FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

US 9. VIII. WP PODJELA RADA KOS

US-E-YU-MISIJE - SAVEZI-Organizacije/savezi-Vlada-Diplomacija US 9. VIII. WP PODJELA RADA KOS SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST9. VIII. 1999.Neprimjerena podjela rada"Predstavnici Sjedinjenih Država i Europske unije, između ostalih, sastali su se nedavno u Bruxellesu i Sarajevu da rasprave pitanje pomoći Balkanu i Kosovu. Sjedinjene Države, koje su snosile dobar dio financijskog tereta vojnih operacija protiv Srbije, ponovile su svoja očekivanja - da će Europska unija nadoknaditi veći dio troškova dugoročne obnove Kosova. Europska unija je pristala. Iako je podjela tereta preporučljiv pristup, podjela rada kakva je određena za Kosovo predstavlja lošu politiku za Sjedinjene Države i loš presedan za prekooceanske odnose", piše Kenneth I. Juster, washingtonski odvjetnik i viši dužnosnik ministarstva vanjskih poslova u Bushovoj vladi."Podjela tereta u najboljem smislu znači prisnu koordinaciju, zajedničke rizike i dužnosti te zajedničko iskustvo među saveznicama. Kosovski model uključuje podjelu rada - Amerikanci vode rat, a Europljani stvaraju mir - koji će pogoršati već različita gledišta Sjedinjenih Država i Europe o mnogim pitanjima obrane i vanjske politike. Sjedinjene Države troše gotovo četiri
SJEDINJENE DRŽAVE THE WASHINGTON POST 9. VIII. 1999. Neprimjerena podjela rada "Predstavnici Sjedinjenih Država i Europske unije, između ostalih, sastali su se nedavno u Bruxellesu i Sarajevu da rasprave pitanje pomoći Balkanu i Kosovu. Sjedinjene Države, koje su snosile dobar dio financijskog tereta vojnih operacija protiv Srbije, ponovile su svoja očekivanja - da će Europska unija nadoknaditi veći dio troškova dugoročne obnove Kosova. Europska unija je pristala. Iako je podjela tereta preporučljiv pristup, podjela rada kakva je određena za Kosovo predstavlja lošu politiku za Sjedinjene Države i loš presedan za prekooceanske odnose", piše Kenneth I. Juster, washingtonski odvjetnik i viši dužnosnik ministarstva vanjskih poslova u Bushovoj vladi. "Podjela tereta u najboljem smislu znači prisnu koordinaciju, zajedničke rizike i dužnosti te zajedničko iskustvo među saveznicama. Kosovski model uključuje podjelu rada - Amerikanci vode rat, a Europljani stvaraju mir - koji će pogoršati već različita gledišta Sjedinjenih Država i Europe o mnogim pitanjima obrane i vanjske politike. Sjedinjene Države troše gotovo četiri puta više od svojih europskih saveznica na istraživanja i razvoj vojne opreme. To donosi sve veći tehnološki raskorak u vojnim mogućnostima, koji Sjedinjene Države čini jedinom državom koja je sposobna da presudno vojno djeluje u većini međunarodnih kriza. Europljani moraju otići dalje od postavljanja vanjskopolitičkog cara i dostatno povećati potrošnju na obranu kako bi i oni mogli djelotvorno utjecati u inozemstvu i tako punopravno sudjelovati u multilateralnim vojnim operacijama. U onim europskim zemljama koje su propustile povećati ulaganja u vojni razvoj, Sjedinjene bi Države trebale inzistirati barem na financijskom doprinosu multilateralnim borbenim aktivnostima. Tijekom Zaljevskog rata, Sjedinjene su Države bile kadre pridobiti europske i druge zemlje da pridonesu naknadi troškova združenih vojnih operacija, iako su se uglavnom koristila američka vojna sredstva. Tako su zemlje čiji su interesi u Perzijskom zaljevu bili jednako na kocki kao i američki, ali nisu bile u stanju vojno pomoći, svejedno snosile financijski teret obrane svojih interesa. No, načelo da sve zemlje koje su dio multilateralne koalicije trebaju pridonijeti prikladnim vojnim sredstvima ili znatnim novčanim resursima nije institucionalizirano, pa se tijekom 78 dana bombardiranja Srbije nije poštovalo. Sjedinjene bi Države trebale zahtijevati da se u budućim sukobima to načelo poštuje, umjesto da se ono primjenjuje samo ad hoc. Neke bi možda brinulo da će druge zemlje, koje će vojnoj misiji pomagati samo financijski, tražiti jednak glas u provedbi te misije. Clintonova vlada već tvrdi da je, čak i bez financijskih doprinosa mnogih članica NATO-a, politička potreba za održavanjem konsenzusa među saveznicama NATO-a nametala ozbiljna ograničenja u bombardiranjima Srbije. A zapravo bi države s najvećom količinom uvježbanog osoblja i sofisticiranom opremom na prvoj borbenoj crti trebale imati najveći utjecaj u provedbi multilateralnih vojnih operacija, i one bi svakako trebale preuzeti ulogu vođe, ako druge članice koalicije ne snose čak ni primjeren financijski teret. A ako ostale države budu tražile - i ako dobiju - svoj glas u odlučivanju, moraju biti spremne primjereno sudjelovati u troškovima vojnih operacija. Jednako je važno da Sjedinjene Države budu puni sudionik u poslijeratnim aktivnostima, koje su često presudne u sprječavanju novoga sukoba. Ako ostale države oslobode Sjedinjene Države dijela financijskog tereta povezanog s vojnim operacijama, Sjedinjene bi Države bile spremne znatnije sudjelovati u daljnjoj gospodarskoj pomoći i aktivnostima obnove. U američkom je nacionalnom interesu da se to čini. Široko američko sudjelovanje u obnovi Kosova povećalo bi vjerojatnost obnove stabilnosti i uspostave demokratskih ustanova u tome području i povećalo bi američki utjecaj u njemu. Američko bi sudjelovanje omogućilo američkim tvrtkama da odigraju važnu ulogu u obnovi Kosova i smanjilo bi izglede da će Europljani dio vezane pomoći iskoristiti isključivo u korist europskih tvrtki, a također bi osiguralo da se poslovni ugovori dodjeljuju otvorenim i transparentnim postupkom. U sklopu sadašnje podjele rada na Kosovu, Sjedinjene će Države u inozemstvu doživljavati kao državu ratnika, dok će na Europljane gledati kao na svjetske mirotvorce. Iako te slike Europljanima možda odgovaraju, to nije uloga koje Sjedinjene Države trebaju željeti - ni teret koji trebaju podnositi - u svijetu poslije hladnog rata."

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