FR-DE-skupštine-Parlament-Političke stranke-Izbori-Organizacije/savezi FR-LIBERATION 21.7.EU PARLAMENT FRANCUSKALIBERATION21. VII. 1999.Skupština postoji i to dokazuje"Europska se demokracija gradi velikom brzinom, u savršenoj
improvizaciji. Njezin je glavni čimbenik Europski parlament koji je, poput Frankensteina, umakao svojim tvorcima. Ili, prije svome tvorcu: bivši njemački kancelar, kršćanski demokrat Gerhard Schroeder, borio se - često sam i uglavnom protiv francuskog stajališta - kako bi proširio ovlasti Skupštine. Njegov je cilj bio nadomjestiti 'demokratski manjak' od kojeg zajednička građevina pati od svojih početaka, budući da Povjerenstvo i Ministarsko vijeće koje okuplja petnaest vlada Unije, odgovaraju pred narodom tek u drugom stupnju. Ugovori iz Maastrichta iz 1992. i Amsterdama iz 1997., obilježeni su njime: Kohl je uspio uzdići Parlament, koji se nakon 1979. bira općim glasovanjem, gotovo na razinu Ministarskog vijeća. Još je trebalo da ta Skupština potvrdi svoje samostalno političko postojanje. Ona je to i učinila tijekom zadnjih triju godina.Parlamentarno istražno povjerenstvo o 'ludim kravama' iz 1996./ 1997., koje je pokazalo da je Povjerenstvo prikrivalo veličinu
FRANCUSKA
LIBERATION
21. VII. 1999.
Skupština postoji i to dokazuje
"Europska se demokracija gradi velikom brzinom, u savršenoj
improvizaciji. Njezin je glavni čimbenik Europski parlament koji
je, poput Frankensteina, umakao svojim tvorcima. Ili, prije svome
tvorcu: bivši njemački kancelar, kršćanski demokrat Gerhard
Schroeder, borio se - često sam i uglavnom protiv francuskog
stajališta - kako bi proširio ovlasti Skupštine. Njegov je cilj bio
nadomjestiti 'demokratski manjak' od kojeg zajednička građevina
pati od svojih početaka, budući da Povjerenstvo i Ministarsko
vijeće koje okuplja petnaest vlada Unije, odgovaraju pred narodom
tek u drugom stupnju. Ugovori iz Maastrichta iz 1992. i Amsterdama
iz 1997., obilježeni su njime: Kohl je uspio uzdići Parlament, koji
se nakon 1979. bira općim glasovanjem, gotovo na razinu
Ministarskog vijeća. Još je trebalo da ta Skupština potvrdi svoje
samostalno političko postojanje. Ona je to i učinila tijekom
zadnjih triju godina.
Parlamentarno istražno povjerenstvo o 'ludim kravama' iz 1996./
1997., koje je pokazalo da je Povjerenstvo prikrivalo veličinu
krize kako ne bi škodilo svom planu o velikom unutarnjem tržištu,
bilo je prvi znak upozorenja na demokraciju Unije. Prvi put je
bruxellesko izvršno tijelo bilo podvrgnuto pravoj provjeri.
Ostavka Povjerenstva koju je Parlament zatražio nakon niza otkrića
o nepotizmu i korupciji, bila je drugi znak. Sporazum koji su
prošlog tjedna zaključili konzervativci iz PPE-DE-a i liberali u
Parlamentu, treći je znak. Prvi put se rezultati izbora očituju u
Strasbourgu: budući da su socijalisti poraženi u većini zemalja
Unije, ima li što logičnije, nego da socijalisti prijeđu u oporbu?
Problem je što su sve do tada konzervativci i socijalisti vladali
zajedno, osiguravajući si tako lagodnu većinu. Izbori, dakle, nisu
uopće bili važni, a odnos snaga omogućio je samo da se dobije veći
ili manji broj mjesta.
Dokaz u korist tog ublažavajućeg sustava bio je dvojak: budući da
nijedna stranka nije sama dobila apsolutnu većinu od 314 glasova
koji su potrebni da se prihvati većina europskih dokumenata, bilo
je jednostavnije da dvije glavne stranke postignu nagodbu. Osim
toga, budući da Europa uglavnom stvara stručne dokumente,
ideološke razlike nemaju učinka. No vremena su se promijenila.
Europa je, barem nakon 1985., postala politička. Svakako,
zajednički je novac imao važnu ulogu. No izvan toga, nove europske
ovlasti sve više diraju u suverenost: slobodno kretanje osoba,
useljavanje, obiteljsko pravo, obrana, vanjska politika,
socijalna prava, zdravlje itd. Odluke koje se donose na tim
područjima očito nisu ideološki neutralne. Europska je desnica
samo izvukla zaključke iz tog činjeničnog stanja. Učinila je to
brže nego smo se tome mogli nadati, budući da je u prošlosti
sklonost prema sigurnijem sustavu snažnog saveza često imala
prevagu nad drugim razlozima. Socijalisti, sa svoje strane, neće
propustiti učiniti isto, tražeći savez sa 'zelenima', komunistima,
ili čak liberalima, zašto ne.
Tako politizacija Parlamenta ima vlastita ograničenja, jer oponaša
sustave pojedinih država koji su nadmašeni. Neslaganje između
pristaša Europe i suverenista još više dolikuje Strasbourgu nego
prijestolnicama pojedinih država i jamačno je opravdalo nastanak
drugih stranaka. Postoji velika opasnost da desni Parlament povede
partizanski rat protiv Ministarskog vijeća u kojemu prevlast imaju
socijaldemokrati, i to u unutarnjopolitičke svrhe. Sustav bi tada
mogao dostići točku kidanja: načiniti od europskih izbora prizivno
glasovanje državnih izbora značilo bi nepriznavati njihovu
zakonitost. Europska se građevina od toga ne bi oporavila", piše
Jean Quatremer.