RU-IMENOVANJA-Izbori-Vlada-Parlament US 12. VIII. IHT JELJCIN SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. VIII. 1999.Jeljcinovi manevri govore o neizvjesnosti predsjedničkih izbora "Predsjednik Jeljcin želio bi da ga povijest
zabilježi kao čovjeka koji je ukorijenio rusku demokraciju. No tu hvalevrijednu ambiciju potkopava njegova potreba da nadzire svog nasljednika, kako bi osigurao da korupcija njegove političke klike ne uništi njegov ugled i politički utjecajnu kćer, njezine prijatelje i njegove zagovornike", piše William Pfaff."Zato je on odabrao još jednog čovjeka koji mu je odan, Vladimira Putina, da zamijeni Sergeja Stepašina na mjestu premijera. Za tri mjeseca na mjestu premijera, Stepašin nije uspio spriječiti vjerojatni predsjednički izazov moskovskoga gradonačelnika Jurija Lužkova, koji je upravo osnovao politički savez s utjecajnim guvernerima ruskih regija i republika, stječući široku bazu koja mu je prije nedostajala.Praktične posljedice mijenjanja premijera vjerojatno će biti male, što se tiče vladanja Rusijom. Ne može se mnogo učiniti od sada do izbora za Dumu 19. prosinca.Stepašin je krajem srpnja postigao dogovor s MMF-om o kreditu u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. VIII. 1999.
Jeljcinovi manevri govore o neizvjesnosti predsjedničkih izbora
"Predsjednik Jeljcin želio bi da ga povijest zabilježi kao čovjeka
koji je ukorijenio rusku demokraciju. No tu hvalevrijednu ambiciju
potkopava njegova potreba da nadzire svog nasljednika, kako bi
osigurao da korupcija njegove političke klike ne uništi njegov
ugled i politički utjecajnu kćer, njezine prijatelje i njegove
zagovornike", piše William Pfaff.
"Zato je on odabrao još jednog čovjeka koji mu je odan, Vladimira
Putina, da zamijeni Sergeja Stepašina na mjestu premijera. Za tri
mjeseca na mjestu premijera, Stepašin nije uspio spriječiti
vjerojatni predsjednički izazov moskovskoga gradonačelnika
Jurija Lužkova, koji je upravo osnovao politički savez s utjecajnim
guvernerima ruskih regija i republika, stječući široku bazu koja mu
je prije nedostajala.
Praktične posljedice mijenjanja premijera vjerojatno će biti male,
što se tiče vladanja Rusijom. Ne može se mnogo učiniti od sada do
izbora za Dumu 19. prosinca.
Stepašin je krajem srpnja postigao dogovor s MMF-om o kreditu u
iznosu od 4,5 milijardi dolara pa je zemlja pošteđena bankrota
prije prosinca. Sad Rusija međunarodnoj zajednici duguje toliko da
može ugroziti svoje strane vjerovnike prije nego oni nju.
Gospodarsko stanje zemlje nije se mnogo poboljšalo. Inflacija je
pala na 2-3 posto mjesečno, što se može podnijeti, a industrijska
proizvodnja i potrošnja pokazuju pozitivna kretanja. Bruto domaći
proizvod pada sporije nego u bliskoj prošlosti. Međutim, nitko nije
pronašao način da gospodarske oligarhe i velike kompanije natjera
na plaćanje poreza, ili to možda nije želio pokušati.
Najavljujući svoj odabir za premijera, Jeljcin je Putina predložio
za budućega ruskog predsjednika. Iako to nitko ne može uzeti za
ozbiljno, nužno se nameće pitanje hoće li predsjedničkih izbora
uopće biti.
Trenutno se ističu dva razmjerno moćna predsjednička kandidata,
Lužkov i bivši premijer Primakov. Primakovljeva kandidatura nije
potvrđena, ali je vjerojatna, a dobila bi mnogo potpore u sadašnjoj
vlasti.
Čini se da je umirovljeni general Aleksander Lebed, outsider,
zakopan u sibirskim političkim bitkama, no njegov povratak na
pozornicu lako je zamisliti, posebno ako novo nasilje u Kavkazu ne
bude svladano.
Postane li bilo tko od te trojice predsjednik, Jeljcin neće biti u
stanju osigurati zaštitu svojeg ugleda niti mir svoje obitelji i
dobročinitelja, nakon odlaska s vlasti sljedeće godine. S obzirom
na pretpostavljeni neuspjeh Putina na predsjedničkim izborima, oni
moraju biti odgođeni ili otkazani.
Putin je u svojoj karijeri, u službama sigurnosti, već pokazao
sposobnost da uguši suprotstavljanje Jeljcinovoj kliki,
primjerice pokušaje podizanja optužbi zbog korupcije protiv Borisa
Berezovskog, financijera i neslužbenoga predsjednikova
savjetnika, i predsjednikove kćeri Tatjane Djačenko.
Nadalje, obnovljeni sukobi na Kavkazu stvorili su novu situaciju.
Stepašin je propustio predvidjeti ili spriječiti muslimanske
radikale u pobunjeničkoj Čečeniji da se domognu sela u susjednom
Dagestanu. Stepašin je na posljednjem sastanku svoje vlade čak
priznao da Rusija možda gubi Dagestan.
Stoga postoje uvjeti u kojima odgođeni izbori zbog izvanrednog
stanja postaju vjerojatni, kao svojevrsno 'neustavno' rješenje za
Jeljcinov izborni problem, da uporabimo rašireni eufemizam.
Mogućnost takvoga neustavnog rješenja razmatra se u moskovskim
krugovima.
Direktorica moskovskog Instituta za primijenjenu politiku Olga
Krištanovskaja izjavila je da 's otpuštanjem Sergeja Stepašina,
čovjek stječe dojam da je Kremlj odabrao svoju strategiju, ali
nitko ne zna kakva će ona biti'.
Ona je dodala da je 's jedne strane, Boris Jeljcin potpisao izborni
zakon i potvrdio svoju odanost demokratskome postupku, ali s druge
strane imenovanjem čelnika Savezne obavještajne službe na mjesto
premijera, daje do znanja da bi mogao djelovati izvan pravnog
ustroja'.
To je negativni scenarij. Prije smjene premijera, George Kennan je
za časopis 'New York Review of Books' govorio o pozitivnim
čimbenicima današnje ruske situacije. Istina je da 'izabrane
ustanove funkcioniraju iznimno loše', rekao je on, 'ali nitko nije
ozbiljno zatražio njihovo odbacivanje.'
'Sadašnji parlament prihvatio je mnoge ljude s jednom nogom u
starom poretku, a drugom izvan njega, i nikad zapravo nije znao kako
bi se ponašao', rekao je on,
'Sad je potrebna smjena naraštaja', dodao je, od koje se mogu
očekivati novi i pozitivni utjecaji.
No, ove promjene vlade nameću pitanje hoće li Jeljcin, i oni o njemu
ovisni, tim utjecajima dopustiti ulazak u izbornu igru."