SL-SIGURNOST SLO 13.VII.-DELO-ULAGANJE U SIGURNOST SLOVENIJADELO13. VII. 1999.Aktivnost - ulaganje u sigurnost"Esejističko pisanje o slovenstvu kroz desetljeća čita se kao traženje matematičke formule koja bi sama od sebe riješila
većinu problema Slovenaca. Kad bi se otkrila, zajamčila bi život bez rizika i oprezno (dakle promišljeno), po mogućnosti neprimjetno (dakle neutralno) odazivanje na inicijative okoline. Formulu nisu tražili prirodoslovci, nego ponajprije literati, zato se skupljanje unutarnjih snaga za promjenu stanja duha više općenito bavilo značenjem nacionalne države Slovenaca kao njezinog dugoročnog usmjerenja. Kad je nastala država, pokazala se formulom vrhunca a ne početka.Beskonačne strasne dvojbe u pogledu na zemljopisni smještaj između sjeverozapada i jugoistoka - i polemike s međunarodnom okolinom, koja je o tomu imala suprotna mišljenja - zato su još nedavno sužavale prostor za oblikovanje stvarne vanjske politike Slovenije i, kao prosječni presjek javnoga mišljenja, političarima više nalagale mirovanje i odsutnost nego aktivnost i nazočnost. Europska se sredina u tom razdoblju zbog novog odnosa snaga u
SLOVENIJA
DELO
13. VII. 1999.
Aktivnost - ulaganje u sigurnost
"Esejističko pisanje o slovenstvu kroz desetljeća čita se kao
traženje matematičke formule koja bi sama od sebe riješila većinu
problema Slovenaca. Kad bi se otkrila, zajamčila bi život bez
rizika i oprezno (dakle promišljeno), po mogućnosti neprimjetno
(dakle neutralno) odazivanje na inicijative okoline. Formulu nisu
tražili prirodoslovci, nego ponajprije literati, zato se
skupljanje unutarnjih snaga za promjenu stanja duha više općenito
bavilo značenjem nacionalne države Slovenaca kao njezinog
dugoročnog usmjerenja. Kad je nastala država, pokazala se formulom
vrhunca a ne početka.
Beskonačne strasne dvojbe u pogledu na zemljopisni smještaj između
sjeverozapada i jugoistoka - i polemike s međunarodnom okolinom,
koja je o tomu imala suprotna mišljenja - zato su još nedavno
sužavale prostor za oblikovanje stvarne vanjske politike Slovenije
i, kao prosječni presjek javnoga mišljenja, političarima više
nalagale mirovanje i odsutnost nego aktivnost i nazočnost.
Europska se sredina u tom razdoblju zbog novog odnosa snaga u
cjelini, silovito mijenjala i Sloveniji je prijetilo da će ju
promišljenost (proračunatost) i suzdržanost (nepokretnost) skupo
stajati. Američka je ministrica vanjskih poslova u srpnju 1997. -
nakon što je Slovenija s obzirom na pridruživanje NATO-u izgubila
dodir sa srednjoeuropskim državama - tijekom posjeta Ljubljani sa
značajnom neposrednošću rekla, da bi Slovenija morala imati 'više
osjećaja za preuzimanje odgovornosti'.
Izjava se odnosila na stanje političkoga duha u Sloveniji, koja je
od NATO-a očekivala samo sigurnost, a manje računala na dužnost
solidarnosti na kriznom području Balkana, a sadržavala je i
konkretno vrijednosno stajalište. Neki su izjavu shvatili kao
izraz oholosti sile, drugi su je htjeli izbrisati traženjem
objektivnih uzroka neuspjeha Slovenije u svrstavanju u europske
integracije. Još je lipnja 1998. predsjednik slovenske vlade na
nastupu na konferenciji NATO-a u Beču izazvao pozornost
naglašenimm nezanimanjem Slovenije za krizu na Kosovu, koja je već
tada bila NATO-ova tema broj jedan.
Brze promjene, nastale poslije ovogodišnje vojne intervencije
NATO-a protiv Srbije, Sloveniju su na sreću uvjerile da više nema
vremena za odgađanje. Predsjednik vlade je prije nekoliko dana na
gospodarskom vrhu u Salzburgu nastupio baš s programom angažiranja
pri obnovi ratom pogođenih područja, ministar vanjskih poslova je
nastupom pred zastupnicima OESS-a dobio odobravanje i pobudio
zanimanje za pojedinosti.
Zaključak o uvrštenju slovenske vanjske politike u kontekst OESS-
a, realna je prosudba mogućnosti s kojima bi Slovenija mogla
zadobiti poštovanje na europskoj pozornici. Izaslanici su
pozdravili njezinu spremnost da uvelike, čak iznad svojeg fizičkog
značenja, pridonese uspjehu sporazuma o stabilnosti. Američki je
izaslanik potvrdio ministrov prijedlog da bi Slovenija mogla
uspješno djelovati na području sigurnosti narodnih manjina i
uspostavljanju uzajamne snošljivosti, a ulogu modela mogla bi
imati i sa spremnošću da se pridruži starijem, još između blokova
sklopljenom sporazumu o smanjenju količine oružja u srednjoj
Europi.
Među strategijsko opredjeljenje ciljeva idu i zdrave ambicije da se
Slovenija kandidira za važne funkcije i pripremi kadrove koji bi za
kratko vrijeme mogli preuzeti dužnosti. Najava da će se Slovenija
kandidirati za funkcije u OESS-u, pa i za jednogodišnje
predsjedanje, logična je posljedica odluke o angažmanu na području
gdje se očekuje da će - u korist međunarodnoga mira - uporabiti
adute poznavanja jezika i mentaliteta ljudi. U OESS-u, gdje kadrove
na međunarodnim misijama plaćaju njihove države, načelna odluka o
solidarnom angažiranju zahtijeva i pravodobnu pripremu
financijskog okvira. Bude li Slovenija htjela imati svoje ljude -
od vojnika do policijskih i drugih stručnjaka - morat će osigurati
sredstva i znati da preko novog europskog koncepta sprječavanja
sukoba ulaže u vlastitu širu sigurnost" - piše Mojca Drčar Murko.