HR-GORIVA RDW 9. VIII. CIJENE GORIVA U HRVATSKOJ NJEMAČKI RADIO - RDW9. VIII. 1999.Cijena goriva u HrvatskojPo drugi put u samo mjesec dana u Hrvatskoj su poskupjeli naftni derivati. Iako su svjetske cijene nafte skočile gotovo do 20
dolara za barel, cijena benzina u Hrvatskoj i dalje je mnogo niža od europske. No, u Hrvatskoj tek njih nekolicina ima i primanja usporediva s europskima, a veće cijene benzina donose i veće troškove prijevoza, što znači da bi i konačne cijene mogle opet početi naglo rasti. Izvješćuje Željko Ivanković: "Drugi put u mjesec dana u Hrvatskoj su skočile cijene benzina, ukupno više od deset posto. Iako je ovo drugo poskupljenje otprilike samo dva posto, nevolja je baš u tome što je nedavno benzin poskupio osam posto, a u većini zemalja to budi bojazni od pojave inflacije i rasta cijena i drugih proizvoda. Vlada, međutim, i ovaj put, kao i prije mjesec dana, izražava uvjerenje da se poskupljenje benzina neće odraziti na kretanje drugih cijena i lako bi zaista moglo biti tako. To ne znači da je to dobar znak, čak bi se reklo obratno.Stvar je slična kao i s kretanjem tečaja kune potkraj prošle i početkom ove godine. Kuna je gubila na vrijednosti, u nekim kratkim
NJEMAČKI RADIO - RDW
9. VIII. 1999.
Cijena goriva u Hrvatskoj
Po drugi put u samo mjesec dana u Hrvatskoj su poskupjeli naftni
derivati. Iako su svjetske cijene nafte skočile gotovo do 20 dolara
za barel, cijena benzina u Hrvatskoj i dalje je mnogo niža od
europske. No, u Hrvatskoj tek njih nekolicina ima i primanja
usporediva s europskima, a veće cijene benzina donose i veće
troškove prijevoza, što znači da bi i konačne cijene mogle opet
početi naglo rasti. Izvješćuje Željko Ivanković:
"Drugi put u mjesec dana u Hrvatskoj su skočile cijene benzina,
ukupno više od deset posto. Iako je ovo drugo poskupljenje
otprilike samo dva posto, nevolja je baš u tome što je nedavno
benzin poskupio osam posto, a u većini zemalja to budi bojazni od
pojave inflacije i rasta cijena i drugih proizvoda. Vlada, međutim,
i ovaj put, kao i prije mjesec dana, izražava uvjerenje da se
poskupljenje benzina neće odraziti na kretanje drugih cijena i lako
bi zaista moglo biti tako. To ne znači da je to dobar znak, čak bi se
reklo obratno.
Stvar je slična kao i s kretanjem tečaja kune potkraj prošle i
početkom ove godine. Kuna je gubila na vrijednosti, u nekim kratkim
razdobljima čak i desetak posto, ali to nije izazvalo inflaciju
zbog recesije u kojoj je hrvatsko gospodarstvo. Jednostavno
govoreći, u situaciji kad promet u trgovinama pada i desetak posto u
godini dana, vrlo je opasno podizati cijene jer će kupaca biti još
manje. Pitanje je koliko će dugo proizvođači uspijevati poslovati s
povećanim troškovima zbog povećanja cijena benzina i uvoznih
sirovina, a da gubitke prebacuju na svoje unutrašnje pričuve ili
odgađajući otplate nekom drugom poduzeću.
Tako se povećanje cijena benzina desetak posto u nešto više od
mjesec dana pokazuje kao ozbiljan poremećaj i bez izazivanja
inflacije. No, cijene benzina su i skočile prije zbog ozbiljnih
poremećaja u domaćem financijskom sustavu nego zbog kretanja
cijena nafti i dolara na svjetskom tržištu. Naime, kako je INA -
najveća hrvatska naftna kompanija - nekoliko puta isticala,
cijenom benzina ne može se voditi socijalna politika, osobito ako
postoje namjere da se INA privatizira na međunarodnoj razini, kao i
druga velika hrvatska državna poduzeća.
Nedavno je u javnosti objavljena namjera udruživanja te tvrtke s
mađarskom naftnom kompanijom Mol. No, INA je istodobno objavila
kako joj domaći potrošači duguju milijarde kuna, a nekoliko stotina
milijuna kuna dugova čak je i utužila, ali ne uspijeva ih naplatiti.
Dovoljno je spomenuti kutinsku Petrokemiju, kao i mnoge
zdravstvene ustanove i ustanove lokalne i središnje vlasti od kojih
INA ne uspijeva naplatiti dug. Tako se pokazuje da i danas INA, kao i
nekad u socijalizmu, funkcionira kao paraproračun, odnosno kad
neka ustanova ne može dobiti pomoć od središnjega državnog
proračuna, onda uz političku pomoć i potporu jednostavno ne plati
račun Ini.
No i danas od poskupljenja benzina, na osnovi posebnih poreza, samo
manje svote ostaju Ini, a većina odlazi u državni proračun. Tako se
opet pokazuje da inflaciju, recesiju ili poremećaje u
financijskome sustavu uglavnom izaziva prekomjerna državna
potrošnja kojoj u Hrvatskoj, očito, nema kraja.
(RDW)