US-YU-S-ZAKONI-Sudovi-Ratovi-Diplomacija US 13. VII. IHT MEĐUNAR. ZAKON-NATO SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. VII. 1999.Međunarodni zakon, da, ali NATO je bio potreban"Sada kad su Sjedinjene Države uspješno
ratovale a da se nisu sukobile s privremenim sudom za ratne zločine u Haagu, one bi trebale prestati ometati stvaranje trajnog suda za ratne zločine. To je barem mišljenje mnogih organizacija za ljudska prava" piše Fred Hiatt."Zamisao o trajnom sudu proistječe iz privlačne vizije svijeta u kojemu vlada međunarodni zakon. No Kosovo je pokazalo da katkad samo sila može zaustaviti zlo. Intervencija NATO-a možda je bila kršenje međunarodnoga zakona, no svejedno - ispravna. Nije sigurno da bi se trajni sud mogao prilagoditi toj složenoj stvarnosti.Danas djeluju dva suda za ratne zločine, a oba je stvorio UN kao odgovor na nečuvene zločine u Ruandi i u bivšoj Jugoslaviji. Oba suda daju vrijedan doprinos načelu da počinitelje zločina protiv čovječnosti treba kazniti.Sad većina zemalja planira uspostaviti trajan sud za ratne zločine. Taj sud ne bi bio dio UN-a. On bi imao trajnu službu tužitelja i istražitelja i sam bi odlučivao što će istraživati. Ne bi imao
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. VII. 1999.
Međunarodni zakon, da, ali NATO je bio potreban
"Sada kad su Sjedinjene Države uspješno ratovale a da se nisu
sukobile s privremenim sudom za ratne zločine u Haagu, one bi
trebale prestati ometati stvaranje trajnog suda za ratne zločine.
To je barem mišljenje mnogih organizacija za ljudska prava" piše
Fred Hiatt.
"Zamisao o trajnom sudu proistječe iz privlačne vizije svijeta u
kojemu vlada međunarodni zakon. No Kosovo je pokazalo da katkad
samo sila može zaustaviti zlo. Intervencija NATO-a možda je bila
kršenje međunarodnoga zakona, no svejedno - ispravna. Nije sigurno
da bi se trajni sud mogao prilagoditi toj složenoj stvarnosti.
Danas djeluju dva suda za ratne zločine, a oba je stvorio UN kao
odgovor na nečuvene zločine u Ruandi i u bivšoj Jugoslaviji. Oba
suda daju vrijedan doprinos načelu da počinitelje zločina protiv
čovječnosti treba kazniti.
Sad većina zemalja planira uspostaviti trajan sud za ratne zločine.
Taj sud ne bi bio dio UN-a. On bi imao trajnu službu tužitelja i
istražitelja i sam bi odlučivao što će istraživati. Ne bi imao
političko utočište u Vijeću sigurnosti, kao dva postojeća suda;
njegovi službenici možda ne bi imali usredotočenost ili osjećaj
misije koji je privlačio najbolje tužitelje u Haag.
Clintonova vlada kaže da načelno podupire takav sud, ali želi više
zaštite za američke oružane snage u inozemstvu, kao i druge
promjene u ugovoru.
Tijekom bombaške kampanje NATO-a, Human Rights Watch pronašao je
mnoga moguća kršenja međunarodnoga zakona. U pismu NATO-u od 13.
svibnja zatražio je 'disciplinsku ili kaznenu istragu' svakog
mogućeg 'ozbiljnog kršenja' zakona, i ustrajao je na poduzimanju
'prikladnih disciplinskih ili sudskih mjera'.
Napad na srpske televizijske i radijske prijenosnike, sugerirao je
Human Rights Watch, bio je kršenje zakona; a kršenje je bilo i ne
dati 'jasno upozorenje' prije tog napada. Bombardiranje tvornica u
vlasništvu političkih saveznika Slobodana Miloševića,
uništavanje električnih centrala u Srbiji, bacanje kasetnih bomba
- sve je to, natuknula je organizacija, možda kršenje odredaba
Ženevske konvencije.
Napad na kinesko veleposlanstvo u Beogradu, iako slučajan, bio je
također kršenje zakona, ako je rezultirao iz 'propusta da se
poduzmu potrebne mjere opreza.'
Povjerenstvo odvjetnika za ljudska prava upozorilo je NATO da su
napadi na 'civilne mete' ratni zločini. Liječnici za Human Rights
tvrde da su pravila uključenja NATO-a, koja su od pilota tražila da
lete visoko iznad dometa srpskih raketa, ugrožavala civile te ih
stoga 'međunarodni humanitarni zakon očito zabranjuje'.
Amnesty International je 18. svibnja ustvrdio da je 'opetovano
pisao NATO-u da izrazi svoju zabrinutost' jer bombardiranje u kojem
se ubijaju civili 'možda predstavlja nezakonite napade'.
Te organizacije, koje su veći dio svojih kritika ostavile za srpske
zločine, bile su mnogo umjerenije od nekih. Kineska vlada, ruska
Duma i Američka udruga pravnika nisu uopće sumnjali da NATO čini
ratne zločine.
Po međunarodnom zakonu oni su možda u pravu. Ugovor kojim se
uspostavlja trajan sud agresiju smatra ratnim zločinom, a NATO je
bez sumnje napao suverenu zemlju bez UN-ova odobrenja.
Vjerojatno je, međutim, da bi NATO da je tražio UN-ovo odobrenje, i
dalje čekao - dok bi Slobodan Milošević uspješno i trajno većinu
kosovskih Albanaca izbacio iz njihovih domova.
Moguće je da bi saveznički zrakoplovi da su letjeli niže, svojim
bombama ubili manje civila. Također je moguće da bi stalni gubici u
zrakoplovima i pilotima toliko uništili političku potporu u
javnosti i među političarima zemalja NATO-a, da bi Milošević
prevladao . (...)
Malo se ratova vodilo iz tako altruističkih motiva i s tolikom
pomnjom da se izbjegnu civilne žrtve. Ako zagovornici ljudskih
prava NATO smatraju mogućim zločincem čak i u ovom slučaju, teško je
vidjeti kako istodobno mogu tvrditi da trajni sud za ratne zločine
NATO-u ne bi trebao zadavati brige.
Međunarodni je zakon važan. Nitko ne želi da si Rusija sad uzme
pravo da napadne Litvu, recimo, kako bi 'zaštitila' Ruse u tom
području. Zapravo, nitko ne želi da NATO ili Sjedinjene Države
olako poduzimlju intervencije bilo gdje.
No oni koji su pozdravili američku intervenciju za zaštitu Kosova,
koji su tražili takvu akciju, koji su shvatili da samo američko
vodstvo može spasiti Kosovare - takvi ljudi bi također trebali
shvatiti da biti vođa znači biti meta."