US-ODNOSI US WT 28.7 ODNOS AMERIKA-EUROPA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES28. VII. 1999.Europska razjedinjenost"Sjećate li se kako se Henry Kissinger žalio da nema koga nazvati kada želi razgovarati o europskoj vanjskoj politici?
'Koji je telefonski broj Europe?'- pitao bi bivši ministar energično. Ako se zaista toga sjećate, može to biti samo zbog čestog ponavljanja, međutim ta se pričica pokazala sasma netočnom. Prema monografiji bivšega Kissingerova pomoćnika, Petera Rodmana, 'Trendovi u američko-europskim odnosima', koju je izdao Nixon Centar,'ni Kissinger, niti njegovi najbliži suradnici toga se ne sjećaju'.Zapravo je problem bio sasvim drukčiji. Nixonova vlada odlučila je 1993. posvetiti stanovitu pozornost Europskoj zajednici koja je tada upravo primila tri nova člana - Veliku Britaniju, Dansku i Irsku. Bio je imenovan i glasnogovornik za vanjsku politiku Ministarskoga vijeća Europske zajednice. Na tom poslu prvi je bio danski ministar vanjskih poslova Knud Boerge Andersen. Upravo je on digao slušalicu kada je Kissinger zvao.'Postupak je bio nemoguć', piše g. Rodman. Ministar Kissinger smatrao je danskog ministra vanjskih poslova sposobnim i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
28. VII. 1999.
Europska razjedinjenost
"Sjećate li se kako se Henry Kissinger žalio da nema koga nazvati
kada želi razgovarati o europskoj vanjskoj politici? 'Koji je
telefonski broj Europe?'- pitao bi bivši ministar energično. Ako se
zaista toga sjećate, može to biti samo zbog čestog ponavljanja,
međutim ta se pričica pokazala sasma netočnom. Prema monografiji
bivšega Kissingerova pomoćnika, Petera Rodmana, 'Trendovi u
američko-europskim odnosima', koju je izdao Nixon Centar,'ni
Kissinger, niti njegovi najbliži suradnici toga se ne sjećaju'.
Zapravo je problem bio sasvim drukčiji. Nixonova vlada odlučila je
1993. posvetiti stanovitu pozornost Europskoj zajednici koja je
tada upravo primila tri nova člana - Veliku Britaniju, Dansku i
Irsku. Bio je imenovan i glasnogovornik za vanjsku politiku
Ministarskoga vijeća Europske zajednice. Na tom poslu prvi je bio
danski ministar vanjskih poslova Knud Boerge Andersen. Upravo je on
digao slušalicu kada je Kissinger zvao.
'Postupak je bio nemoguć', piše g. Rodman. Ministar Kissinger
smatrao je danskog ministra vanjskih poslova sposobnim i
šarmantnim čovjekom, ali, ne njegovom krivnjom, nedoraslim da sa
Sjedinjenim Državama pregovara o bilo čemu. Kao glasnogovornik EZ,
g. Anderson nije imao snage pregovarati u ime ostalih europskih
zemalja. 'Pokušaj je umro neoplakan, što je jedan od razloga da se
kasnije, gotovo dva desetljeća, više nije pokušavalo s takvom
jedinstvenom vanjskom politikom', piše g. Rodman
Pitanje je jesu li Europljani danas bliže tom cilju nego što su bili
prije 20 godina i kakvi bi partneri oni bili za SAD ako i postignu
usklađenu vanjsku politiku. U svakom slučaju, čini se da želja
postoji, naročito zbog posljedica rata na Kosovu, a i zbog
balkanske krize općenito, koja traje sve od 1990-ih. Ali je li to u
skladu sa stvarnosti? Čak i da je g. Kissinger izrekao one riječi,
nije jasno tko bi govorio u ime Europe.
U stvari, pokret za zajedničku obranu Europe i sigurnosnu politiku
dobio je zamah nakon sastanka u lipnju bivšega španjolskog ministra
vanjskih poslova i glavnog tajnika NATO-a Xaviera Solane s carem
europske vanjske politike - glavnim tajnikom Vijeća ministara
Europske unije i visokim predstavnikom za vanjsku i sigurnosnu
politiku Unije. Taj je korak poduzet tek nakon dužnog promišljanja,
vrlo dužnog promišljanja.
Michael Calingert, specijalizant na Brooking institutu, kaže:
'Išli su postupno i vrlo sporo. Zemlje članice, naročito velike
zemlje, nerado su prepuštale moć jednom središnjem tijelu koje bi
im moglo govoriti da učine stvari koje ne žele ili da ne učine stvari
koje žele. To mora biti u ravnoteži s europskom sposobnošću da
utječe na događaje', događaje kao na primjer Kosovo.
Mogli biste pomisliti da je stvar riješena, ali bi se prevarili.
Upravo se radi na preustroju Europskoga povjerenstva, koje se bavi
birokracijom i pravilima u Bruxellesu, a prije nekoliko mjeseci
imalo je aferu s korupcijom. Ono će također imati svog predstavnika
za vanjsku politiku, britanskog izaslanika Chrisa Pattena, bivšeg
guvernera Hong-Konga. Svatko tko je susreo obojicu - g. Pattena,
koji je oštra jezika, i blagog g. Solanu (koji je navodno zaplakao
od olakšanja kada je proglašena pobjeda na Kosovu), znat će da bi
onaj prvi mogao ovog drugog pojesti za doručak. Nadalje, posebno je
ironična činjenica da je na tom poslu Britanac, kao što je,
uostalom, i britanski premijer Tony Blair onaj koji zagovara
zajedničku europsku obranu. Britanci su poznatiji kao europski
skeptici, koji uskaču u europski vlak tek kada napušta stanicu i,
kako se izrazio jedan britanski dosjetljivac, 'tada povlače
kočnicu'.
Još nije ni načeta sva složenost toga tko će predstavljati Europsku
monetarnu uniju (EMU) na sastanku skupine G-7 najrazvijenijih
zemalja, na primjer. Najbolje bi bilo da to bude predsjednik
Središnje europske banke, Wim Duisenberg, ali on nije Alan
Greenspan. Opet se Europsko povjerenstvo bori za udio, što je
logistički problem jer nisu sve članice EMU u skupini G-7, ali ipak
ne želi ostati po strani. 'To je tipični europski problem', kaže g.
Calingert, 'svatko želi biti uključen'.
Drugim riječima, Europa kao super-država, čini se, nije baš odmah
'iza ugla'. Neke od nas, kojima je draže da se Europa sastoji od
nacionalnih država, svaka sa svojim nacionalnim značajem,
obradovat će takva misao", piše Helle Bering.