FR-US-vjernici-Sekte/kultovi-Ljudska prava-Organizacije/savezi FR-MONDE11.9.VJERSKE SLOBODE U FRANC. FRANCUSKALE MONDE11. IX. 1999.Borba protiv sljedba i obrana sloboda"Borba protiv sljedba opasno je područje za demokratske države. U
Francusku se upire prstom, napose iz Sjedinjenih Država, zbog prevelike strogosti, ali zahvaljujući jakoj laičkoj tradiciji, udrugama za zaštitu žrtava i opreznim glasilima, ona je još na pravcu obrane sloboda (obred, udruživanje, okupljanje) i boji se svakog napada na javni red, na prava manjina, na porezne i socijalne zakone.Desne i lijeve vlade opetuju da poseban zakon protiv sljedba nema smisla. Zbog jednostavnoga razloga: postoje policijske i pravosudne mogućnosti. Samo ih treba dosljedno primjenjivati. No, zbog spontanih i izazvanih neuspjeha pravosudnog sustava, kako u Parizu, tako i u Marseilleu, opet se čuju glasovi koji traže da se ide dalje. Da se čak zabrani scijentološka crkva, uz opasnost da se pruže dokazi onima koji ih uspoređuju sa Židovima i slobodnim zidarima u doba nacističke strahovlade.Dosta toga prijeti da ugrozi sadašnju ravnotežu između lova na sljedbe i zaštitu sloboda. Jer sekte udvostručuju svoju
FRANCUSKA
LE MONDE
11. IX. 1999.
Borba protiv sljedba i obrana sloboda
"Borba protiv sljedba opasno je područje za demokratske države. U
Francusku se upire prstom, napose iz Sjedinjenih Država, zbog
prevelike strogosti, ali zahvaljujući jakoj laičkoj tradiciji,
udrugama za zaštitu žrtava i opreznim glasilima, ona je još na
pravcu obrane sloboda (obred, udruživanje, okupljanje) i boji se
svakog napada na javni red, na prava manjina, na porezne i socijalne
zakone.
Desne i lijeve vlade opetuju da poseban zakon protiv sljedba nema
smisla. Zbog jednostavnoga razloga: postoje policijske i
pravosudne mogućnosti. Samo ih treba dosljedno primjenjivati. No,
zbog spontanih i izazvanih neuspjeha pravosudnog sustava, kako u
Parizu, tako i u Marseilleu, opet se čuju glasovi koji traže da se
ide dalje. Da se čak zabrani scijentološka crkva, uz opasnost da se
pruže dokazi onima koji ih uspoređuju sa Židovima i slobodnim
zidarima u doba nacističke strahovlade.
Dosta toga prijeti da ugrozi sadašnju ravnotežu između lova na
sljedbe i zaštitu sloboda. Jer sekte udvostručuju svoju
agresivnost. One su sve bolje opremljene za svladavanje pravnih i
financijskih zapreka. Zaslon 'vjerskoga' skriva sofisticirane
manipulacije i fine prijevare. U 'nalazištu' (Alain Vivien) novih
terapija i ustanova za izobrazbu, one se šire sakrivene iza nedužne
vanjštine. (...)
Odvjetnici, sveučilišni profesori i povjesničari zvone na uzbunu
protiv stigmatizacije sljedba. Odmah okrivljeni da ih podupiru,
oni svaljuju krivnju na izmišljene statistike, na pretjerivanja u
glasilima, upozoravaju na podatke koji dolaze samo od žrtava. U
nedostatku bilo kakve pravne definicije 'sljedbe' i neprijepornih
mjerila 'opasnosti', postoji opasnost od samovolje. Kako,
primjerice, odrediti kazneno djelo 'mentalne manipulacije', što
neki zahtijevaju?
Ova se rasprava zaoštrila u Francuskoj, jedinoj zemlji (uz Belgiju)
koja je objavila popis sa 173 'sljedbe' u Gest-Guyardovu izvješću
iz 1996. Taj popis koji je sačinjen na temlju tužba skupina i
policijskih istraga, bez znanstvene i pravne valjanosti, obuhvaća
sljedbe koje su imale teškoća s pravosuđem (kao Red Sunčeva hrama,
scijentologija i mandarom) i potpuno bezazlene terapeutske i
ezoterijske skupine kao Ružičasti križ i antropozofija.
Nastojanjem da se manjinske skupine zaštite od pretjeranih napada,
izlažemo se opasnosti da sve opravdamo. No, 'racionalistička' i
'katolička' Francuska suočavaju se s istim porastom iracionalnog,
istim procvatom 'divljih' medicinskih i vjerskih postupaka.
Politika pojačane represije neće nikada moći zanemariti potrebu
odgojnog rada kako bi se ponajprije zaštitila mladež od mutnih
prijedloga kojima obiluje 'tržište osjećaja'", piše Henri Tincq.