BL-EU-INTEGRACIJE-Politika BE 10. VII. LE SOIR PRODI BELGIJALE SOIR10. VII. 1999.Promjene se ne proglašavaju dekretom, njih treba provoditi u praksi"Romano Prodi i njegovih 19 povjerenika svoj zajednički mandat započinju u odličnim
uvjetima, ako to smijemo tako reći. Dosadašnje Europsko povjerenstvo dotaknulo je dno sramote. Prema tome, ovo sadašnje može biti samo bolje. Dosadašnje Europsko povjerenstvo odustalo je od bilo kakve planerske ili čak i političke uloge. Ovo će povjerenstvo posve promijeniti ustaljene navike na najmanji hrabri i inovatorski prijedlog. Prijašnje povjerenstvo bilo je izuzetno slabo u usporedbi s Parlamentom i vladama država članica Europske unije, a time je dovodilo u opasnost i ravnotežu među europskim ustanovama. Sadašnje Europsko povjerenstvo može raditi samo bolje od prijašnjega. U svakom slučaju, ima i prigodu za to: sve vlade i većina parlamentarnih skupina sada žele postojanje snažnog Europskog povjerenstva.No, malo dalje od toga, teško je donositi ocjene o izrečenim dobrim namjerama ili o udarnoj snazi te ekipe na papiru. Santerovo povjerenstvo, na primjer, izgledalo je jednako dobro, sa samim
BELGIJA
LE SOIR
10. VII. 1999.
Promjene se ne proglašavaju dekretom, njih treba provoditi u
praksi
"Romano Prodi i njegovih 19 povjerenika svoj zajednički mandat
započinju u odličnim uvjetima, ako to smijemo tako reći. Dosadašnje
Europsko povjerenstvo dotaknulo je dno sramote. Prema tome, ovo
sadašnje može biti samo bolje. Dosadašnje Europsko povjerenstvo
odustalo je od bilo kakve planerske ili čak i političke uloge. Ovo
će povjerenstvo posve promijeniti ustaljene navike na najmanji
hrabri i inovatorski prijedlog. Prijašnje povjerenstvo bilo je
izuzetno slabo u usporedbi s Parlamentom i vladama država članica
Europske unije, a time je dovodilo u opasnost i ravnotežu među
europskim ustanovama. Sadašnje Europsko povjerenstvo može raditi
samo bolje od prijašnjega. U svakom slučaju, ima i prigodu za to:
sve vlade i većina parlamentarnih skupina sada žele postojanje
snažnog Europskog povjerenstva.
No, malo dalje od toga, teško je donositi ocjene o izrečenim dobrim
namjerama ili o udarnoj snazi te ekipe na papiru. Santerovo
povjerenstvo, na primjer, izgledalo je jednako dobro, sa samim
bivšim premijerima, nekadašnjim ministrima vanjskih poslova i
izjavama koje nikako nisu upućivale na svršetak kojemu smo bili
svjedoci.
Ni ovo povjerenstvo nije loše, ali nije ni toliko dobro koliko je
Romano Prodi vjerovao da će biti. Ima neke neiskusne članove za koje
se nikad nije moglo ni pomisliti da će ući u taj birani krug. Ima tu i
nekih glava koje iskaču, poput Fritsa Bolkensteina i Loyole de
Palacio, čiji smisao za zajednički interes baš i nije tako vidljiv.
Osim toga, tu su i neki ljudi čija prošlost još krije neke tajne, a
moglo bi se dogoditi i da ne naiđu na razumijevanje kad svojim
suradnicima budu pokušavali nametnuti novi način rada. (...)
Očito je da je novi predsjednik Europskoga povjerenstva morao
tražiti kompromis s vladama država članica. Morao je prihvatiti
neke članove manjeg kalibra, a i neka sumnjiva imena. Na sreću,
načinio si je i dva izlaza za nuždu, istina samo u teoriji, ali ih
Jacques Santer nije imao: povjerenici su obećali da će podnijeti
pojedinačne ostavke ako to od njih zatraži predsjednik
Povjerenstva (što bi jako olakšalo aferu s Edith Cresson!), a
predsjednik Povjerenstva zadržao je pravo na novu raspodjelu
dužnosti.
Podjela zadataka za sada je jako suptilna: trgovinski pregovori,
koji često jako zabrinjavaju Francusku, sada su u rukama jednoga
Francuza. Proširenje Europske unije i borbu protiv malverzacija,
teme koje posve obuzimaju Nijemce, sada će voditi dvojica Nijemaca.
Zaštitu okoliša i humanitarni rad dobit će Skandinavci, itd. itd.
Nije loše za početak. No, treba još dobiti potvrdu u Parlamentu,
mora se stvoriti duh zajedništva, a osobito - početi djelovati,
poslije više godina plašljivosti", piše Andre Riche.