DE-OBAVJEŠTAJNE_SLUŽBE-PRISLUŠKIVANJE-LJUDSKA_PRAVA-Kriminal-Špijunaža-Policija-Sudovi NJ 15.7.SZ: NJ.UST.SUD-DA PRISLUŠKIVANJU NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG15. VII. 1999.Banalizacija temeljnih prava"Imate li prijatelja u Innsbrucku?
Poslovnih partnera u Rimu? Dobivate li fakseve iz Francuske ili možda elektronsku poštu iz Sjedinjenih Država? Kakve ste upute dali svom uredu u Madridu? Kako je Vaša prijateljica na Mallorci? Što je otkrio kolega novinar u Beogradu? Tko je bio nazočan na razgovoru u Bruxellesu i što je tamo dogovoreno? Općenito, o čemu pričate u telefonskim razgovorima?Ako smatrate da se sve to nikoga ne tiče, imate pravo. Samo što takozvani zakon za suzbijanje zločina (a pomalo i njemački ustavni sud, kao što pokazuju aktualni događaji) zastupa drugačije mišljenje. Ta nisam zločinac, prigovorit ćete. Nije važno, kaže zakonodavac. Radi borbe protiv 'zločina' (zakonodavac je odnedavno sklon borbenim nastupima pa gotovo sva kaznena djela naziva zločinima) i marljivi uredski službenici, pristojni profesori, domaćice i novinari moraju trpjeti državnu znatiželju.Cilj bi trebao posvetiti sredstvo. Zato je u zakonu o suzbijanju zločina, usvojenom 1994., utvrđeno da Savezna obavještajna služba (BND - Bundesnachrichtendienst - op. prev.) smije bilježiti
-Sudovi
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
15. VII. 1999.
Banalizacija temeljnih prava
"Imate li prijatelja u Innsbrucku? Poslovnih partnera u Rimu?
Dobivate li fakseve iz Francuske ili možda elektronsku poštu iz
Sjedinjenih Država? Kakve ste upute dali svom uredu u Madridu? Kako
je Vaša prijateljica na Mallorci? Što je otkrio kolega novinar u
Beogradu? Tko je bio nazočan na razgovoru u Bruxellesu i što je tamo
dogovoreno? Općenito, o čemu pričate u telefonskim razgovorima?
Ako smatrate da se sve to nikoga ne tiče, imate pravo. Samo što
takozvani zakon za suzbijanje zločina (a pomalo i njemački ustavni
sud, kao što pokazuju aktualni događaji) zastupa drugačije
mišljenje. Ta nisam zločinac, prigovorit ćete. Nije važno, kaže
zakonodavac. Radi borbe protiv 'zločina' (zakonodavac je odnedavno
sklon borbenim nastupima pa gotovo sva kaznena djela naziva
zločinima) i marljivi uredski službenici, pristojni profesori,
domaćice i novinari moraju trpjeti državnu znatiželju.
Cilj bi trebao posvetiti sredstvo. Zato je u zakonu o suzbijanju
zločina, usvojenom 1994., utvrđeno da Savezna obavještajna služba
(BND - Bundesnachrichtendienst - op. prev.) smije bilježiti
razgovore u međunarodnom telefonskom prometu čim su izgovorene
neke ključne riječi. Gledano na zakonsko-tehničkoj razini, taj je
potez izveden pretjeranom promjenom takozvanog zakona G-10, koji
ograničava 10. član Ustava, posvećen zaštiti tajne pisama, pošte i
telekomunikacija. Gledano na uređajno-tehničkoj razini, izvedba
je osigurana instalacijom takozvanog elektronskog usisavača u BND-
u. Taj uređaj usisava stotine tisuća telefonskih razgovora,
filtrira ih, zadržava one koje ocijeni neobičnim i potom ih
vrjednuje; prikupljene neobične podatke ili sumnjive elemente
Savezna obavještajna služba potom prosljeđuje (bez znanja dotične
osobe) policiji, državnom tužiteljstvu i zainteresiranim državnim
tijelima.
