ZAGREB/WASHINGTON, 8. rujna (Hina) - U Sjedinjenim Državama svaki peti prodani automobil je takozvani Sports Utility Vehicle ili SUV. Riječ je, zapravo, o luksuzno opremljenim terenskim vozilima s pogonom na četiri kotača, prenosi
VOA.
ZAGREB/WASHINGTON, 8. rujna (Hina) - U Sjedinjenim Državama svaki
peti prodani automobil je takozvani Sports Utility Vehicle ili SUV.
Riječ je, zapravo, o luksuzno opremljenim terenskim vozilima s
pogonom na četiri kotača, prenosi VOA. #L#
Godine 1998. u Americi je prodano oko tri milijuna takvih vozila.
Kupuju ih uglavnom mladi i visoko školovani ljudi. No, borci za
zaštitu okoliša tvrde da ta vozila - pravi gutači goriva - zagađuju
okoliš više nego drugi automobili pa se protive njihovoj prodaji.
Tako Dan Becker, voditelj programa koji se bavi problemom globalnog
zagrijavanja Zemlje, upozorava da za ta vozila, jer nisu svrstana u
skupinu osobnih automobila, nije strogo zakonski ograničena
dopuštena količina štetnih plinova koje ispuštaju u atmosferu.
Kad su 1975. prvi put pisani zakoni koji reguliraju emisiju
automobilskih plinova, objašnjava, takvih vozila nije bilo.
Becker kao primjer izdvaja "Ford Excursion" - automobil dugačak
gotovo šest metara i predviđen za devet osoba - koji će se na tržištu
pojaviti ove jeseni, napominjući da će tijekom svojega životnog
vijeka to vozilo izbaciti 134 tone štetnih plinova.
Inače, Ford prodaje najviše SUV-vozila na američkome tržištu.
Prošle je godine prodao 750 tisuća takvih vozila, što je tri puta
više nego prije sedam godina.
J.C. Collins, koji je zadužen za reklamiranje SUV-a u tvrtki, kaže
da kritike udruga za zaštitu okoliša nisu na mjestu jer Fordov model
"Excursion" ispušta 43 posto manje štetnih plinova nego što je
dopušteno zakonom. "Osim toga, 85 posto tog vozila može se
reciklirati, a 20 posto ugrađenoga materijala već je reciklirano.
Smatramo da smo napravili dobar posao izbacivši na tržište proizvod
koji je vrlo malo šteti okolišu."
Međutim, Becker inzistira na novim propisima koji će regulirati
ispuštanje štetnih plinova iz SUV-a. Zakon obvezuje američko
Ministarstvo prometa da odredi koliko određena vrsta luksuznih
terenskih vozila mora prijeći kilometara po litri potrošenoga
goriva.
Kada u rujnu Kongres bude razmatrao proračun Ministarstva prometa,
očekuje se da će spomenuto pitanje pobuditi veliku raspravu. Naime,
udruge za zaštitu okoliša žele da se SUV-vozila ponovno
klasificiraju te da se uvrste u skupinu osobnih automobila, a u oba
doma Kongresa ima članova koji se tome snažno protive.
(Hina) dgk dgk