US-E-KANDIDATI - UPRAVA-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi US IHT 22.7. ZADAĆE EU POVJERENSTVA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE22. VII. 1999.Europska unija: omogućite Prodijevu povjerenstvu da obavi posao"Mnogo se
očekuje od Romana Prodija, predsjednika Europskog povjerenstva. Od novog se povjerenstva očekuje da igra veliku ulogu u obnovi vjerodostojnosti ustanova Europske unije: očekuje se da povjerenstvo djeluje kao otvorena, djelotvorna, poštena vlada zainteresirana za potrebe građana, a ne kao šeprtljava birokracija. Prodi o svojoj momčadi već pripovijeda kao o vladi, a sebi dodjeljuje ulogu premijera", piše Roy Denman, bivši predstavnik Europskog povjerenstva u Washingtonu."Tu postoje tri glavna područja u kojima uloga povjerenika može biti od presudne važnosti. To su vanjska trgovina, monetarni poslovi i konkurencija.Prvi se posao odnosi na predstavljanje najvećega trgovačkog bloka na svijetu, ne samo u novom trgovačkom krugu koji počinje ove godine već i u razmiricama u rasponu od prekooceanske trgovine do ulaska Kine u svjetski trgovački sustav.Drugi posao znači priliku za predstavljanje eura i razvoj europskog ministarstva financija.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. VII. 1999.
Europska unija: omogućite Prodijevu povjerenstvu da obavi posao
"Mnogo se očekuje od Romana Prodija, predsjednika Europskog
povjerenstva. Od novog se povjerenstva očekuje da igra veliku ulogu
u obnovi vjerodostojnosti ustanova Europske unije: očekuje se da
povjerenstvo djeluje kao otvorena, djelotvorna, poštena vlada
zainteresirana za potrebe građana, a ne kao šeprtljava
birokracija. Prodi o svojoj momčadi već pripovijeda kao o vladi, a
sebi dodjeljuje ulogu premijera", piše Roy Denman, bivši
predstavnik Europskog povjerenstva u Washingtonu.
"Tu postoje tri glavna područja u kojima uloga povjerenika može
biti od presudne važnosti. To su vanjska trgovina, monetarni
poslovi i konkurencija.
Prvi se posao odnosi na predstavljanje najvećega trgovačkog bloka
na svijetu, ne samo u novom trgovačkom krugu koji počinje ove godine
već i u razmiricama u rasponu od prekooceanske trgovine do ulaska
Kine u svjetski trgovački sustav.
Drugi posao znači priliku za predstavljanje eura i razvoj europskog
ministarstva financija.
Treći posao predmnijeva potrebu da se bude oštar i dovoljno stručan
kako bi se hrabro stalo nasuprot europskih industrijskih divova u
bujici spajanja, koja uvođenje zajedničke valute ubrzava.
Prodijevi su kandidati za te poslove - Francuz, Španjolac i Talijan
(Britanci su ostali postrani) dobar izbor. Oni su oštri, sposobni i
iskusni.
Imenovanje Pascala Lamyja za povjerenika u vanjskoj trgovini neke
je iznenadilo, no moglo bi donijeti dobre rezultate. Nijedan
povjerenik za vanjsku trgovinu ne može si priuštiti
protekcionistička stajališta, no odabir Lamyja može umiriti
francusku zabrinutost i predusresti neke štetne razmirice između
Bruxellesa i Pariza, koje posljednjih godina muče trgovinsku
scenu.
Veliki upitnik stoji iznad odnosa tog posla i odgovornosti za
vanjske poslove dodijeljene Chrisu Pattenu. Vijeće ministara
oduvijek je bilo spremno slušati povjerenika za vanjsku trgovinu
jer njemu ugovori i svjetska ekipa dužnosnika dodjeljuju jasne
ovlasti. No ministri se nikad nisu previše zanimali za stajališta
povjerenika za vanjske poslove - a sad su imenovali posebnog
visokog predstavnika za vanjsku i sigurnosnu politiku.
Patten riskira da postane peti kotač na kolima. Vidjet ćemo kakav će
odnos uspostaviti s Lamyjem i koliko će stvarnog posla imati.
Pošto je odabrao svoju momčad, Prodi mora čekati potvrdu Europskog
parlamenta, čiji će gladni lavovi možda zahtijevati jednog
kršćanina ili tako nešto. Zatim on mora iskoristiti priliku i na
početku pojasniti čelnicima vlada Europske unije da će njegovo
povjerenstvo biti teško hendikepirano ne budu li ispunjena tri
uvjeta. To su:
Broj jedan: više osoblja. To ne znači tražiti prenapuhanu
birokraciju. To znači skroman i pažljivo procijenjen dodatak kako
bi se povjerenstvu omogućilo ispunjavanje svojih zadaća. Upravo je
nedostatak nekoliko stotina iskusnog osoblja koje bi nadgledalo
velike svote koje se odvajaju za Istok vodio nekim financijskim
škandalima otkrivenima početkom ove godine.
Broj dva: jednoglasno pregovaranje o uslugama. Dosad su članice
vlade odbijale povjerenstvu dodijeliti ovlast da pregovara o
uslugama, koju već dugo ima za pregovore o trgovini robama.
Činjenica da su članice države jednodušno nastupale u trgovinskim
pitanjima omogućila je Europskoj uniji da igra istaknutu i
konstruktivnu ulogu u svjetskim trgovinskim pregovorima tijekom
proteklih 40 godina. Predstojeći će se pregovori sve više baviti
uslugama.
Propuste li zemlje članice dodijeliti povjerenstvu ovlast da
djeluje u korist Europske unije, Europa neće biti kadra zadržati
svoju ulogu. Revizija ugovora ne bi bila potrebna, jer je dovoljna
jednoglasna odluka Vijeća ministara.
Broj tri: predstavljanje eura. Prošlog je prosinca na sastanku
europskih čelnika država i vlada u Beču odlučeno da bi povjerenstvo
trebalo biti uključeno u izaslanstvo područja eura među
financijskim ministrima skupine sedam industrijskih zemalja.
Prošloga mjeseca, na sastanku financijskih ministara skupine
sedmorice u Koelnu, postignut je dogovor, pod pritiskom
Amerikanaca, da se povjerenstvo isključi. Nije na Amerikancima da
odlučuju o konstitucionalnom razvoju Europske unije. Nije
razborito isključiti vladu Europe iz svjetskih razgovora o
financijama."