SL-HR-granice SL DELO 4.9. HRV-SLOV.GRANICA SLOVENIJADELO4. IX. 1999.Na "granici" između Slovenije i Hrvatske "prekipjelo" je mlijekoU pismu čitatelja o "teškoćama i pritiscima u pograničnim krajevima koji su još predmet pregovora
između Slovenije i Hrvatske, a kojima su izloženi uz piranskog općinskog savjetnika Joška Jorasa brojni slovenski državljani", piše Draga Ahačić iz Ljubljane. Točnije, osvrće se na objašnjenje državnog tajnika slovenskoga ministarstva vanjskih poslova Franka Jurija koji je rekao da je rješenje takvih problema sadržano u sporazumu o pograničnom prometu i suradnji, no da ga je ratificirao samo hrvatski sabor. "Ključ za sprječavanje incidenata dakle postoji i sada je u rukama onih koji su dosad sprječavali ratifikaciju sporazuma u slovenskom državnom zboru", navodi čitateljica F. Jurija i nastavlja:"Tajnik prema tome misli da su za nastavljanje šikaniranja Slovenaca od hrvatskih pograničnih organa krivi samo zastupnici slovenskoga državnog zbora koji su spriječili ratifikaciju. I ništa ne kaže o tome zašto sporazum nije bio potvrđen, pa se čini kao da je riječ o neumjesnoj tvrdoglavosti većine zastupnika koji odugovlače neko nužno potrebno rješenje budući da Juri, kao
SLOVENIJA
DELO
4. IX. 1999.
Na "granici" između Slovenije i Hrvatske "prekipjelo" je mlijeko
U pismu čitatelja o "teškoćama i pritiscima u pograničnim krajevima
koji su još predmet pregovora između Slovenije i Hrvatske, a kojima
su izloženi uz piranskog općinskog savjetnika Joška Jorasa brojni
slovenski državljani", piše Draga Ahačić iz Ljubljane. Točnije,
osvrće se na objašnjenje državnog tajnika slovenskoga ministarstva
vanjskih poslova Franka Jurija koji je rekao da je rješenje takvih
problema sadržano u sporazumu o pograničnom prometu i suradnji, no
da ga je ratificirao samo hrvatski sabor. "Ključ za sprječavanje
incidenata dakle postoji i sada je u rukama onih koji su dosad
sprječavali ratifikaciju sporazuma u slovenskom državnom zboru",
navodi čitateljica F. Jurija i nastavlja:
"Tajnik prema tome misli da su za nastavljanje šikaniranja
Slovenaca od hrvatskih pograničnih organa krivi samo zastupnici
slovenskoga državnog zbora koji su spriječili ratifikaciju. I
ništa ne kaže o tome zašto sporazum nije bio potvrđen, pa se čini kao
da je riječ o neumjesnoj tvrdoglavosti većine zastupnika koji
odugovlače neko nužno potrebno rješenje budući da Juri, kao
takoreći dvostruki državljanin, vjerojatno naklonjeniji
"nepodijeljenoj" Istri, ne razumije razloge zbog kojih su
zastupnici odbacili sporazum koji bi trebao biti uvjerljiv dokaz
hrvatske suradnje, i to čak unatoč tome da su zbog 'nejasnoća na
terenu koji je još predmet pregovora' u najvećoj mjeri kako se čini,
pogođeni slovenski državljani što je, uzgred rečeno, stvarni dokaz
dugotrajnoga postupnog hrvatskoga prisvajanja etničkih
slovenskih teritorija u Prekmurju, Beloj krajini, Čabranki u
Bujama, u dolini Dragonje i u Savudriji.
Juri prešućuje bojazan većine državnoga zbora da bi nakon sporazuma
uvedenog na 'spornim' dijelovima slovenskog teritorija te dijelove
Hrvatska prije ili kasnije prisvojila, onako kao što pokušava s tim
što je zbog nebrige piranske općine i neobaviještenosti
stanovništva u pojasu južno od Dragonje, u zaselcima unutar
sečoveljske katastarske granice, samovoljno uvela hrvatsku
'jurisdikciju'. Već s obzirom na to, a ponajprije zbog brojnih
sličnih dosadašnjih pograničnih iskustava s proždrljivom
susjedom, bojazan zastupnika više je nego osnovana.
Tajnik Jurij također ne kaže što je s prijedlogom koji je iznesen
nakon odbijene ratifikacije, naime da se sporazumu doda klauzula da
njegove odredbe ne mogu imati nikakva utjecaja na konačno
razgraničenje s čime bi otpale sve primisli, a neizdržljive prilike
stanovnika uz granicu bile bi uklonjene. Samo time što je taj
prijedlog zanemario, mogao je Juri krivnju za produljenje
pograničnih teškoća i incidenata pripisati samo slovenskoj
strani.
Ništa čudno dakle što se pitamo čiji interes zapravo zastupa Franko
Juri kao tajnik slovenskog ministarstva vanjskih poslova i zar
slovenska vanjska politika uistinu ne može postići osnovne
suglasnosti u diplomatskom komuniciranju tako da ne održava dobre
susjedske odnose neumjesnim (samo)optuživanjem i na vlastitu
štetu".