FR-demokracija-Glasila/mediji-Ljudska prava-Sudovi FR-LE MONDE 18.7.DIKTATURA GLASILA FRANCUSKALE MONDE18. VII. 1999.Glasila u središtu 'demokratske napetosti'"Ovo stoljeće na izmaku, potvrdilo je, u dobru i u zlu, slavodobitnu
pobjedu glasila. Ono je dvostruko označeno slikom i trenutkom. Slika osvaja i daje prednost osjećajima pred razumom. Trenutak, tiranin, potiskuje vrijeme i protjeruje sjećanje. Treba li, može li se nadzirati moć glasila? Ako može, kako? Gdje završava novinarska sloboda? Gdje počinje njihova odgovornost? Kakvi su odnosi između tiska i vlasti? Tiska i pravosuđa? U petak 15. i subotu 16. srpnja, sudionici 14. Petrarkinih susreta na temu 'Glasila, moć i podčinjenost', koje je u Montpellieru organizirao France-Culture u suradnji s 'Le Mondeom', pokušali su odgovoriti na ta pitanja, vrlo važna za demokraciju.Korijeni rasprave sežu daleko. Već je Tocqueville govorio o 'tiraniji mišljenja'. Otada, podsjeća povjesničar Jean-Noel Jeanneney, vladari i intelektualci stalno napadaju svemoć tiska i već ga 1791. u 'Journal de Cordeliers' nazivaju 'četvrtom vlasti'. (...)Već dva stoljeća, kao 'promatračnica na zapovjedničkom mostu na
FRANCUSKA
LE MONDE
18. VII. 1999.
Glasila u središtu 'demokratske napetosti'
"Ovo stoljeće na izmaku, potvrdilo je, u dobru i u zlu, slavodobitnu
pobjedu glasila. Ono je dvostruko označeno slikom i trenutkom.
Slika osvaja i daje prednost osjećajima pred razumom. Trenutak,
tiranin, potiskuje vrijeme i protjeruje sjećanje. Treba li, može li
se nadzirati moć glasila? Ako može, kako? Gdje završava novinarska
sloboda? Gdje počinje njihova odgovornost? Kakvi su odnosi između
tiska i vlasti? Tiska i pravosuđa? U petak 15. i subotu 16. srpnja,
sudionici 14. Petrarkinih susreta na temu 'Glasila, moć i
podčinjenost', koje je u Montpellieru organizirao France-Culture u
suradnji s 'Le Mondeom', pokušali su odgovoriti na ta pitanja, vrlo
važna za demokraciju.
Korijeni rasprave sežu daleko. Već je Tocqueville govorio o
'tiraniji mišljenja'. Otada, podsjeća povjesničar Jean-Noel
Jeanneney, vladari i intelektualci stalno napadaju svemoć tiska i
već ga 1791. u 'Journal de Cordeliers' nazivaju 'četvrtom vlasti'.
(...)
Već dva stoljeća, kao 'promatračnica na zapovjedničkom mostu na
brodu', tisak - to je njegova uloga - želi doznati ono što mu moćnici
- oni traže pravo da vladaju u stanovitoj tajnosti - pokušavaju
sakriti. Treba li se sablažnjavati, pita se Jean-Noel Jeanneney,
zbog onoga što je u središtu 'demokratske napetosti'? No strahovit
napredak tehnologija obavješćivanja, brzina njihova prijenosa i
prevlast televizije bitno su utjecali na činjenično stanje. Jose
Freches, direktor skupine Midi libre, kaže da je 'čovjek tiska
gledatelj velikog svjetskog teatra' o kojemu on mora izvješćivati
'ponizno i časno'. (...)
Političari su već odavno shvatili 'moć utjecaja' audiovizuelnih
glasila. Bivši premijer Michel Rocard primjećuje: 'Televizijska se
slika ne obraća istim neuronima kao tekst. Ona izaziva osjećaj, a ne
razmišljanje. Ona se ponaša po načelu koje je suprotno političkom
načelu, koje je umjetnost upravljanja trajanjem, sa strpljivošću
uzgajivača drveća. Ona oslobađa politiku od njezina sadržaja.'
Gdjekad se može, primjećuje Michel Rocard, umaći diktaturi slike i
trenutka. Primjerice, prisilom na šutnju. 'Pet minuta nakon
ubojstva Yitzhaqa Rabina, kojega sam dobro poznavao, radijski
novinar zatražio je da komentiram događaj. Nisam ništa znao o
okolnostima ubojstva. Rekao sam mu mimo mikrofona: Dajte mi malo
vremena da razmislim, ne želim zbog nepripremljenosti reći
glupost.' Općenito, Michel Rocard od novinara očekuje 'građansku
suradnju'. (...)
Priznajući tisku 'pravo na pogrješku' ako se ova pošteno ispravi,
intelektualci i političari traže od njega 'etiku odgovornosti':
razliku između činjenice i komentara, zaštitu izvora, poštovanje
tajnosti podataka i nedužnosti dok se ne dokaže krivnja, a iznad
svega prava na privatnost. 'Tisak ide sve dalje u otkrivanju
osobnog života, tvrdi Blandine Kriegel. Osobnost koja je sve više
stvar prava i ugovora, izlaže se razglašivanju.' Alain
Finkielkraut dodaje: 'Jučer su totalitarni režimi u ime politike
narušavali granicu između javnog i privatnog života. Danas se čini
isto u ime novinarstva. Od javnog se čovjeka traži da razotkrije
privatnog, kao da je stvarnost nužno prosta, sramna, kao da ne
postoji istina privida. A ona je jedan od temelja politike.' (...)
Pozor! Odvjetnica Marie-Christine de Percin zabrinuta je zbog toga
što se prevelikim nastojanjem da se zaštiti privatnost, ograničava
sloboda tiska, 'sprječava se prikazivanje stvarnosti', primjerice
nastojanjem da se zabrani objavljivanje fotografija koje se
smatraju 'grubima' i koje vrijeđaju dostojanstvo ljudske osobe kao
što su snimci okrivljenika s lisičinama: 'Ono što iznenađuje jesu
lisičine, a ne njihova slika. U ovom slučaju, pravosuđe nalazi
opravdanje u glasilima.' Kako se zaštititi od najezde slika,
pobijediti diktaturu trenutka i ne dati za pravo onima koji
proklinju sustav glasila?
Jean-Noel Jeanneney daje višestruk odgovor: 'Treba bolje obučavati
novinare, učiti javnost da bude kritična, da se obavješćuje na
drugačiji način, putem knjiga ili putovanjem. Svakako, potrebno je
povećati raznolikost glasila najviše što je moguće.' Već je
Tocqueville primijetio: 'Jedini način da se glasila učine
neškodljivima, jest povećati njihov broj'", na naslovnici lista
piše Jean-Pierre Langellier.