ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Pripadnici međunarodnih mirovnih snaga u BiH (SFOR) na hrvatskim su cestama od početka 1997. do kraja srpnja ove godine sudjelovali u 320 prometnih nesreća od kojih su čak 80 posto, odnosno 252 nesreće, sami
prouzročili. U tim je nesrećama poginulo 15 osoba, 38 ih je teško, a 34 lakše ozlijeđeno, doznaje se od načelnika Ureda za odnose s javnošću hrvatske policije Slavka Rake.
ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Pripadnici međunarodnih mirovnih snaga u
BiH (SFOR) na hrvatskim su cestama od početka 1997. do kraja srpnja
ove godine sudjelovali u 320 prometnih nesreća od kojih su čak 80
posto, odnosno 252 nesreće, sami prouzročili. U tim je nesrećama
poginulo 15 osoba, 38 ih je teško, a 34 lakše ozlijeđeno, doznaje se
od načelnika Ureda za odnose s javnošću hrvatske policije Slavka
Rake.#L#
Pripadnici SFOR-a podliježu zakonodavstvu svoje zemlje, i protiv
njih se u Hrvatskoj ne podnose kaznene prijave niti naplaćaju
prekršajne kazne jer imaju imunitet po Konvenciji UN-a iz 1946.
Ali, bez obzira na to, i pripadnici SFOR-a dužni su poštovati
hrvatske zakone i prometne propise kada su u našoj državi, ističe
Rako.
Gasnogovornik SFOR-a u Sarajevu bojnik Gordon Welsh izjavio je da
poduzimanje disciplinskih mjera protiv pripadnika koji je
uzrokovao prometnu nesreću, nije u ovlasti SFOR-a. "Ako to smatraju
potrebnim, disciplinske mjere protiv svog pripadnika mogu poduzeti
nacionalni kontingenti", kaže Welsh.
Nije želio komentirati nedavnu prometnu nesreću, koju su skrivili
pripadnici mirovnih snaga u Makedoniji vozeći se u zabranjenom
smjeru - a u kojoj je poginuo makedonski ministar i članovi njegove
obitelji - jer, kako je rekao, "za to nije ovlašten".
U Hrvatskoj su 1997. pripadnici SFOR-a prouzročili 116 nesreća, u
prošloj godini 94, a do kraja srpnja ove godine 42 prometne nesreće.
Ove su godine do kraja srpnja prijavljene 53 nesreće u kojima su
sudjelovali SFOR-ovci. U četirima nesrećama bilo je poginulih, u 39
materijalne štete, a u 10 su putnici ozlijeđeni.
Najviše nesreća u kojima su sudjelovali pripadnici SFOR-a bilo je
na području splitsko-dalmatinske Policijske uprave, a najviše
nesreća događalo se ljeti.
Odnosi između Hrvatske i SFOR-a regulirani su sporazumom iz godine
1995. Njime je utvrđeno da u slučaju prometne nesreće u kojoj
sudjeluju pripadnici SFOR-a, očevid obavlja istražni sudac. Kod
težih nesreća dužan je izvijestiti ovlašteno tijelo SFOR-a, čiji
predstavnik može biti na očevidu i postavljati pitanja i primjedbe,
te činiti zabilješke, kaže Rako.
Hrvatski građanin koji je sudjelovao u prometnoj nesreći za koju su
krivi pripadnici SFOR-a, dužan je nakon MUP-ova očevida podnijeti
zahtjev za odštetu osobno ili posredovanjem odvjetnika, SFOR-ovu
Uredu za odštetu, u Selskoj ulici u Zagrebu.
Bojnik Gordon Welsh ističe da je SFOR-ov Ured za vezu u Zagrebu od
kraja 1995. do danas primio 316 zahtjeva za odštetu. Od toga je 228
zahtjeva proslijeđeno na rješavanje u nacionalne kontingente SFOR-
a. Zagrebački Ured SFOR-a isplatio je 47 odštetnih zahtjeva, a 36 ih
je odbio.
Bojnik Welsh ističe da prometnim nesrećama pristupaju ozbiljno i da
poduzimaju sve kako bi se one svele na najmanju moguću mjeru.
Savjetnica u Vladinu uredu za suradnju s OESS-om, Marina Rožić,
ističe da nema standardne tiskanice za podnošenje odštetnog
zahtjeva, te da većina nacionalnih komponenti SFOR-a nudi svoje
tiskanice. Nakon što SFOR primi zahtjev, on se najprije razmatra u
nacionalnoj komponenti SFOR-a čiji je državljanin sudjelovao u
nesreći. Ako se ne nagode, zahtjev se prosljeđuje na odluku Stalnom
povjerenstvu za žalbe, u kojemu su dva člana hrvatskoga Državnog
pravobraniteljstva, stalni pravni savjetnik u SFOR-u i predstavnik
nacionalne komponente čiji je pripadnik sudjelovao u nesreći.
Nakon presude, postoji mogućnost žalbe, koja se podnosi
Arbitražnom sudu, u čijem su sastavu predstavnik hrvatskoga
Državnoga pravobraniteljstva, predstavnik nacionalne komponente
i glavnog SFOR-ova predsjedatelja Tonya McCourta.
Presuda koju donese Arbitražni sud je konačna i na nju se ne može
žaliti.
(Hina) nz sp