ZAGREB, 10. rujna (Hina) - Zalazak Sunca i pojava prve zvijezde na nebu za Židove će večeras označiti i početak velikoga blagdana - Roš ha-šane, židovske Nove godine, 5760. po židovskome kalendaru. Za Židove, nova godina kalendarski
počinje u jesen - prvoga dana mjeseca tišrija, čiji pak početak "pada" u mjesec rujan ili listopad po julijanskome kalendaru. Dvodnevno blagdansko razdoblje, koje će završiti uvečer 2. tišrija, odnosno 12. rujna, Židovi će većinom posvetiti molitvama i pjevanju psalama u slavu Boga - Kralja i njegova gospodstva nad svijetom.
ZAGREB, 10. rujna (Hina) - Zalazak Sunca i pojava prve zvijezde na
nebu za Židove će večeras označiti i početak velikoga blagdana - Roš
ha-šane, židovske Nove godine, 5760. po židovskome kalendaru. Za
Židove, nova godina kalendarski počinje u jesen - prvoga dana
mjeseca tišrija, čiji pak početak "pada" u mjesec rujan ili
listopad po julijanskome kalendaru. Dvodnevno blagdansko
razdoblje, koje će završiti uvečer 2. tišrija, odnosno 12. rujna,
Židovi će većinom posvetiti molitvama i pjevanju psalama u slavu
Boga - Kralja i njegova gospodstva nad svijetom.#L#
Roš ha-šana je za Židove obljetnica dovršetka Božje kreacije
svijeta, okrunjene stvaranjem čovjeka. Istodobno, to nije samo
obljetnica stvaranja, već i sjećanje na "početak" Božjega
kraljevstva nad ljudskim rodom i ponovna potvrda svjesne odluke
prvoga čovjeka - Adama o prihvaćanju Božjega gospodstva nad
ljudima.
Nakon čitanja Svete Tore - Knjige života, tijekom bogoslužja
oglašava se šofar (probušeni ovnujski rog) nizom prodornih tonova.
Time se tradicionalno i na dramatski način objavljuje prisutnost
Kralja i poziva na buđenje i svjesnost o značenju blagdana.
Zašto je to i poziv na buđenje? Roš ha-šana, naime, naziva se još i
Dan suda, pa je "Sudnji dan" druga "glavna tema" prisutna u
molitvama Židova na Roš ha-šanu. Zato Židovi u čuvstvenome vrhuncu
bogoslužja dozivaju prispodobu Boga koji sudi cijelomu
čovječanstvu, otvarajući knjigu sa spisima iz protekle godine i
svakome izriče presudu. Jer, kako je zapisano "Odlučeno je na
blagdan Roš ha-šane, i potvrđeno na Jom kipur, tko će živjeti, tko
umrijeti, tko patiti, a kome će se narediti da luta".
Nova godina za Židove je i početak desetodnevnoga ispitivanja
života tijekom protekle godine koje će završiti blagdanom Jom kipur
- Danom pomirenja.
Mjesec elul, zadnji mjesec židovskoga kalendara, za Židove je bio i
mjesec priprema za razdoblje velikih blagdana koje počinje Roš ha-
šanom. Dugo i svečano bogoslužje u prva dva dana Nove godine,
Židovima će donijeti poruku o ozbiljnosti života u Božjemu svijetu,
zbog čega čovjek treba dobro promisliti o svojim ciljevima, ako
želi ispravno živjeti novu godinu koju mu je Bog dao. Zato blagdan
Roš ha-šana podsjeća da je pravi cilj života težnja dobroti.
U skladu s tradicijom toga velikog blagdana, Židovi će se večeras, i
tijekom dvodnevnoga prazničkog razdoblja, pozdravljati riječima -
Le šana tova tikatevu - "Da te se zapiše u (Božju knjigu) radi jedne
dobre godine".
(Hina) ip gk