CH-GRANICE ŠV 24.VII.-NZZ-GRANICE U JI EUROPI ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG24. VII. 1999.Granice i privremeno stanje u jugoistočnoj Europi"Blago rečeno, tumačenja se ne slažu. Za albanskog predsjednika Rexhepa Mejdanija, izlaz iz
zadnjeg rata u jugoistočnoj Europi znači da su 'bolne granice' između njegove zemlje i Kosova 'zauvijek izbrisane'. Vrhovni zapovjednik NATO-a u Europi, američki general Wesley Clark, nedavno je naprotiv svojim zabrinutim domaćinima u Bukureštu prenio poruku da NATO 'nikada nije imao namjeru mijenjati granice na Balkanu' - naprotiv: razilaženja oko Kosova pridonijela su jačanju stabilnosti i sigurnosti, a pod tim se misli na nepovredivost granica.Može se pretpostaviti da u svojoj bezuvjetnosti ni jedna ni druga izjava ne odgovara stvarnosti idućih godina na Kosovu. Albanski političari u Prištini, s tim u vezi složni uza sve razdore, traže neovisnost a ne pridruživanje Albaniji. Prema službenim zapadnim tumačenjima, pokrajina ostaje jugoslavenski teritorij. To je pak legalistički koncept, rođen iz poštovanja prema državnim granicama kao čimbenicima reda, ali sa stvarnostima na terenu već sada ima malo zajedničkoga. Kosovo, pod okupacijom mirovnih snaga pod
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
24. VII. 1999.
Granice i privremeno stanje u jugoistočnoj Europi
"Blago rečeno, tumačenja se ne slažu. Za albanskog predsjednika
Rexhepa Mejdanija, izlaz iz zadnjeg rata u jugoistočnoj Europi
znači da su 'bolne granice' između njegove zemlje i Kosova
'zauvijek izbrisane'. Vrhovni zapovjednik NATO-a u Europi,
američki general Wesley Clark, nedavno je naprotiv svojim
zabrinutim domaćinima u Bukureštu prenio poruku da NATO 'nikada
nije imao namjeru mijenjati granice na Balkanu' - naprotiv:
razilaženja oko Kosova pridonijela su jačanju stabilnosti i
sigurnosti, a pod tim se misli na nepovredivost granica.
Može se pretpostaviti da u svojoj bezuvjetnosti ni jedna ni druga
izjava ne odgovara stvarnosti idućih godina na Kosovu. Albanski
političari u Prištini, s tim u vezi složni uza sve razdore, traže
neovisnost a ne pridruživanje Albaniji. Prema službenim zapadnim
tumačenjima, pokrajina ostaje jugoslavenski teritorij. To je pak
legalistički koncept, rođen iz poštovanja prema državnim granicama
kao čimbenicima reda, ali sa stvarnostima na terenu već sada ima
malo zajedničkoga. Kosovo, pod okupacijom mirovnih snaga pod
vodstvom NATO-a i upravom Ujedinjenih naroda, postalo je
međunarodni protektorat. U Beogradu se ni jedna strana ne vara o
stvarnom stanju: jugoslavenska državna vlast glasno prosvjeduje
kod UN-a protiv potiskivanja njezinih organa (još jučer ubilačkih)
iz pokrajine, a oporba baca predsjedniku Miloševiću u lice da je
izgubio Kosovo.
Glavni cilj trenutačno je obnova. Riječ zvuči jednostavno, ali je
slično ambiciozna kao i oznaka 'stabilizacijski sporazum' koji bi u
Sarajevu trebao biti tema balkanske konferencije. Realna bi se
prosudba zadovoljila i bez lijepih riječi kad bi se na Kosovu
omogućilo skroman novi početak u uvjetima dostojnim čovjeka i
poduprlo siromašne susjedne zemlje Albaniju i Makedoniju,
preplavljene rijekama izbjeglica - ako se nađe dovoljno donatora.
Najprije liječiti rane, koliko se god može. Sređivanje statusa
Kosova ostaje za kasnije. Vrijeme će biti savjetnik. Postrojbe
NATO-a na Kosovu u međuvremenu se pripremaju na dugo privremeno
stanje. Primjer imaju u najbližem susjedstvu. Međunarodna
okupacija koja u Bosni održava mir i unutarnju ravnotežu, traje već
četvrtu godinu.
Neki, među njima i poznavatelji materije poput britanskog
povjesničara Noela Malcolma, rezigniranom otvorenošću
preporučuju da se primi na znanje činjenica, kako pojedini narodi
na Balkanu u istom državnom savezu ne mogu i ne žele više živjeti
zajedno. Jednostavan argument se teško može pobiti: tamo gdje su se
posljednjih godina dogodila razdvajanja, danas vlada mir. Stoga
preporuka da se pravo kosovskih Albanaca na samoodređenje već sada
uvaži. O tomu da je Beograd svoje suvereno pravo da zapovijeda
Albancima na jugu i činjenično i moralno izgubio, sada se ionako ne
može puno raspravljati.