Onaj kojem se i sama ta procedura učini neobičnom ima pravo: naime,
čelično je načelo kaznenog i zakona o policiji da država smije
narušavati privatnost samo osumnjičenih osoba. U aktualnoj
situaciji nije riječ o ciljanom nadzoru počinitelja kaznenih
djela, osumnjičenika ili njihovih kontakt-osoba već svih koji
posegnu za telefonskom slušalicom. Uostalom, valja napomenuti da
su obavještajne službe dobile posebna prava zapravo samo radi
zaštite slobodarskog demokratskog ustavnog poretka dok im novi
zakon G-10 daje posebna prava radi općeg suzbijanja zločina - i to
bez ikakvih kontrola, koje su obično povezane s procesom
sprječavanja i gonjenja kažnjivih djela. Kada obavještajna služba
prisluškuje, važna jamstva pravne države nestaju: nije potrebna
sumnja u počinjeno kažnjivo djelo, dovoljna je rečenica
'Pogledajmo malo što se tu događa'; nije potreban ni državni
tužitelj ni sudac kao što je propisano u slučaju operativne akcije
prisluškivanja stjenicom, tijekom koje prikriveni istražitelji
nisu u prisluškivanoj prostoriji (der 'grosse Lauschangriff'- op.
prev.). 'I dalje ostaje na snazi jasna granica koja obavještajne
službe odvaja od policije', glasile su zakletve, izgovarane
prilikom usvajanja tog zakona. Nije istina. Što je zakletva
glasnija, to je istina razvodnjenija. Naime, obavještajna služba
prosljeđuje svoje prislušne spoznaje drugim službama. Time su
otvorena vrata koja dijele obavještajnu službu od policije a koja
bi morala biti čvrsto zabravljena jer bi trebalo biti spriječeno
nastajanje nove tajne državne policije u Njemačkoj.
Dakle, moglo se očekivati da će ustavni sud posegnuti za sasvim
jednostavnim sredstvom: nakon razgledavanja i provjere
elektronskog usisavača, sud je trebao izvući utikač i uskratiti
čitavom projektu licencu pravne države. Umjesto toga, suci su
pokušali preurediti usisavač. Promijenili su usisnu snagu,
napisali nove upute za upotrebu i utvrdili tko, kada i kako smije
baratati usisanim materijalom.
Takav pristup zaslužuje pohvalu ali nije dovoljan. Ustavni suci
očito su poklekli pred ušutkivanjem šefa BND-a, koji se u usmenom
nastupu požalio na velike troškove, manjkavu tehniku i slabe
rezultate cijele priče. U tom su slučaju suci previdjeli jednu
stvar: sporni zakon ostaje sporan unatoč poboljšanjima dok se
tehnika njegove primjene brzo mijenja.
Sigurno je da je presuda opomena da se prema temeljnim pravima
nikada ne treba nemarno odnositi, ali nije dovoljno glasna da bi
trgnula zakonodavca. SPD je svojedobno zajedno s Kohlovom vladom
usvojio zakon koji je sada proglašen (samo) djelomično
protuustavnim. Dakle, njemačka skupština nije previše napredovala
u pitanjima osjetljivosti na temeljna prava. Zakonodavac se
oglušio na temeljna prava. Težnja neograničenom prisluškivanju,
nadzoru i pretraživanju sve se više širi: primjerice, zakon o
zaštiti saveznih granica, prihvaćen 25. lipnja 1998., dopušta
službenicima provjeru svih putnika u vlakovima bez ikakve sumnje.
Dakle, zakon G-10 tek je jedan od nekoliko njih čija je posljedica
banalizacija temeljnih prava. Opomena Karlsruhea (sjedište
Ustavnog suda - op. prev.) nije dovoljna. Uslijediti mora gromko
upozorenje - najkasnije pri donošenju presude o operativnoj akciji
prisluškivanja u odsutnosti istražitelja", smatra Heribert
Prantl.