HR-pravosuđe-organizacije IT-22.VIII.-CORRIERE-PROMJENJIVO PRAVO+ ITALIJACORRIERE DELLA SERA22. VIII. 1999.Promjenjivo pravo"Dok se pravnici UN-a iskrcavaju u Kambodži kako bi organizirali suđenje Crvenim Kmerima optuženima za zločine
protiv čovječnosti, Sjedinjene Države već vrše pritisak na Vijeće sigurnosti, gdje će vjerojatno naići rusko i kinesko protivljenje, kako bi se podignula optužnica protiv Sadama Huseina kao ratnog zločinca. U međuvremenu se 'slučaj Pinochet' nasukao i zapeo u engleskim (bivši diktator zadržan je u Velikoj Britaniji), španjolskim (iz Španjolske je došla optužba i zahtjev za suđenje), čileanskim (zemlja kojoj pripada Pinochet), i međunarodnim (međunarodni sud treba razriješiti složeni spor) sudskim procedurama.Unatoč tome što je Povjerenstvo za ljudska prava imenovala skupština, i što ono predstavlja široki spektar država, teškoće postizanja opće prihvaćenih vrednovanja i postupaka u nebrojenim drugim slučajevima, analognim ovim navedednim, nastavljaju izazivati čitav niz i pravnih i političkih problema.Na pravnom polju, oni se tiču nekompatibilnosti između koncepta univerzalnosti (svojstvenog UN-u) i suvereniteta (svojestvenog
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
22. VIII. 1999.
Promjenjivo pravo
"Dok se pravnici UN-a iskrcavaju u Kambodži kako bi organizirali
suđenje Crvenim Kmerima optuženima za zločine protiv čovječnosti,
Sjedinjene Države već vrše pritisak na Vijeće sigurnosti, gdje će
vjerojatno naići rusko i kinesko protivljenje, kako bi se podignula
optužnica protiv Sadama Huseina kao ratnog zločinca. U međuvremenu
se 'slučaj Pinochet' nasukao i zapeo u engleskim (bivši diktator
zadržan je u Velikoj Britaniji), španjolskim (iz Španjolske je
došla optužba i zahtjev za suđenje), čileanskim (zemlja kojoj
pripada Pinochet), i međunarodnim (međunarodni sud treba
razriješiti složeni spor) sudskim procedurama.
Unatoč tome što je Povjerenstvo za ljudska prava imenovala
skupština, i što ono predstavlja široki spektar država, teškoće
postizanja opće prihvaćenih vrednovanja i postupaka u nebrojenim
drugim slučajevima, analognim ovim navedednim, nastavljaju
izazivati čitav niz i pravnih i političkih problema.
Na pravnom polju, oni se tiču nekompatibilnosti između koncepta
univerzalnosti (svojstvenog UN-u) i suvereniteta (svojestvenog
državama). Na političkom polju oni se odnose na 'anarhičnu' narav
međunarodnog sustava, koju međunarodne organizacije rješavaju
pristrano.
Prvi problem: napori za usklađivanjem humanitarnih prava (koji su
univerzalni) i onih institucionalnih (koje priznaje svaka pojedina
država) još nisu dali željene plodove, tako da se međunarodno
pravo, i njegova sposobnost za interveniranje u obrani
humanitarnih prava, često sukobljavaju s nacionalnim uređenjima.
(...)
Drugi: u hijerarhiziranom međunarodnom sustavu, kojime se upravlja
na temelju kriterija moći i političke, gospodarske i geostrateške
prikladnosti, zakon nije jednak za sve.
Treći: u odsutnosti nekog nadnacionalnog subjekta koji bi imao
'monopol na silu', tj. koji bi koristio pravo na kažnjavanje
analogno onom države prema građanima, načelo upletanja u unutarnje
poslove neke države, u slučaju zločina protiv čovječnosti,
objektivno nije ozakonjeno 'vladavinom zakona', nego je
subjektivno diktirano ocjenama političke naravi.
Četvrti: mehanizam etičkog i političkog
uključivanja/isključivanja svake pojedine države u, tzv.
'civiliziranoj' međunarodnoj zajednici samo je formalno
discipliniran 'pravnom jasnoćom' u vezi s pitanjem ljudskih prava,
a zapravo je povjeren političkoj diskreciji jedine preostale
velike sile (Sjedinjenih Država). Drugim riječima, njime
upravljaju njezini hegemonistički interesi, i njezina
'civilizacijska ideja'. (...)
Otjerana kroz vrata, politika se i po pitanjima ljudskih prava
ponovno vratila kroz prozor, ponovno uspostavljajući ono 'prirodno
stanje' koje, sviđalo se to ili ne, ostaje u temeljima međunarodnih
odnosa", piše Piero Ostellino.