WASHINGTON, 24. srpnja (Hina - Fjodor Polojac) - Kad je prije nekoliko godina projekt američkog borbenog zrakoplova za 21. stoljeće dobio oznaku F-22 vjerojatno je nekome pala na pamet simbolika tog broja koju prepoznajemo
zahvaljujući romanu "Kvaka 22" Josepha Hellera ali je odmahnuo rukom uvjeren da je riječ o novom i neizbježnom koraku u budućnost ratnog zrakoplovstva.
WASHINGTON, 24. srpnja (Hina - Fjodor Polojac) - Kad je prije
nekoliko godina projekt američkog borbenog zrakoplova za 21.
stoljeće dobio oznaku F-22 vjerojatno je nekome pala na pamet
simbolika tog broja koju prepoznajemo zahvaljujući romanu "Kvaka
22" Josepha Hellera ali je odmahnuo rukom uvjeren da je riječ o
novom i neizbježnom koraku u budućnost ratnog zrakoplovstva.#L#
Međutim, željeni oslonac američkog vojnog zrakoplovstva na
najboljem je putu da (p)ostane neostvareni san Pentagona.
Ne pomaže ni uvjeravanje predsjednika Billa Clintona da je cijena
od 200 milijuna dolara po komadu prihvatljiva ako je u pitanju
nacionalna sigurnost. Dapače. U političkoj areni u kojoj se
prepliću i nadmeću interesi i zlopamćenje, Clintonov glas "za"
donosi unaprijed dvjestotinjak republikanskih kongresnih glasova
"protiv".
Tijekom rasprave o proračunu za slijedeću godinu, Pododbor za vojne
rashode je bez ustezanja prekrižio 1,8 milijardi dolara koliko je
ratno zrakoplovstvo kanilo platiti za prvih šest letjelica i
nastavak rada na projektu.
Kongresmeni su "za utjehu" Pentagonu dodijelili novac koji nije
tražen za kupnju zrakoplova F-15 i F-16, leteće cisterne KC-139J i
izviđačke zrakoplove "JStars".
Zagovornici F-22 se ne predaju. Ni proizvođači - Lockheed Martin,
Boeing i Pratt and Whitney. Promidžba je pokrenuta na sve strane, a
lobisti po kutovima washingtonskih restorana šapću "nježne riječi"
u uši kongresmena. Za javnost su glavni argumenti 40 tisuća radnih
mjesta u 46 saveznih država i, naravno, nacionalna sigurnost. To
nije beznačajno ni članovima Kongresa iako je dvojbeno da bi se,
primjerice, predsjednik Predstavničkog doma Dennis Hastert za dva
dana od glasnog protivnika premetnuo u zdušnog zagovornika F-22
samo zato što će u njegovu Illinoisu do 2005. godine stotinjak ljudi
imati posao. Vjerojatno je snažnije utjecala rječitost i argumenti
Glenna LeMunyona, bivšeg savjetnika utjecajnog republikanskog
kongresmena Toma DeLaya, kojeg su u Lockheedu angažirali za svog
glavnog lobista na Capitol Hillu.
Zapravo su i sami proizvođači dovedeni u procjep. Naime, po nekim
računicama njima se više isplate neočekivano odobrene kupnje
zrakoplova F-15 i F-16, nego gradnja novog F-22. Naravno, pokušat
će izboriti obije narudžbe. Ako ne ranije onda na senatsko-
zastupničkoj konferenciji potkraj ljeta kad se "glačaju" razlike u
gledištima na proračun između dvaju kongresnih domova. A do tada
valja pratiti uplate u stranačke blagajne i predizborne kasice
predsjedničkih i inih kandidata. I oni su za 21. stoljeće.
(Hina) fp rb