BA-HRVATSKA-BiH-Politika PAD ROBNE RAZMJENE IZMEĐU HRVATSKE I BIH piše: Ranko Mavrak, dopisnik HINE iz Sarajeva SARAJEVO, 20. kolovoza (Hina)- Ukupna robna razmjena između Hrvatske i Bosne i Hercegovine u proteklih šest mjeseci
bilježi pad prema istom razdoblju 1998. godine, u prvom redu zbog uvođenja carinskog trgovinskog režima između dviju zemalja koji je stupio na snagu u svibnju, izjavio je u petak Miroslav Franjković, direktor predstavništva Hrvatske gospodarske komore (HGK) u BiH.
piše: Ranko Mavrak, dopisnik HINE iz Sarajeva
SARAJEVO, 20. kolovoza (Hina)- Ukupna robna razmjena između
Hrvatske i Bosne i Hercegovine u proteklih šest mjeseci bilježi pad
prema istom razdoblju 1998. godine, u prvom redu zbog uvođenja
carinskog trgovinskog režima između dviju zemalja koji je stupio na
snagu u svibnju, izjavio je u petak Miroslav Franjković, direktor
predstavništva Hrvatske gospodarske komore (HGK) u BiH.#L#
U razgovoru s novinarima u Sarajevu u kojemu su sudjelovali i
predstavnici nekih hrvatskih tvrtki koje posluju u BiH, Franjković
je iznio podatke da je Hrvatska u šestomjesečnom razdoblju u BiH
izvezla robe u vrijednosti od 272 a istodobno uvezla robe vrijedne
58 milijuna dolara.
Ukupni izvoz iz Hrvatske na ovo tržište tako je zabilježio pad od 8
posto a uvoz iz BiH od 13,3 posto no Franjković drži kako će konačni
rezultati robne razmjene do kraja godine ipak dostići omjere iz
1998.
On je međutim upozorio kako su dvije zemlje u roboj razmjeni već
sada dostigle maksimum te je stoga potrebno ojačati kvalitetnije
oblike gospodarske suradnje poput zajedničkih ulaganja,
zajedničkih prizvodnih programa te nastupa na trećim tržištima kao
i osvajanja novih tehnologija.
"Za to je međutim potrebno stvoriti određene uvjete a prije svega
povoljno političko ozračje, provesti poštenu i pravednu
privatizaciju i uključiti se u Svjetsku trgovinsku organizaciju
(WTO)", smatra Franjković.
On je istaknuo kako gospodarstvo niti jedne zemlje jugoistoka
Europe ne može opstati na svom malom zatvorenom tržištu pa je stoga
pravo rješenje za zemlje regije uspostava zone bescarinske
trgovine čemu je temelje postavio Pakt o stabilnosti.
Selen Balić, direktor podružnice "Plive" za BiH, izjavio je kako je
ova tvrtka na bosanskohercegovačkom tržištu nastupila s
najiskrenijim nakanama da pomogne gospodarstvu obje države no do
sada nije naišla na potrebno razumijevanje.
On je kazao kako je "Pliva" partnerima u BiH čak ponudila zajedničku
proizvodnju "Sumameda", jednog od najkvalitetnijih antibiotika
današnjice, no nikakav odgovor nije dobiven niti nakon tri godine
čekanja.
"Ovdje očevidno postoje i neki drugi interesi osim tržišnih", kazao
je Balić istaknuvši kako je neshvatljivo da netko u BiH može odbiti
ulaganje kvalitetnog inozemnog kapitala kada se zna da investitori
iz drugih zemalja općenito pokazuju veliku suzdržanost i nerado
ulažu novac u tu zemlju.
Direktor prodaje "Podravke" za BiH Neli Grozda također je potvrdio
zainteresiranost ove tvrtke za potpuno ravnopravnu suradnju s
Bosnom i Hercegovinom, posebice kod uvoza soli te svježeg voća i
povrća.
Po njegovim riječima, problem je što tuzlanska solana nije u stanju
ponuditi zadovoljavajuću kvalitetu no od suradnje se neće
odustati.
Savjetnik u predstavništvu HGK u Sarajevu Tvrtko Nevjestić ukazao
je međutim i na pozitivne primjere kakva bi mogla biti suradnja
putem proizvodnog programa "Volkswagena".
Hrvatska je vlada početkom srpnja donijela uredbu kojom se od
plaćanja carinskih pristojbi izuzimaju automobili u koje u
ugrađeni dijelovi proizvedeni u tvrtkama u Hrvatskoj.
Po Nevjestićevim riječima, to je otvorilo vrata plasmanu
automobila tipa "Felicija" i "Octavia" koji se sklapaju u Sarajevu
a u koje će se ugrađivati i dijelovi proizvedeni u Hrvatskoj.
"Volkswagen" je za sada izrazio spremnost ponuditi suradnju za 32
hrvatske tvrke od kojih se šest već kvalificiralo za ovaj posao a
Nevjestić ističe da se to neće zaustaviti samo na "Škodinim"
modelima.
On drži kako je realno očekivati da proizvodni program koji nudi
sarajevska tvornica u cijelosti zadovolji potrebe od sedam tisuća
"škoda" koliko ih se do sada na godinu uvozilo i prodavalo u
Hrvatskoj.
Ukupna godišnja prodaja novih automobila u Hrvatskoj do sada se
kretala oko 45 tisuća komada.
Miroslav Franjković je istaknuo kako je očevidno da dvije zemlje
imaju što ponuditi jedna drugoj a da trenutačni nerazmjer u robnoj
razmjeni u omjeru 1:4,5 u korist Hrvatske predstavlja odraz
objektivnog stanja u kojemu se BiH našla nakon rata to će se
postupno izmijeniti.
(Hina) rm dh