SL-HR-SPORAZUMII SLO 17.VII.-DELO-NAŠ ADUT SLOVENIJADELO17. VII. 1999.Samo mirno, to je naš adut"Henry Kissinger nekoć je na pitanje koji je međunarodni susret bio najvažniji, odgovorio - onaj što je otpao. Važnost izočnoga odgovara
slovensko-hrvatskim odnosima, koji više govore o onom čega nema nego o onom što se događa. Većina visokih političkih susreta u tom smjeru prikraćena je za sadržaj i ispunjena obećanjima. Razlog zašto je otkazan nedavni sastanak predsjednika vlada zadire u bit poluhladnih bilateralnih odnosa.Dugo najavljivano i još dulje otkazivano potpisivanje imovinsko-pravnog sporazuma, koje bi trebalo začiniti prvi službeni posjet premijera Zlatka Mateše Ljubljani, odgođeno je. Navodno zato da bi se u međuvremenu za potpis pripremilo još jedan međudržavni sporazum, naime onaj o nuklearnoj elektrani Krško. S obzirom na ustrajnost kojom su se političari obiju država do sada susretali, iako su na jelovniku imali samo obećanja, čini se tako reći kvalitetnim skokom oduprijeti se iskušenju potpisivanja samo jednog sporazuma. Posebno u prilici kad već dulje kritično nedostaje rezultata u susjedskim odnosima. No vjerojatno se još
SLOVENIJA
DELO
17. VII. 1999.
Samo mirno, to je naš adut
"Henry Kissinger nekoć je na pitanje koji je međunarodni susret bio
najvažniji, odgovorio - onaj što je otpao. Važnost izočnoga
odgovara slovensko-hrvatskim odnosima, koji više govore o onom
čega nema nego o onom što se događa. Većina visokih političkih
susreta u tom smjeru prikraćena je za sadržaj i ispunjena
obećanjima. Razlog zašto je otkazan nedavni sastanak predsjednika
vlada zadire u bit poluhladnih bilateralnih odnosa.
Dugo najavljivano i još dulje otkazivano potpisivanje imovinsko-
pravnog sporazuma, koje bi trebalo začiniti prvi službeni posjet
premijera Zlatka Mateše Ljubljani, odgođeno je. Navodno zato da bi
se u međuvremenu za potpis pripremilo još jedan međudržavni
sporazum, naime onaj o nuklearnoj elektrani Krško. S obzirom na
ustrajnost kojom su se političari obiju država do sada susretali,
iako su na jelovniku imali samo obećanja, čini se tako reći
kvalitetnim skokom oduprijeti se iskušenju potpisivanja samo
jednog sporazuma. Posebno u prilici kad već dulje kritično
nedostaje rezultata u susjedskim odnosima. No vjerojatno se još
poneki razlog krije u činjenici da Zagreb 14. srpnja nije bio
spreman potpisati imovinski sporazum, jer Ljubljana nije pokazala
dobrohotnost negdje drugdje. Bi li slovensko 'popuštanje' kod
hrvatskog ulaska u WTO bilo prikladno?
Imovinsko-pravni sporazum koji niz godina opterećuje Sloveniju
zbog opsega imovine s one strane granice, za Zagreb je dobio
međunarodno značenje. Želi u Svjetsku trgovačku organizaciju, a
uvjet za ulazak su među ostalim i sklopljeni imovinski sporazumi s
članicama. Slovensko je ustrajanje da susjedna država ispuni
uvjete koji vrijede za sve ostale - logično. Ljubljana u tom slučaju
ništa ne uvjetuje, samo traži ispunjenje obveza koje su morali
prihvatiti i drugi za ulazak u tu organizaciju. Hrvatska, čiji je
ulazak u WTO bio jedno od velikih obećanja vladajućeg HDZ-a kojem
prijeti kršenje zadane riječi, slovensku načelnost, dakako, shvaća
drukčije. Ministar vanjskih poslova Mate Granić rado podsjeća da je
Slovenija jedina zapreka na putu hrvatskog učlanjenja u Svjetsku
trgovačku organizaciju.
To je trenutno istina. Službenom Zagrebu, koji je na početku ovoga
tjedna još imao otvorena pojedina područja u ženevskim pregovorima
s četiri države, u međuvremenu je uspjelo dogovoriti se, barem
načelno, s ostalima. A Slovenija je ostala jedina na putu. Ta
okolnost zacijelo znači veći pritisak na Ljubljanu, zbog čega bi se
mogle pojaviti dvojbe je li ustrajanje na načelnosti primjereno -
iz političkih razloga, zbog značenja susjedskih odnosa, među
ostalim i jedne od najznačajnijih gospodarskih partnerica. Pa ipak
ne bi bilo pametno da se ovoga puta ta država zbog političkih
razloga odluči postupiti drukčije. Teško je oteti se dojmu da je na
to cijelo vrijeme računala i Hrvatska.
A što je s prigovorima da se radi o povezivanju bilateralnih pitanja
s multilateralnima, na što je Slovenija, koja je i sama doživjela
traumatično iskustvo iz zapadnog smjera, posebno osjetljiva?
Mehanizmi nadzora pregovora sa Svjetskom trgovačkom organizacijom
previše su pregledni da bi možebitni takav postupak mogao ostati
nezapažen. U međunarodnoj praksi postoje slučajevi kad su recimo
Sjedinjene Američke Države ili Europska unija opominjale one
države koje su htjele tražiti više. Slovenija nije dobila ni
najmanji takav znak, govore diplomatski izvori.
Jasno je da je sada adut u njezinim rukama. Pa ipak bi joj bilo teško
prigovoriti da rješava status svoje imovine kad se poziva na
zaštitu temeljnih međunarodnih načela. No ako se to stajalište
poklapa s konkretnim interesom, zašto ne profitirati - pa što je
uopće drugo politika? Kad dakle s ove strane granice žele najprije
ratifikaciju imovinsko-pravnog sporazuma, a zatim obećavaju
darežljivost (u prijelaznim razdobljima za poljoprivredne
proizvode, visinu carinskih zaštita), a na drugoj traže obratno,
najprije 'zeleno svjetlo' za WTO, je li realno pitanje tko je
ranjiviji? Je li nervoznija partnerica koju već godinama
opterećuje nepotpisani bilateralni sporazum koji će riješiti
pitanje slovenske imovine u Hrvatskoj, ali ga je druga strana dugo
povezivala s dugom Ljubljanske banke? Je li sada u stisci druga
strana, na pola u predizbornoj histeriji i pod pritiskom potrebe da
zaključi pregovore prije jesenskog novog kruga pregovora u
trgovačkoj organizaciji?
Kao obično, pouke su i u povijesti. A 'povijesna' iskustva
slovensko-hrvatskih odnosa govore da je spretnija partnerica više
puta rješavala svoje male, djelomične probleme, a druga je u
zamjenu ostajala praznih ruku. Uopće ne treba zaboraviti da cilj
Slovenije nije ometati Hrvatsku na putu u WTO, nego je Hrvatskoj
cilj da postane njegovom članicom" - piše Saša Vidmajer.