GB-sankcije GB IND 2.8 SADAM I MILOŠEVIĆ VELIKA BRITANIJATHE INDEPENDENT2. VIII. 1999.Zašto su Sadam i Milošević imuni na sankcije?Na današnji dan prije devet godina Irak je napao Kuvajt. Otada, SAD traži načina da sruši Sadama
Huseina. Činilo se da ga se može pobijediti u borbi, potaknuti ustanak, primijeniti sankcije, onesposobiti njegov oružani sustav, nadzirati zone zabrane letenja, ali on i dalje vlada Irakom. Kako se uspio održati?Može li se Slobodan Milošević pokazati jednako dugovječnim kao potpuni gospodar Srbije?Zapadu je teško shvatiti dinamiku diktature. Nedugo nakon Zaljevskoga rata, u proljeće 1991., kada se Sadam suočio s razbuktalom pobunom Shia Muslimana u južnom Iraku i u kurdskoj pokrajini uz sjevernu granicu, analitičari u američkom ministarstvu vanjskih poslova i u CIA-i, u britanskom ministarstvu vanjskih poslova i u obavještajnoj službi, jednoglasno su zaključili da brutalni diktator mora pasti.Što su to ovi stručnjaci previdjeli?Ispitivanje propalog ustanka iz 1991. pokazuje da je ustanak Shia bio spontan, ali da nije imao vođe u gradovima. Bivši vojni časnici
VELIKA BRITANIJA
THE INDEPENDENT
2. VIII. 1999.
Zašto su Sadam i Milošević imuni na sankcije?
Na današnji dan prije devet godina Irak je napao Kuvajt. Otada, SAD
traži načina da sruši Sadama Huseina. Činilo se da ga se može
pobijediti u borbi, potaknuti ustanak, primijeniti sankcije,
onesposobiti njegov oružani sustav, nadzirati zone zabrane
letenja, ali on i dalje vlada Irakom. Kako se uspio održati?
Može li se Slobodan Milošević pokazati jednako dugovječnim kao
potpuni gospodar Srbije?
Zapadu je teško shvatiti dinamiku diktature. Nedugo nakon
Zaljevskoga rata, u proljeće 1991., kada se Sadam suočio s
razbuktalom pobunom Shia Muslimana u južnom Iraku i u kurdskoj
pokrajini uz sjevernu granicu, analitičari u američkom
ministarstvu vanjskih poslova i u CIA-i, u britanskom ministarstvu
vanjskih poslova i u obavještajnoj službi, jednoglasno su
zaključili da brutalni diktator mora pasti.
Što su to ovi stručnjaci previdjeli?
Ispitivanje propalog ustanka iz 1991. pokazuje da je ustanak Shia
bio spontan, ali da nije imao vođe u gradovima. Bivši vojni časnici
trudili su se da osiguraju izvršenje naredbi, ali nisu mogli
nametnuti svoju volju. Potpora vjerskih vođa iz Irana imala je
suprotan učinak. Više nitko u Iraku, bilo Sunni Muslimani, Kurdi,
kršćani, sekularni Iračani ili bilo tko drugi povezan s Baathist
strankom na vlasti, nije želio da fundamentalizam iranskih
ajatolaha pusti korijenje. U svakom slučaju, pobunjenici su
vjerovali u američku pomoć, ali ništa nije stizalo.(...)
Gospodarske sankcije imale su čudne posljedice. Ne samo da su
obični ljudi u Iraku krivili Ameriku, radije nego svoje vođe, za
gospodarsko uništavanje. Bio je to poznati uzorak sličnog
raspoloženja u Srbiji: ljudi su čuvali svoju ljutnju za saveznike
NATO-a radije nego za svoga vođu Miloševića. U slučaju Iraka
posljedice su se protezale mnogu dalje.
Agonija zbog zdravstvenih problema i slabe prehrane koju su
proživljavali Iračani, s brzo rastućom smrtnosti novorođenih,
pokrenula je javno mišljenje u susjednim arapskim zemljama. Dok se
arapski vođe još plaše Sadama, njihovi narodi su puni suosjećanja.
Kao posljedica, Sjedinjene Države više ne mogu dobiti potporu
ostalih zemalja u Zaljevu.
Štoviše, sankcije u Iraku samo su pomogle Sadamu da se održi na
vlasti. Vlada je trebala uvesti sustav racionalizacije. To je
pravedan, i, po mišljenju nekih stručnjaka, strogo djelotvoran
način raspodjele. Sa Sadamova stajališta to je dodatni sustav
nadzora u zemlji.
Oskudica u hrani dovela je do kretanja siromašnih sa sela u gradove.
Danas se oko 40% stanovništva bavi poljoprivredom, tri puta više
nego prije napada na Kuvajt.
Zbog nedostatka važnih pesticida, gnojiva, stočne hrane i
rezervnih dijelova strojeva za natapanje, Irak se vratio ratarstvu
svojih djedova. Raspršenost stanovnika gradova također je smanjila
mogućnost jačanja oporbe.
Što je još ozbiljnije, sankcije su uništile srednje slojeve, koji
su ponajprije mogli biti jezgra oporbenih kretanja. Gasila su se
zanimanja srednjeg sloja, koja su, posredno ili neposredno,
ovisila o nekadašnjem iračkom naftnom bogatstvu. Iako su nominalno
plaće ostale iste, naglo je opadala kupovna moć kako se javljala
inflacija. Srednji slojevi počeli su sve prodavati - satove,
sagove, namještaj, zlato, aparate, automobile - da dođu do gotovine
za hranu. Uskoro srednji slojevi više to nisu bili, osim po
obrazovanju i navikama.
Daljnja neobična posljedica gospodarskih sankcija bila je jačanje
fundamentalizma. To se moglo predvidjeti jer je gospodarski slom
uvijek izvor neslomljive vjere ili krajnjih političkih uvjerenja.
Do 1990-ih Irak je bio uglavnom svjetovno društvo. Ali pod
pritiskom siromaštva našlo je izlaz u religiji. Istodobno, mladi
ljudi odrastali su u uskim, ograničavajućim prilikama, što ih je
vodilo u netoleranciju. Mogli su izići na ulice, a osjećaji koje bi
izražavali zapadne vlade ne bi željele čuti.
Posjedovanje velikog naftnog bogatstva, što bi Irak ponovo
postigao, jača autoritarnost vlade. Ne zato što bi tirani trošili
više na represiju - kao što obično čine - nego zato što naftno
bogatstvo, kada je dovoljno veliko u odnosu na stanovništvo,
omogućuje državi da bude neovisna od društva. Takve zemlje mogu
osigurati najbolju zdravstvenu zaštitu, obrazovanje, čistu vodu i
druge pogodnosti oslobođene poreza.(...)
Naravno, Sadam može sam napraviti pogrješke i pasti s vlasti. On je
već 30 godina nemilosrdan gospodar koji provodi politiku sile u
svojoj zemlji. Mirno povlačanje čini se malo vjerojatno. Bilo kako,
niti zapadne snage niti rovarenje zapadnih agencija neće imati
ništa s tim.
Zapad se može umiješati, ali to ne može biti presudno. Isto tako se
stvari mogu vratiti na stanje prije rata", zaključuje Andreas
Whittam Smith.