FR-IN-CN-KP-kriza-Oružani sukobi-Energetika-Obrana-Vojna industrija FRANCUSKA-LE MONDE OD 2.9.99.AZIJA FRANCUSKALE MONDE2. IX. 1999.Azijska sigurnost i svjetski mir"Za razliku od onoga što je bilo u XIX. i XX. stoljeću, europska
sigurnost više nije svjetska stvar, dok se sigurnost Azije sada tiče čitavoga svijeta. Ne zato što u Aziji živi polovica čovječanstva, nego zato što ona okuplja velike svjetske čimbenike i obuhvaća više kriznih područja koja bi mogla biti jako pogibeljna i u koja bi oni mogli biti upleteni.Već nekoliko godina Azija nas neprestano iznenađuje: financijska kriza, indijski pokusi, pad predsjednika Suharta, sjevernokorejska balistička dostignuća... U tom području mogu se pojaviti još neugodnija iznenađenja ako nikakva strateška zamisao ne bude pratila trgovinsku politiku zapadnih zemalja i naglašen tehnološki odnos prema problemima sigurnosti.Azija je danas vjerojatno, zajedno s Bliskim istokom, najopasnije područje na planetu. Ona obuhvaća područja stalnih kriza na zapadu (Indija-Pakistan), na jugu (Južnokinesko more), a napose na istoku (Koreja-Tajvan). Nijednoj od njih ne nazire se kraj u skoro vrijeme.
FRANCUSKA
LE MONDE
2. IX. 1999.
Azijska sigurnost i svjetski mir
"Za razliku od onoga što je bilo u XIX. i XX. stoljeću, europska
sigurnost više nije svjetska stvar, dok se sigurnost Azije sada
tiče čitavoga svijeta. Ne zato što u Aziji živi polovica
čovječanstva, nego zato što ona okuplja velike svjetske čimbenike i
obuhvaća više kriznih područja koja bi mogla biti jako pogibeljna i
u koja bi oni mogli biti upleteni.
Već nekoliko godina Azija nas neprestano iznenađuje: financijska
kriza, indijski pokusi, pad predsjednika Suharta,
sjevernokorejska balistička dostignuća... U tom području mogu se
pojaviti još neugodnija iznenađenja ako nikakva strateška zamisao
ne bude pratila trgovinsku politiku zapadnih zemalja i naglašen
tehnološki odnos prema problemima sigurnosti.
Azija je danas vjerojatno, zajedno s Bliskim istokom, najopasnije
područje na planetu. Ona obuhvaća područja stalnih kriza na zapadu
(Indija-Pakistan), na jugu (Južnokinesko more), a napose na istoku
(Koreja-Tajvan). Nijednoj od njih ne nazire se kraj u skoro
vrijeme.
Na zapadu, što su jedinstvene prilike u cijelome svijetu, tri
susjedne zemlje s nuklearnim oružjem i razvijenim raketnim
sustavima - Indija, Kina i Pakistan - imaju međusobne teritorijalne
sporove. Nuklearno naoružanje može pridonijeti zamrzavanju
postojećeg stanja. Europa u tome ima veliko iskustvo. Prednosti
nuklearnoga naoružanja manje su očite u Južnoj Aziji, osim što bi
mogla učvrstiti dvije crte razdvajanja na sjeveru Indije.
Očito je tu pouku izvukao Washington: tijekom nedavne krize u
Kargilu, pakistanski je premijer zamoljen da poštuje privremenu
graničnu crtu. No to je traženje odmah izazvalo prosvjede u
Pakistanu, a mogućnosti vlade da nadzire ubacivanje na indijsko
područje sumnjive su. Mirenje Pakistana sa sadašnjim granicama,
iako bi bilo razborito, sučelilo bi zemlju s teškim pitanjem
identiteta. Kao što je vrlo oštroumno zapitao jedan televizijski
gledatelj u Pakistanu u času prihvaćanja izjave iz Lahorea, 'ako se
Pakistan približi Indiji, treba li on uopće postojati'?
K tome, mogućnost ove zemlje da izvozi nestabilnost više se ne
ograničava samo na Kašmir. Ona se očituje i u Srednjoj Aziji, a
Pakistan čak ozbiljno prijeti širenjem naoružanja po Bliskom
istoku, u Saudijskoj Arabiji, u Iraku i Iranu. (...)
Napokon, najveće su poteškoće na Dalekom istoku: hladni je rat
stvorio dvije Koreje, dva Vijetnama i dvije Kine. Ujedinjenje
Koreje i pitanje Tajvana ne moraju biti uzrok rata, kao što je bio
slučaj s Vijetnamom, ali mu mogu biti vrlo blizu. Sjeverna Koreja
koristi želju svih zainteresiranih čimbenika da što više zatežu s
ujedinjenjem poluotoka.
Pogibeljnost takve politike sve je očitija: Pyongyang svakim danom
ima sve veći destabilizirajući utjecaj na Daleki istok i izvan
njega. Lansiranje rakete Taepodong, 31. kolovoza 1998., i upadi u
južnokorejske i japanske vode u proljeće prošle godine svjedoče o
tome. Ovi su upadi bili prigoda za prvu pucnjavu u Japanu nakon
1945.
Ako Sjeverna Koreja uskoro opet lansira neku raketu, moguće je
očekivati nove korake u proturaketnim programima u Japanu i u
Južnoj Koreji. To nije rješenje za problem koji postavlja taj
neobični ostatak hladnoga rata, ali je razumljiv odgovor koji
glavni prodavači raketa (Kina, Sjeverna Koreja) nisu u prilici
osuditi. (...)
Postoje i drugi razlozi koji tumače zašto će Azija biti kušnja novog
svjetskog poretka koji se rađa. Ponajprije, u Aziji se, više nego u
Europi, provjerava američka moć. Američki su interesi na tom
području veliki, kako na trgovačkom, tako i na strateškom području.
Azijska je financijska kriza ojačala američki utjecaj u ovome
području, ali je on slabiji nego se čini, budući da se ne temelji na
dosljednoj politici.
Kina drži ključeve regionalne, ali i svjetske sigurnosti. Ona
sljedećih godina mora riješiti tri glavna pitanja: prvo, sve veće
neslaganje između njezina političkog sustava i gospodarskih
odluka, s unutarnjim poteškoćama koje iz toga mogu proizići. Ona
mora preispitati svoju regionalnu politiku koja izaziva ono čega se
plaši: približavanje SAD-a, Južne Koreje i Japana i uvođenje
programa proturaketne obrane na Dalekom istoku. Napokon, Kina mora
izabrati između uloge važnog međunarodnog čimbenika, s
odgovornostima koje to uključuje na području mira i sigurnosti, i
očuvanja idolatrijske koncepcije suvereniteta koja nije spojiva s
velikim međunarodnim promjenama u ovome času. U teškim
gospodarskim i društvenim prilikama, u sljedećem se razdoblju ne
mogu isključiti nacionalistički ispadi s neprocjenjivim
posljedicama, primjerice prema Tajvanu", u rubrici 'Obzorja' piše
Therese Delpeche, istraživač u CERI-ju (Središte za regionalna i
međunarodna istraživanja).