FR-US-YU-mimohodi-Vlada-Obrana-Organizacije/savezi-Proračun FR-LE MONDE 14.7.CHIRAC I VOJNA REFORMA FRANCUSKALE MONDE14. VII. 1999.G. Chirac je zabrinut zbog iznosa namijenjena njegovoj vojnoj reformi"Kao što to od njega traži dužnost
vojnog zapovjednika prema Ustavu, Jacques Chirac se uoči mimohoda 14. srpnja obratio vojsci. No ove godine, budući da Kosovo obvezuje, poruka Predsjednika Republike nije ni izbliza bila tako tradicionalna kao što su to bile dosadašnje. Državni poglavar nije samo pozdravio, kao što je to običaj, 'sposobnost i smjelost' vojnika koji su djelovali na Balkanu. Ističući svoje zasluge u 'velikoj reformi' koja je u tijeku, a kojoj je on postavio temelje 1996. i koja će se 2002. završiti profesionalizacijom vojske, g. Chirac je iskoristio prigodu da, u stvari, pošalje trostruku poruku vladi Lionela Jospina.Prva se poruka, zapravo, sastojala u preuzimanju prijedloga ministra obrane Alaina Richarda koji je 21. lipnja htio organizirati raspravu o sudjelovanju Francuske u zračnim napadima na Jugoslaviju i poukama koje se iz toga mogu izvući. Predsjednik države je, sa svoje strane, službeno pozvao vladu, stožere i
FRANCUSKA
LE MONDE
14. VII. 1999.
G. Chirac je zabrinut zbog iznosa namijenjena njegovoj vojnoj
reformi
"Kao što to od njega traži dužnost vojnog zapovjednika prema
Ustavu, Jacques Chirac se uoči mimohoda 14. srpnja obratio vojsci.
No ove godine, budući da Kosovo obvezuje, poruka Predsjednika
Republike nije ni izbliza bila tako tradicionalna kao što su to bile
dosadašnje. Državni poglavar nije samo pozdravio, kao što je to
običaj, 'sposobnost i smjelost' vojnika koji su djelovali na
Balkanu. Ističući svoje zasluge u 'velikoj reformi' koja je u
tijeku, a kojoj je on postavio temelje 1996. i koja će se 2002.
završiti profesionalizacijom vojske, g. Chirac je iskoristio
prigodu da, u stvari, pošalje trostruku poruku vladi Lionela
Jospina.
Prva se poruka, zapravo, sastojala u preuzimanju prijedloga
ministra obrane Alaina Richarda koji je 21. lipnja htio
organizirati raspravu o sudjelovanju Francuske u zračnim napadima
na Jugoslaviju i poukama koje se iz toga mogu izvući. Predsjednik
države je, sa svoje strane, službeno pozvao vladu, stožere i
općenito vojni stalež, na 'veliku raspravu' o načinu prilagodbe
snaga u vremenu do 'vojnog obrasca 2015.' Taj je obrazac uvijek bio
cilj plana koji se počeo provoditi 1996., a podijeljen je u tri
zakona o programiranju po šest godina.
No, iako se smjer ne mijenja, balkanska kriza svakako predlaže neke
prilagodbe. G. Chirac bez oklijevanja ide još dalje od g. Richarda
koji je u razgovoru za 'Le Monde' (14. VII.) rekao kako je
'pretjerano' govoriti o 'slabostima' vojnog sustava. Francuska je
najveći 'europski sudionik' NATO-ove operacije u Jugoslaviji.
Ipak, ne mijenjajući mišljenje o utemeljenosti odluke o
profesionalizaciji vojske i jačanju obavješćivanja, Predsjednik
Republike očito se ne zadovoljava samo time. On otvoreno govori o
'propustima i nedostatcima koje je ta kriza istaknula'. Odabir
riječi nije bio slučajan. On je u vezi s primjedbama o operativnoj
nesposobnosti francuskih postrojba koje su u izvješćima Senata i
Skupštine, istaknula dvojica parlamentarnih zastupnika, Xavier de
Villepin (Savez centra) i Jean-Michel Boucheron (PS), tek nekoliko
tjedana nakon NATO-ovih bombardiranja.
Druga je poruka izravno vezana uz prethodnu. Ona se može činiti kao
upozorenje, u času kada šef vlade dotjeruje zadnje odluke o
proračunu za 2000. G. Chirac, naime, misli da se preustroj vojske
mora nastaviti s 'nepogrješivom odlučnosti' koja pretpostavlja da
Francuska mora osigurati 'potrebne mogućnosti i novčana sredstva'.
(...)
Obraćajući se vojsci, g. Chirac poziva na red i upozorava - no ima li
mogućnosti za to i treba li izvršiti prodor u kohabitaciji na tom
području? - da pozorno prati djelovanje vlade.
Treća i zadnja Predsjednikova poruka više je uobičajena i ne
proturječi politici gospode Jospina i Richarda. Riječ je, kaže g.
Chirac, o 'nasušnoj potrebi Europljana da stvore mogućnosti za
zajedničko i međusobno djelovanje' i da sačuvaju svoju sigurnost
osnivanjem zajedničkih stožera, snaga, opreme i potpore. Na tom
području dogovor je postignut. Francuska do konca godine želi
iznijeti prijedloge koji se ne bi trebali shvatili kao napad ili
prokletstvo bačeno na SAD i njihovu prevlast u Savezu.
Iako se nisu vratili u NATO, ali su mu se zato otvoreno približili,
Francuzi se zauzimaju za europsku obranu koja će se stvarati po
uzoru na monetarnu uniju, odredivši 'mjerila za usklađivanje' koja
će moći dati vjerodostojnost zajedničkim naporima na području
sigurnosti", piše Jacques Isnard.