DE-NASILJE RDW 2. VIII. NASILJE NA KOSOVU NJEMAČKI RADIO - RDW2. VIII. 1999.Spirala nasilja na Kosovu se nastavlja. Komentar Adelheid Feilcke-Tiemann.Val nasilja na Kosovu treba zaustaviit! Ni snage KFOR-a, kao ni međunarodne
policijske snage to ne mogu postići, oni taj proces samo mogu pomagati. Sam narod Kosova mora to htjeti i moći. Može se razumjeti bijes i mržnja kosovskih Albanaca kojima su ubijeni rođaci i prijatelji, ali to ne smije voditi u nova ubojstva, nova razaranja i progone. Nepravdu se ne može ispravljati nepravdom. Onaj tko uzima pravdu u svoje ruke onemogućava taj posao neovisnim pravosudnim tijelima i suodgovoran je za dugoročnu destabilizaciju Kosova. Političke stranke kosovskih Albanaca, uključujuci i Oslobodilačku vojsku Kosova, stoga se moraju jasno distancirati od svakog oblika uzimanja pravde u vlastite ruke, etničkog nasilja i uništavanja. Ukoliko žele biti sugovornici u demokratskom procesu, onda moraju prije svega uvažavati osnovna načela demokracije. To znači da hvatanje i presudu ubojicama i ostalim zlocincima treba prepustiti pravosdudnim organima. To znači i jasno pokazivanje tolerancije prema onima koji drukčije misle, koji su druge vjere i druge etničke
NJEMAČKI RADIO - RDW
2. VIII. 1999.
Spirala nasilja na Kosovu se nastavlja. Komentar Adelheid Feilcke-
Tiemann.
Val nasilja na Kosovu treba zaustaviit! Ni snage KFOR-a, kao ni
međunarodne policijske snage to ne mogu postići, oni taj proces
samo mogu pomagati. Sam narod Kosova mora to htjeti i moći. Može se
razumjeti bijes i mržnja kosovskih Albanaca kojima su ubijeni
rođaci i prijatelji, ali to ne smije voditi u nova ubojstva, nova
razaranja i progone. Nepravdu se ne može ispravljati nepravdom.
Onaj tko uzima pravdu u svoje ruke onemogućava taj posao neovisnim
pravosudnim tijelima i suodgovoran je za dugoročnu destabilizaciju
Kosova.
Političke stranke kosovskih Albanaca, uključujuci i Oslobodilačku
vojsku Kosova, stoga se moraju jasno distancirati od svakog oblika
uzimanja pravde u vlastite ruke, etničkog nasilja i uništavanja.
Ukoliko žele biti sugovornici u demokratskom procesu, onda moraju
prije svega uvažavati osnovna načela demokracije. To znači da
hvatanje i presudu ubojicama i ostalim zlocincima treba prepustiti
pravosdudnim organima. To znači i jasno pokazivanje tolerancije
prema onima koji drukčije misle, koji su druge vjere i druge etničke
skupine.
Onaj tko traži slobodu, mora uvažavati slobodu drugih. Napadi na
kulturne spomenike i crkve ukazuju na netoleranciju, za koju na
današnjem Kosovu više ne bi smjelo biti mjesta. Upravo su
predstavnici Srpske pravoslaven crkve na Kosovu - koji su se sada
našli na meti udara - bili prošlih mjeseci ti koji su zastupali
kulturu tolerancije i pomaganja.
Prošlog petka u Sarajevu je sa Stabilizacijskim sporazumom u
jugoistočnoj Europi započelo novo doba - doba regionalne i
međunarodne suradnje koja državama ovog područja omogućava
perspektivu europske integracije. Prije svega, tu je i financijska
pomoć za izgradnju takozvanog 'civilnog društva' od kojeg svi tako
puno očekuju. Srbija za sada nije u Stabilizacijskom sporazumu zato
što beogradski režim gazi prava naroda. No srpski oporbeni
političari bili su dobrodošli gosti sarajevske konferencije, zato
jer se u njih polažu nade u demokratske promjene. No od njih se isto
tako treba tražiti jasno distanciranje od etničkog nasilja i javna
osuda zločina počinjenih nad Albancima, ukoliko ih se i nadalje
želi smatrati onima koji pružaju nadu za politku tolerancije.
Za neuvažavanje ljudskih prava i prava manjina nema nikakvog
opravdanja. Tu je lekciju osobito dobro trebao naučiti kosovski
narod, koji je sam postao žrtvom brutalnoga nacionalističkog
ludila. Kosovo ima, zahvaljujući snažnom međunarodnom angažmanu,
sve izglede za bržu demokratsku obnovu - ukoliko to albansko
stanovništvo bude željelo i pri tom se aktivno zalagalo. Dobru
sliku o kosovskim Albancima, koju su njihovi političari izgradili
posljednjih mjeseci, ugrožavaju činovi osvete i napadi na srpske
ustanove i kuće.
Mnogi stanovnici Kosova poznaju počinitelje zločina i one koji su
ih proganjali, osobito u seoskim sredinama. Oni bi trebali
surađivati u objašnjavanju počinjenih zločina. No hvatanje i osudu
počinitelja trebaju prepustiti ovlaštenim organima međunarodne
zajednice i haaškom sudu. Stari zakon 'Oko za oko, zub za zub' treba
ustupiti mjesto kulturi prava i pomirenja.
(RDW)