SL-HR-odnosi SLO 12. VII.-DELO-ŠTURM I KAČIĆ SLOVENIJADELO12. VII. 1999.Šturm važniji od Kačića?"Kad je prije nekoliko mjeseci u saborskoj raspravi o hrvatsko-slovenskim odnosima potpredsjednik Sabora dr. Žarko Domljan rekao da
Ljubljana čestim izmjenama predsjednika slovenskoga dijela mješovitoga diplomatskog povjerenstva za određivanje slovensko-hrvatske granice, vraća pregovarački proces na početak i tako odugovlači s traženjem rješenja, na sunčanoj strani Alpa mnogima se zamjerio. Kao što se Zrinjevcu, banskim dvorima i hrvatskom uredu za granice mogao zamjeriti nedavni potez Drnovšekove vlade kad je preko noći zadnji voditelj pregovaračke skupine Peter Toš zamijenjen bivšim predsjednikom ustavnoga suda Lovrom Šturmom. Zato se i Domljanova kritika pokazala (pre)blagom, jer diplomatski bonton između susjednih država koje se cijelo vrijeme proglašavaju prijateljskima, nalaže da bi se barem u kurtoaznom posjetu - još prije službenog imenovanja - morali sastati stari i budući supredsjednik diplomatskog povjerenstva sa šefom hrvatskog ureda za granice, akademikom Hrvojem Kačićem, koji od početka s hrvatske strane supredsjeda povjerenstvom.
SLOVENIJA
DELO
12. VII. 1999.
Šturm važniji od Kačića?
"Kad je prije nekoliko mjeseci u saborskoj raspravi o hrvatsko-
slovenskim odnosima potpredsjednik Sabora dr. Žarko Domljan rekao
da Ljubljana čestim izmjenama predsjednika slovenskoga dijela
mješovitoga diplomatskog povjerenstva za određivanje slovensko-
hrvatske granice, vraća pregovarački proces na početak i tako
odugovlači s traženjem rješenja, na sunčanoj strani Alpa mnogima se
zamjerio. Kao što se Zrinjevcu, banskim dvorima i hrvatskom uredu
za granice mogao zamjeriti nedavni potez Drnovšekove vlade kad je
preko noći zadnji voditelj pregovaračke skupine Peter Toš
zamijenjen bivšim predsjednikom ustavnoga suda Lovrom Šturmom.
Zato se i Domljanova kritika pokazala (pre)blagom, jer diplomatski
bonton između susjednih država koje se cijelo vrijeme proglašavaju
prijateljskima, nalaže da bi se barem u kurtoaznom posjetu - još
prije službenog imenovanja - morali sastati stari i budući
supredsjednik diplomatskog povjerenstva sa šefom hrvatskog ureda
za granice, akademikom Hrvojem Kačićem, koji od početka s hrvatske
strane supredsjeda povjerenstvom.
Iako je Kačić znao za Toševu želju da odbije (u Sloveniji)
nezahvalnu funkciju voditelja pregovaračke skupine o granici i da
se ujedno natječe za veleposlanički položaj u Izraelu, službeni je
Zagreb za zamjenu saznao neuobičajenim putem, iz sredstava javnog
priopćavanja - četvrtoga dana poslije zamjene - a što više, ni u
prvim informacijama nisu mu mogli pomoći ni u sjedištu slovenskog
veleposlanstva. Kačić je naime u posve drukčijem položaju, nego što
je bio Toš i nego što će biti Šturm. Poslije prvih višestranačkih
izbora, jedan je mandat bio neovisni zastupnik u parlamentu, iako u
njemu nikada nije istupao kao supredsjednik diplomatskog
povjerenstva koje je na hrvatskoj strani sastavljeno isključivo
kao stručno, nepolitičko tijelo.
Ulogu izvjestitelja parlamenta o (ne)uspjesima susjedskih odnosa
uvijek obavlja ministar vanjskih poslova Mate Granić, jer
povjerenstvo s hrvatske strane ponajprije čine akademici s
područja pravnih znanosti, povijesti, zemljopisa, geodezije itd.
koji ne pripadaju ni jednoj stranci i skupa s predsjednikom nemaju
ovlasti ni ambicija da u pograničnim pitanjima stručni rječnik
zamijene političkim. Naša je strana odlučila drukčije, jer je
povjerenstvo sastavila, mijenjala, dopunjavala i zamjenjivala
voditelje i pregovarače više na političkoj nego na stručnoj
razini.
Budući da je međudržavno povjerenstvo rad na stručnom području tako
reći dovršilo, sada se mogu očekivati samo još političke odluke
kakve će vjerojatno za morsku granicu predložiti i američki
posrednik William Perry. U tome se može pronaći nekakav izgovor za
to što je Toša po hitnom postupku zamijenio Šturm kojega čeka još
puno posla. Kad je u susjedskim odnosima politika bila više ili
manje vezana na zajednički ili pojedinačni 'boks' s Beogradom,
važno je ispitivanje mišljenja u Sloveniji, koje je 1986. godine
obavio institut tadašnjega ljubljanskog fakulteta za sociologiju,
političke znanosti i novinarstvo, donijelo rezultat po kojemu bi
prosječni Slovenac najradije prijateljevao s Hrvatima (42,9
posto). Osobito zaslugom politike i njezina zakulisnog postupanja,
koje se razgolićuje u medijima, donedavne su vrijednosne predodžbe
postavljene naglavce, jer se u njima može naslutiti više (barem)
prikrivenog neprijateljstva nego otkrivenog prijateljstva.
Svi ljudi ili zajednice imaju određene predodžbe o drugim ljudima
ili zajednicama, koje mogu biti cjelovite i neraščlanjene, točne
ili pogrješne, pozitivne ili negativne, bilo prema pojedincima,
društvenim skupinama, narodu, bilo - u našem slučaju - konkretnije
prema određenom političaru i politici koja pokušava (ne)rješavati
naslijeđena i novo stvorena pitanja u susjedskim odnosima.
Partneri očito nisu bili zadovoljni već poslije prvih samostalnih
noći, a razočaranje se prenosilo na narod. Tako su odnosi pali na
onu razinu kad se na sreću ili na žalost, kako za koga, mijenjaju
poput vremena. Slično kao slovenski supredsjednici diplomatskog
povjerenstva za granice, koje također postavlja i razrješuje
politika, čime provjerava svoju moć, a ponajprije (ne)zrelost i
(ne)djelotvornost" - piše Peter Potočnik.