Bivšoj autonomnoj pokrajini Kosovu odobriti neovisnost - to bi
značilo mijenjati samo jednu granicu. Jer kod raspada Jugoslavije,
koji se dogodio, republike su se pretvorile u samostalne države a
time unutarnje diobene crte u državne granice. No koga čudi što
kosovski Albanci poslije svih događaja pokazuju malo razumijevanja
za takve pravne finese? I ne treba imati iluzija: ako zapadne sile
Kosovu uskrate neovisnost (koja je sporazumom u Rambouilletu bila
na dohvat ruke), uskoro će strane zamijeniti fronte i NATO-ovi će se
vojnici u Prištini morati braniti od albanskih napada.
Nije baš gostoljubiva perspektiva. Izgledi - to dovodi u središte
drugu stranu - jednako su turobni kad se treba upustiti u
eksperiment i prvi put djelovati protiv helsinških zaključnih
dokumenata, po kojima se granice smiju mijenjati samo mirnim
sporazumom. U jugoistočnoj bi Europi to bila Pandorina kutija
znatnog sadržaja. Opstanak četvrtinom Albanaca nastanjene
Makedonije bio bi ugrožen, osobito ako Zapad podlegne sugestiji
Beograda da Kosovo podijeli i time ponudi uzorak za daljnje
postupke u regiji. Prastari makedonski problem ponovno bi oživio,
status onoga dijela koji su poslije Balkanskih ratova 1912./13.
međusobno podijelile Grčka, Srbija i Bugarska, nazvanog
stupnjevanjem onoga što se ne može stupnjevati i 'balkanskom bačvom
baruta'.
I dalje: ako Albanci na jugu Srbije dobiju pravo na neovisnost,
zašto i tri milijuna Mađara na sjeveru, u Vojvodini, ne bi također
imalo pravo u ime samoodređenja pripasti svojoj matičnoj zemlji?
Vlada u Budimpešti, svjesna eksplozivnosti pitanja i obvezana
europskoj integracijskoj politici, do sada je stalno odbijala
pristati uz takve zahtjeve. Zadovoljila se verbalnim podupiranjem
želja vojvođanskih Mađara za autonomijom. No i to je bilo dovoljno
da u Slovačkoj izazove nemire, a u Rumunjskoj čak i neke panične
reakcije. Umirujuće riječi Wesleya Clarka u Bukureštu o
nedodirljivosti granica pale su i zbog toga šo je generalu -
pogrješno - pripisivana izjava da je versaillski mirovni sustav
odslužio svoje.
Rat koji je 1991. izbio na Balkanu ubrzo se vodio zbog granica.
Srbija je, kad se raspad federacije mogao spoznati, jasno najavila
da će umjesto unutarnjih, administrativnih crta, tražiti nove
granice. Umjesto da tu temu razjasni za zelenim stolom, Milošević
je odmah primijenio oružanu silu. No, treba pošteno reći:
beogradska želja da u novoj, umanjenoj državi ujedini što je moguće
više srpskih zemljaka, diskreditirana je primijenjenim
sredstvima, ali mogla je biti predmetom pregovora.
Bilo je razumljivo i odbijanje Beograda da Srbe u budućim susjednim
državama prepusti njihovoj manjinskoj sudbini. Zastrašujuće
primjere, što bi to trajno značilo, nije trebalo daleko tražiti.
Zaštita etničkih manjina unatoč svim tvrdnjama i unatoč svim
postojećim, funkcionirajućim rješenjima - Švicarska može
poslužiti kao primjer - ni danas nije miljenik međunarodne
zajednice. Bezbrojne konferencije i konvencije ne mogu prikriti da
se zahtjevi manjinskih narodnosnih skupina drže dosadnima i da neki
zapadni Europljani, koji bi najprije morali pomesti pred svojim
vratima, bezvoljno rješavaju ta pitanja. Uza sav napredak, ni dalje
nije ugodno biti Poljak u Bjelorusiji, Mađar u karpatskoj Ukrajini,
Srbin u Hrvatskoj ili Turčin u Bugarskoj. Istočnoeuropska
manjinska pitanja i s jedne i s druge strane granice ostaju izvor
nepovjerenja.
Državnički formulirane nakane da se pokrene 'opsežno balkansko
uređenje', jedna su stvar. Prisila da se donese odluka o granicama,
druga su stvar. Velikim silama, tako traži predsjednik Slovenije
Milan Kučan, trebalo bi biti jasno žele li mijenjati ili zadržati
granice da zatim, i u jednom i u drugom slučaju, trebaju preuzeti
odgovornost za posljedice. Dvojbu samo malo ublažava razmišljanje
da će granice uskoro biti propusne u regijama u kojima se susjedi
pripremaju za pristup EU-u, ali koje bi možda trebalo korigirati u
slučajevima kad je odvajanje pitanje života i smrti. Inače i u doba
međunarodnoga prava, uz otrježnjavajući zaključak da tamo gdje se
sudaraju načelo prava na samoodređenje i državna suverenost, kao i
uvijek odlučuju sila i sreća, sposobnost prilagodbe i stjecaj
okolnosti" - drži novinar lista A. O.