ES-INTEGRACIJE-Politika ES 8. VII. EL PAIS PRODI I EU ŠPANJOLSKAEL PAIS8. VII. 1999.Prodijeve pogrješke"Pri stvaranju svojega povjerenstva, Romano Prodi se ne služi novim ovlastima koje mu daje sporazum iz Amsterdama. Države Europske
unije, osobito one velike, nameću svoje kandidate za članove Europskoga povjerenstva ne pokušavajući čak ni postići sporazum s vladama država Europske unije i predsjednikom Europskoga povjerenstva, što se izričito zahtijeva u tom sporazumu. Stvarnost je takva - iz glavnih gradova europskih država u Bruxelles opet šalju one koje oni žele poslati. Prodi se nije poslužio svojim pravom ulaganja veta, osobito na prijedlog Gerharda Schroedera, koji je nametnuo kandidate iz većinskog dijela stranke na vlasti isključujući tako demokršćansku oporbu.Unatoč tomu, i prema imenima koja su sada poznata, ovo Europsko povjerenstvo moglo bi imati veću političku važnost od prijašnjega, jer čini se da se mnogi njegovi članovi, uključujući i samoga Prodija, nisu pomirili s mogućnošću da njihov prolaz kroz Bruxelles bude i kraj njihove političke karijere, nego žele da to bude odskočna daska za povratak na političku pozornicu svoje države ili
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
8. VII. 1999.
Prodijeve pogrješke
"Pri stvaranju svojega povjerenstva, Romano Prodi se ne služi novim
ovlastima koje mu daje sporazum iz Amsterdama. Države Europske
unije, osobito one velike, nameću svoje kandidate za članove
Europskoga povjerenstva ne pokušavajući čak ni postići sporazum s
vladama država Europske unije i predsjednikom Europskoga
povjerenstva, što se izričito zahtijeva u tom sporazumu. Stvarnost
je takva - iz glavnih gradova europskih država u Bruxelles opet
šalju one koje oni žele poslati. Prodi se nije poslužio svojim
pravom ulaganja veta, osobito na prijedlog Gerharda Schroedera,
koji je nametnuo kandidate iz većinskog dijela stranke na vlasti
isključujući tako demokršćansku oporbu.
Unatoč tomu, i prema imenima koja su sada poznata, ovo Europsko
povjerenstvo moglo bi imati veću političku važnost od prijašnjega,
jer čini se da se mnogi njegovi članovi, uključujući i samoga
Prodija, nisu pomirili s mogućnošću da njihov prolaz kroz Bruxelles
bude i kraj njihove političke karijere, nego žele da to bude
odskočna daska za povratak na političku pozornicu svoje države ili
Europe.
Prema tome, najveća Prodijeva pogrješka jest dopuštanje vladama
pojedinih država da mu smanjuju manevarski prostor, a 'il
professore' im je dao krila najavljujući tjednima prije novu
organizaciju Europskoga povjerenstva. U svakom slučaju, novi
Europski parlament, pred kojim će se 21. srpnja pojaviti Prodijevo
Povjerenstvo, morat će do 15. rujna procijeniti jesu li pogodni
ljudi koje će on imenovati.
Čini se da je unutarnja ravnoteža u novom Europskom povjerenstvu
praćena u medijima i zbog oštre borbe u Europskom parlamentu, a
riječ je o imenovanju njegova novog predsjednika - portugalskog
socijalista Maria Soaresa ili francuskinje Nicole Fontaine,
članice Europske narodne stranke. A ta stranka, čiji su vođe do
danas bili u Marbelli, gubi svoju demokršćansku komponentu, koju će
zamijeniti nova desnica, osobito ulaskom Berlusconijeve stranke uz
potporu predsjednika španjolske vlade Jose Maria Aznara. Unatoč
tome što je Europska narodna stranka najbrojnija i što su
socijalisti iza nje, možda je već sada vrijeme da se ostavi po
strani uobičajeni zastarjeli način podjele mandata na dva dijela
kako bi njegovo predsjedništvo na tom mjestu ostalo pet godina i
dobilo veću potporu.
Treća Prodijeva pogrješka bila je najavljivanje reforme djelovanja
Europskoga povjerenstva u dvije faze, i to tako da one važnije mjere
budu odgođene za budućnost. Ta reforma mora započeti čak i prije
nego što novo Povjerenstvo počne raditi i izazivati
nekompatibilnosti u vrijeme kad njegovi članovi budu napuštali tu
ustanovu, s mudrim razdobljem karence od dvije godine, kako bi se
izbjeglo ponavljanje sramotnog slučaja poput sada smijenjenog
ministra industrije i telekomunikacija, Nijemca Martina
Bangemanna. Ta bi ustanova na taj način vratila oštećeni
kredibilitet", piše u uvodniku lista.