ne bi bilo pošteno. Njihovi okviri došli su iz
politike. Jer je još vlada Helmuta Kohla preko volje napola
privatizirala to državno poduzeće, rascijepala ga u bezbroj manjih
poduzeća i ponajprije masovno smanjila broj radnih mjesta, tvrdi
'Badische Neueste Nachrichten'.
'Berliner Kurier' piše da su se željeznice reklamirale kao
'poduzeće budućnosti', ali za Ludewiga je ono prošlost. On je došao
na posljednju stanicu svoje karijere na željeznici. No on se zbog
toga ne treba brinuti. Slijepi kolosjek na koji su ga izgurali ima
tračnice od suhog zlata. A oproštaj su mu zasladili s dva milijuna
maraka otpremnine. Njegov otkaz došao je prekasno, no to baš
pristaje ovom vladaru svih vlakova koji tako često nisu stizali na
vrijeme. Već mjesecima stoje željeznice na udaru kritike zbog
nesreća, kašnjenja i premalo dobiti. (...) No sada su skretnice
postavljene u smjeru novog početka. Njegovu nasljedniku neće biti
lako ponovo postaviti željeznice na noge. Izučeni konstruktor
aviona, Mehrdorn, morat će još naučiti preletjeti na tračnice, ako
ne želi doživjeti slijetanje na trbuh kakvo je doživio njegov
prethodnik. Doista nitko ne bi trebao žaliti što nije u njegovoj
koži, piše 'Berliner Kurier'.
Muenchenski 'Sueddeutsche Zeitung' bavi se sajmom automobila u
Frankfurtu i drži da automobilska industrija doista oslikava
čitavo društvo. Na ovom sajmu automobila ona se ponaša gotovo
besramno, baš kao da svima ide kao nikada prije. Točno je zapravo da
dobro ide samo onim proizvođačima koji imaju bogate mušterije. Niti
jedno poduzeće nema toliko uspjeha kao 'Porsche'. Ideje kojima bi
se nadolazeća kriza mogla izbjeći ili ublažiti, to se u Frankfurtu
ne može vidjeti. Nedostaju bilo kakvi prometni koncepti za
spašavanje metropola koje se već sada guše u automobilskom prometu.
Rješenja za ekološki pogon izgurana su na rub sajma. Ali baš na taj
način nedostaju poticaji koji bi osposobili ovu granu gospodarstva
za budućnost, smatra 'Sueddeutsche Zeitung'.
(RDW)